Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Αρχιμ. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος: Η αιωνιότης της κολάσεως



π τ βιβλίον το μακαριστο, σοφο ρχιμανδρίτου π. πιφανίου Θεοδωροπούλου, «ρθρα, Μελέται, πιστολαί» ντλομεν τν πάντησιν ες τν ρώτησιν, ἐὰν εναι αώνιος κόλασις. Μέ ατό τό θέμα ρωτοτροπον καί μερικοί σύγχρονοι «ρθόδοξοι» θεολόγοι, ο ποοι υοθετον τήν ριγενιστικήν θεωρίαν περί “ποκαταστάσεως τν πάντων”.


κολουθε τό κείμενον:

«Τί λέγει Γραφ περ Κολάσεως; (Οχ τί λέγει λογικ μν, λλ Γραφή!) Ενε, δελφέ μου, μυριόλεκτος διδασκαλία τς Γραφς αωνιότης τς Κολάσεως.

Διατ σκανδαλίζει μς τοτο; Ενε Θες λέους Θεός; Σύμφωνοι! λλ δν ενε κα Θες δικαιοσύνης; θ πρεπε «σνει κα καλ» ν καταστήση κοινωνος τς αυτο Μακαριότητος κα κείνους οτινες πολακτίζουσι τελείως Ατν κα τν Νόμον Ατο; ταν πάρχωσι πρόσωπα λέγοντα πρς τν γιον Θεν τ «πόστα π' μο, δούς σου εδέναι ο βούλομαι» (Ἰὼβ κα΄, 14), πταίει Θεός, διότι πογράφει τν πόφασιν τς θελήσεως ατν κα δν παραβιάζει τν λευθέραν ατν κλογήν; πταίει Θεός, διότι μακρν Ατο, νθα θέλησάν τινες ν μείνωσιν, πάρχει δυστυχία κα ταλαιπωρία; ταν τινές, μισοντες τν λιον, θέλωσι ν ζσιν ες τρώγλας κα σπήλαια βαθύτατα, πταίει λιος ν θ καταντήσωσι ράκη γείας; Πρέπει δι τς βίας ν εσέλθη οτος κα ες τ σπήλαια, να παράσχη τ γαθ ατο ες τος μ θέλοντας τατα;

πειτα, ν τ λεος το Θεο μποδίζη τν αώνιον τιμωρίαν, δν θ πρεπε ν μποδίζη κα τν πρόσκαιρον τοιαύτην; ταν θες τιμωρ δι θανάτου να παραβάτην (βρίθει δ τοιούτων παραδειγμάτων Γραφή), πς δν μποδίζεται π το λέους Ατο; Δν τιμώρησε δι θανάτου τν νανίαν κα τν σύζυγον ατο (Πράξ. ε΄, 5-10), καθς κα τν ρδην (Πράξ. ιβ΄, 23), καθς κα τος ναξίως κοινωνοντας Κορινθίους πιστος (Α Κορ. ια, 30);

Βεβαίως λιγώτερον πρέπει ν μποδίζη τ λεος το Θεο τν πρόσκαιρον τιμωρίαν κα περισσότερον τν αώνιον· πάντως μως κα τν πρόσκαιρον πρέπει ν μποδίζη. Κα φο δν μποδίζει τν πρόσκαιρον, διατ ποκλείομεν τν αώνιον;

Τ χωρία περ μοι ναφέρετε δν ντιτίθενται ες τν παρξιν αωνίων βασάνων. Τ Φιλιππ. β', 10 διατ ν μ ννο κούσιον (κα νεκα τρόμου γινομένην) ποταγν κα ναγνώρισιν τς δυνάμεως το Κυρίου; να βασιλέα νικητν μόνοι ο πιστο πήκοοι προσκυνοσιν; Οχ κα ο αχμάλωτοι χθροί, οτινες γνωρίζουσι τί ναμένει ατούς; Τ χωρία Γαλάτ. γ, 21 κα Ρωμ. ια, 32 ναφέρονται οχ ες τ ποτέλεσμα, λλ ες τν πρόθεσιν κα τν πιθυμίαν το Θεο. Θες θέλει βεβαίως ν λεήση πάντας, λλ δν θέλουσι πάντες ο νθρωποι. δο ν παράδειγμ παρόμοιον: « δενα πατρ κοπίασε πολ πρς κτσιν μεγάλης περιουσίας, να καταστήσ πλούσια τ τέκνα ατο». Ἐὰν μως 2-3 τέκνα ποποιηθσι τν πατρικν κληρονομίαν κα μπτύσωσιν ατήν, ες τι πταίει πατήρ; Ατς θελε ν καταστήση τ τέκνα ατο πλούσια, λλ' φο δν θελον ατά; θ επητε: Κα λοιπν δύναται νθρωπος ν ματαιο τν κπλήρωσιν τς πιθυμίας το Θεο περ σωτηρίας ατο; σως ενε κατανόητον τοτο, ενε μως σαφς διδασκαλία τς γίας Γραφς.

Τ χωρίον Ρωμ. ζ', 15-25 δν ποκλείει πάντ τν νθρωπίνην λευθερίαν. πλς πιστοποιε τν δύναμιν τς μαρτίας, τις κάμπτει τν νίσχυρον βούλησιν μν. ν τέλει δ εχαριστε τ Θε Παλος, διότι ρρύσθη κ τς καταστάσεως ατς. Διατ ρρύσθη; Οχ διότι θέλησε, ζωγρηθες π το Κυρίου, ν μείνη ν Ατ; ούδας μως διατ δν μεινε; Πταίει Κύριος δι τοτο θέλησις ατο; Κα ν εχε προορισθ π Θεο φρικαλέα πρξις το ούδα, τότε διατ καταφορ το Κυρίου κατ ατο ν Ματθ. κς, 24; Δν νομίζετε τι θ εχομεν πλέον ληθινν κωμδίαν, ναξίαν νς Θεο γίου; Πρς τί δ κα τ τρομερ «ΟΥΑΙ» τοΚυρίου κατ τς Βηθσαϊδ κα Χοραζίν, καθς κα περ τν Γραμματέων κα Φαρισαίων, ν οτοι πάντες σαν πειθήνια κα βουλα ργανα ες χερας το Θεο πρς τ ποιεν τ πονηρόν; Ἐὰν ες βασιλες διατάξη να στρατιώτην ν δείρη ν φονεύση τν υον κα διάδοχον ατο κα ετα πιπλήξη κα τιμωρήση τν στρατιώτην δι τοτο, δν θ επητε τι βασιλες ατς ενε φαντάστως δικος μέγας παράφρων;

μοίως κα τ χωρία φεσ. β, 16 κα Κολοσ. α, 20, ναφέρονται ες τν ρχικν πρόθεσιν κα πιθυμίαν το Θεο· δν ναφέρονται ες τ ποτέλεσμα. Θες θέλει «πάντας νθρώπους σωθναι», λλ ο νθρωποι δν θέλουσι πάντες. Θες θέλει πάντων τν καταλλαγήν, λλ' ταν νθρωποί τινες καταλλάσσωνται κα συναλλάσσωνται μόνον μετ το Διαβόλου, ες τί πταίει Θεός; Πρέπει ν σώση πάντας δι τς βίας; λλ τότε πρς τί τ πολυτρωτικν Ατο ργον; Πρς τί κλογ ποστόλων, πρς τί τ κηρύγματα, πρς τι τοτο, πρς τί κενο; δύνατο δι μις ν σώση τος πάντας.

μιλήσατε νωτέρω περ λέους το Θεο. δικαιοσύνη μως το Θεο πο θ πάγη, ταν καταστήση κοινωνος τς αυτο Μακαριότητος, Νέρωνα μα κα Παλον; Διοκλητιανν μα κα Γεώργιον; Στάλιν μα κα Νικόδημον γιορείτην;



Πς δ θ ρμηνεύσωμεν τ σαφέστατα χωρία Μρκ. θ, 44, 46, 48; Βεβαίως σκώληξ κα τ πρ ενε εκόνες τς τιμωρίας. Σύμφωνος εμαι. Τ ο τελευτ μως κα τ ο σβέννυται τέθησαν εκ κα ς τυχε; Πν τοναντίον! τέθησαν να σημάνωσι τν διάρκειαν τς τιμωρίας, τν συνεχ κα κατάπαυστον τιμωρίαν.

δετε κα τ χωρίον Β Θεσσ. α, 9, νθα λέγεται τι ο μ πακούοντες τ Εαγγελί «δίκην τίσουσιν λεθρον αώνιον».  δετε κα τ Β Πέτρ. β', 17, «...ος ζόφος το σκότους ες αἰῶνα τετήρηται». δετε κα τ ποκ. ιδ, 10-11, κα κ, 10, νθα αωνιότης τς τιμωρίας μαρτυρεται κατ τρόπον συντριπτικν κα νεπίδεκτον ντιρρήσεως.

λλ κα τ Ματθ. κε, 46, ενε σαφέστατον: «Κόλασις αώνιος» δι τος μέν, «ζωή αώνιος» δι τος δ πιφυλάσσεται. σως επητε τι τ «αώνιος» σημαίνει οχ μόνον τ τελεύτητον, λλ κα τ σχετικόν, τ χον διάρκειαν περιωρισμένην (νς αἰῶνος). Ναί, λλ τότε, ν εμεθα καλς πίστεως μελετηταί, πρέπει ο μόνον τν τιμωρίαν, λλ κα τν ζων ν θεωρήσωμεν ς περιωρισμένης διαρκείας. «Αώνιος» κα μία, «αώνιος» κα λλη. Τν ατν λέξιν Κύριος χρησιμοποιε δι μφοτέρας. Πς θ επωμεν λοιπν τι μν μία ενε τελεύτητος, δ' λλη περιωρισμένη; Δν ενε τοτο κλασσικς μορφς προκατάληψις;

λλ κα Παλος λέγων ν Ρωμ. β', 6, τι Θες «ποδώσει κάστ κατ τ ργα ατο», τ ννοε; τι τ ργα το Νέρωνος το Χίλτερ ενε ξια τς θείας Μακαριότητος; χι, δελφέ μου! Τιμωρίας ενε ξια κα οχ μοιβς!

Διακρίνω μίαν νστασιν: Κα πς ργα 5, 10, 50 100 στω τν θ τιμωρηθσιν αωνίως; πάντησις: Τί επομεν ν ρχ; Δν επομεν τι νος μν πρέπει ν βλέπη μόνον τ λέγει Γραφ κα οχ ν κρίνη ν τοτο ενε ρθν οχί; Δεύτερον διατ φαίνεται μν τερατδες τοτο; νθρωπίνη Κοινωνία πόσον τιμωρε να φόνον τελεσθέντα ν ν δευτερολέπτ; Τιμωρε ατν δι φυλακίσεως οχ νς δευτερολέπτου (σον διήρκεσεν διάπραξις το δικήματος), λλ 10, 20, 30, 40 τν σοβίως κα δι θανάτου! λλ' ο μόνον ο νόμοι τς Κοινωνίας, λλ κα ο τς φύσεως οτω τιμωροσι: Πόσον χρόνον θέλει τις ν πηδήση κ τινος ψους 15-20 μέτρων; Κλάσμα το δευτερολέπτου! Κα μως τιμωρία ατο θ θάνατος παραμον π τη λόκληρα κα σοβίως ες τν κλίνην.

δ παραβολ το πλουσίου κα το Λαζάρου δν ενε σαφεστάτη κα κατηγορηματικ διδασκαλία περ πάρξεως κολάσεως αωνίου;…

Πσαι α αρέσεις, πσαι α πλάναι τν Γραφν πικαλονται! Μ παρασύρεσθε κ τς χρησιμοποιήσεως Γραφικν χωρίων π τν αρετικν. Τίς αρετικς δν χει βαρύτατον γιογραφικν ξοπλισμόν;… ρκέσθητε ες σα διδάσκει γία μν κκλησία, τις δν ενε δυνατν ν πλανήθη, φ σον Κύριος δωκεν πόσχεσιν τι θ μείν μετ τν ποστόλων κα τν διαδόχων ατν (διότι ο πόστολοι θ πέθνσκον) “ως τς συντελείας το αἰῶνος” (Ματθ.

κη, 20)».

Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 2074, 19 Ιουνίου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου