Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Ὁ νοῦς



ερεμίας Φούντας (Μητροπολίτης Γόρτυνος κα Μεγαλουπόλεως)


Στ ταπειν ατ κείμενο, θ σς μιλήσω γι τ νο. Γι τ νο μς επε Κύριός μας στ ερ κα γιο Εαγγέλιο. Κα επε Κύριος τ νο, «φθαλμόν», μάτι τς ψυχς. Κα πραγματικ μ τ νο νθρωπος βλέπει τ Θεό, κα γι’ ατ λέγεται «φθαλμς» «μμα», μάτι δηλαδ τς ψυχς. λύχνος πο δίνει τ φς στ σμα, μς λέει Κύριος σήμερα, εναι τ μάτι• τσι κα λύχνος πο φωτίζει τν ψυχ εναι νος· ν λοιπόν, τ μάτι μας εναι γερό, τότε χουμε φς. τσι, θ χει φς ψυχή μας, ν νος μας δν χει τυφλωθε π τ πάθη. « λύχνος το σώματος» — μς επε Κύριος — «στν φθαλμός. Ἐὰν ον φθαλμός σου πλος , λον τ σμα σου φωτεινν σται».

Κα ταν λέγομε «νον», δελφοί, δν νοομε, πως τ λέγουν ο φιλόσοφοι, τν ξηρ λογική του νθρωπου, λλ λο τ ψυχικ εναι το νθρώπου, πο τ λέει κα «καρδι» γία Γραφή. Γι’ ατ κα προτροπ τς κκλησίας, «Μετανοετε», εναι πολ βαθει κα δν σημαίνει πλ «λλάξτε μυαλά», λλ στραφετε λόκληροι πρς τ Θεό, μ λη σας τν καρδιά, μ λο τ σωτερικό σας εναι.
Κύριός μας, πο κούσαμε, παρομοίασε τ νο μ τ μάτι το σώματος. τσι νος εναι τ μάτι τς ψυχς. λλά, πως λέγουν ο γιοι Πατέρες, λειτουργία το νο, το φθαλμο ατο τς ψυχς, χει μι διαφορ μ τν φθαλμ το σώματος. Εναι ατ διαφορά: Τ μάτι το σώματος, ν μπορε ν δε λα τ ρατ πράγματα, δν μπορε ν δε τν διο τν αυτό του. νος λειτουργε μ τρες κινήσεις: Μ τν «κατ’ εθείαν», τν «κυκλικ» κα τν «λικοειδ» κίνηση.

Μ τν «κατ’ εθείαν» κίνηση το νο νθρωπος βλέπει μόνο κατ’ εθείαν, πως τ λέει κα κφραση· δν ψώνεται καθόλου πρς τ πάνω, πρς τ Θεό, λλ σχολεται μ τς ασθήσεις κα τ μάταιά το κόσμου κα γίνεται νος φιλήδονος κα σαρκικς κα φιλόδοξος, μ μία λέξη: δαιμονιώδης. Παράδειγμα: Μ τν «κατ’ εθείαν» κίνηση το νο βλέπει νθρωπος μία γυναίκα, να πρόσωπο· κα δν ψώνεται πρς τ Θεό, ν σκεφτε τι τ πρόσωπο ατ εναι εκόνα το Θεο κα πρέπει, λοιπόν, ν τ βλέπουμε θεϊκ κα ν τ σεβόμαστε, λλ τ βλέπει σαρκικ κα αχμαλωτίζεται π’ ατό. τσι νος ατς παραδίδεται κα ποτάσσεται κα ποδουλώνεται σ’ ατ π τ ποο ρπάζεται ασθησή του.

Μ τν λλη, τν «κυκλικ» κίνηση το νο, νθρωπος βλέπει μν τ γύρω, λλ δν αχμαλωτίζεται π’ ατά. πανέρχεται στν αυτό του κα κε βρίσκει τ Θεό του, γιατί Κύριος επε: « Βασιλεία το Θεο ντς μν στιν» («Λουκ. ιζ', 21). ς προσευχόμαστε, δελφοί, ς γωνιζόμαστε ν χουμε νο μ «κυκλικ» κίνηση, πο ν μ σκορπάει στ ξω πράγματα, πο κατ’ νάγκη βλέπουμε κα ντιμετωπίζουμε, λλ ν συγκεντρώνεται πάλι στν αυτό του κα ν γεύεται τ Θεό του. Γι τν γιο Γρηγόριο τ Θεολόγο χει λεχθε ατ τ ραο, τι ζοσε «αυτ κα Θε συστρεφόμενος».

Κα μία λλη κίνηση το νο ν προσπαθήσουμε, ν προσευχηθομε ν ποκτήσουμε: Εναι «λικοειδς» κίνηση. Ν ποις εναι τρόπος ατς το νο: Βλέπουμε τ κτίσματα γύρω μας, μ τν κατ’ «εθεαν» κίνηση το νο, λλ δν στεκόμαστε σ’ ατ· π ατ ναγόμαστε στ Θεό, πο τ πλασε. Κα τσι π τ θέα κα τ συναναστροφ τν γύρω μας προσώπων κα πραγμάτων δοξάζουμε τ Θεό. Καθένας κα κάθε τί γύρω μας γίνεται ατία δόξης το Θεο. Εναι πολ ραία κα γλυκεία ατ κίνηση το νο, «λικοειδς» κίνηση. Ατ ταν ζω το δμ στν Παράδεισο. Τ πουλάκια πο κουγε ν κελαϊδουν, τ δέντρα μ τος καρπούς τους πο βλεπε, συναναστροφ μ τν Εα, λα το ταν φορμς ν πολαμβάνει κα ν δοξάζει τ Θεό του.
 
Δν σταματοσε, δηλαδή, σ’ ατ πο βλεπε, δν αχμαλωτιζόταν π’ ατ -χι! Ατ εναι «κατ’ εθεαν» κίνηση το νο λλ π’ ατ ναγόταν στ Θεό του. πειρασμς μως το στησε παγίδα: μία μέρα, καταραμένη μέρα, δμ στάθηκε σ’ να δέντρο, μαγεύτηκε π’ ατό, πορροφήθηκε π’ ατ κα πίστεψε τι, ν τ πολαύσει θ γίνει θεός, ξέχωρα π τ Θεό. Ατ λέγεται «προπατορικ» μάρτημα κα ατ εναι «κατ’ εθείαν» κίνηση γι τν ποία μιλήσαμε.

ς προσέχουμε τ νο. Ατς τ φταίει λα! Ρωτοσαν να μικρ παιδάκι, «ποι τ φταίει;»- κα τ παιδάκι σήκωνε τ χεράκι του κα δειχνε τ κεφαλάκι του! Ατ τ φταίει! ς προσέχουμε τ νο. Τν επαν κυβερνήτη κα ταν κυβερνήτης εναι μεθυσμένος δν μπορε ν πάει τ καράβι στ λιμάνι. Κι ταν νος μας εναι συνεπαρμένος π τν γωισμ κα τς μαρτωλς δονές, ταν φαντάζεται μαρτωλ κα περήφανα, πς ν πετύχουμε τ σωτηρία μας; ς τ παραδεχτομε τι χουμε χαλασμένο νο, τραυματισμένο νο κα ς φροντίσουμε γι τ θεραπεία του. Θυμστε, κείνη τν ραία παραβολ το καλο Σαμαρείτου, πο μιλάει γι ναν νθρωπο πο περπατώντας στ δρόμο το πιτέθηκαν ο ληστς κα τν τραυμάτισαν; νος μας εναι ατς νθρωπος τς παραβολς, πο σταματ στ μέση του δρόμου «π τν ερουσαλμ πρς τν εριχώ» κα περιπίπτει στος ληστές, ο ποοι τν γυμνώνουν, τν πληγώνουν κα τν φήνουν μιθανή, πως λέει παραβολή.

ς φροντίσουμε γι τ θεραπεία το νο μας. Κα θεραπεία μας γίνεται στ «πανδοχεο», πως λέει δια παραβολή, στν κκλησία δηλαδή. Τ θεο ατ «πανδοχεο» χει «λαιο κα ονο», τ θεία Κοινωνία δηλαδή, πο θ γευθομε στ θεία λειτουργία. θεία Κοινωνία, πως λέει κάποια εχή, «θεο κα τρέφει, θεο τ πνεμα, τν δ νον τρέφει ξένως».

Εδατε, τν ερομόναχο, πς φοράει να κουκούλι, να μαρο παν πάνω π τ καλυμαύχι του, τ «πανωκαλύμαυχο», πως λέγεται; Τί σημαίνει ατό; Ατ παριστάνει τ φυλακ το νο. νος ν βλέπει ρθά, «πλ», πως επε Κύριός μας σήμερα, γι ν εναι γιειν ψυχή μας. Προσοχ στ νο μας, δελφοί, στος λογισμος μας· ν καθαρθε νος μας, καρδιά μας π τ πάθη, ν γίνουμε νος «ρν τν Θεόν», γιατί Κύριος επε «μακάριοι ο καθαρο τ καρδί, τι ατο τν Θεν ψονται».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου