Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Ο κοινός εορτασμός του Πάσχα



Ο ΚΟΙΝΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ


ν Πειραιε 18-6-2016         
πρωτοπρεσβ. π. γγελος γγελακόπουλος   φημ. . Ν. γίας Παρασκευς Νέας Καλλιπόλεως Πειραις


Ο οκουμενιστές, σπεύδοντας πως-πως σέ μία πρόωρη καί ψευδ νωση μεταξύ τς ρθοδόξου κκλησίας καί τς αρέσεως το παπισμο, καί μάλιστα ν ψει τς, κτός προόπτου, συγκληθησομένης «γίας καί Μεγάλης Συνόδου» το 2016, εναι πόμενο νά νακινον καί τό θέμα το κοινο ορτασμο το Πάσχα[1] μεταξύ ρθοδόξων, παπικν καί προτεσταντν.

Μέσα σ’ατό τό πλαίσιο, αρεσιάρχης «πάπας» Φραγκσκος, σμφωνα μ τό θηναϊκ Πρακτορεο, κατ τήν μιλα του μ τήν εκαιρα τς διεθνος συνντησης τν καθολικν κληρικν δλωσε : « (Ρωμαιοκαθολικ) κκλησα εναι διατεθειμνη ν ρσει μι σταθερ μερομηνα γι τό Πσχα, στε ν μπορε ν γιορτζεται τήν δια μρα π λους τούς χριστιανος. π τούς Καθολικος, ρθδοξους κα Προτεστντες». Σμφωνα μ τό τηλεγρφημα, «ππας» πρσθεσε τι « Καθολικ κκλησα εναι διατεθειμνη ν σταματσει ν κολουθε τήν καθορισμνη, ως τρα, μερομηνα, ποα ντιστοιχε στν πρτη πανσληνο μετ τήν αριν σημερα»[2].

δλωση ατή ρχεται ς συνέχεια μις προηγουμένης δηλώσεως σχετικ μ τό Πάσχα, πού εχε κνει «πάπας» Φραγκσκος τόν Μιο το 2014 στούς δημοσιογρφους, ταν τόν ρώτησαν στό εροπλνο, κατά τήν πιστροφή του στή Ρώμη πό τούς γίους Τπους, που συναντθηκε μ τον οκουμενιστή Οκουμενικ Πατριρχη κ. Βαρθολομαο, γιά τήν σχέση του μέ τούς ρθοδόξους. Επε ττε : «Συζητσαμε στε ν γνει κτι κα γι τό θμα το Πσχα. Εναι στεο ν ρωτς : «πς μου Χριστς σου πτε ναστανεται;  δικς μου τήν πμενη βδομδα. δικς μου ντιθτως ναστθηκε τήν προηγομενη βδομδα». Μ τόν Βαρθολομαο συζητμε σν δλφια, χουμε μι σχση γπης, λει νας στν λλο τς δυσκολες, πο ντιμετωπζει σ θματα διοκησης»[3].

Πρτη Β΄ Βατικαν ψευδοσνοδος νεκνησε τό θμα το κοινο ορτασμο το Πσχα. Στς 4-12-1963 δλωσε : « γα Σνοδος δν ναντιοται ες τό ν ρισθ παγα Κυριακ δι τήν ορτν το Πσχα ν τ Γρηγοριαν μερολογω, συγκατανευντων σων νδιαφρονται σχετικς, δα δ τν διϊσταμνων πρς τήν κοινωναν τς ποστολικς δρας δελφν…»[4].

μγας οκουμενιστς Οκουμενικς Πατριρχης κυρς θηναγρας, συστοιχομενος στ δλωση τς Β΄ Βατικανς, γραψε : «Κα αθις παναλαμβνομεν ες λον τόν χριστιανικν κσμον ς μραν κοινο ορτασμο το Πσχα τήν δευτραν Κυριακν το πριλου, λπζοντες τι κοινς οτος ορτασμς, σταθερς, θ ποτελση χι μνον ν σμβολον, λλ κα μαν θετικν συμβολν ες τήν τελεωσιν τς χριστιανικς ντητος»[5]. Οκ. Πατριάρχης κυρς θηναγρας βλεπε τόν κοιν ορτασμ ς μσο νσεως τς ρθοδξου κκλησας μέ τν αρεση το παπισμο. λλομονο, μως, ἐάν τό ερ θμα τς νσεως ντιμετωπισθε μ μα πρτη μεγλη ποχρηση τν ρθοδξων  ναντι το κρτους το Βατικανο στ θμα το ορτασμο το Πάσχα!

Σέ τί βλαψε τήν νότητα τν πρώτων χριστιανν τό γεγονός τι γιος Πολύκαρπος πίσκοπος Σμύρνης καί γιος νίκητος πίσκοπος Ρώμης δέν συμφώνησαν ς πρός τήν μέρα το ορτασμο το Πάσχα; ς γνωστόν, λλη μέρα όρταζαν τό Πάσχα ο κκλησίες τς νατολς καί λλη κκλησία τς Ρώμης, κι μως κανένα σχίσμα δέν προκλήθηκε, διότι πρχε νότητα τς πίστεως, τς λατρείας καί τς κκλησιαστικς διοικήσεως. Εναι χαρακτηριστική ν προκειμένω μαρτυρία το γίου Ερηναίου : «Οτε νίκητος μπόρεσε νά πείσει τόν Πολύκαρπο νά μήν τηρήσει ατά, τά ποία, μαζί μέ τόν ωάννη, τόν μαθητή το Κυρίου μας, καί τούς πολοίπους ποστόλους, μέ τούς ποίους συναναστράφηκε, πάντοτε τηροσε˙ οτε καί Πολύκαρπος πεισε τόν νίκητο νά τά τηρήσει, πειδή λεγε τι φείλει νά συνεχίσει τήν συνήθεια τν πρό ατο πρεσβυτέρων. τσι χόντων τν πραγμάτων, κοινώνησαν μεταξύ τους… καί μέ ερήνη χωρίσθηκαν, χοντας λη κκλησία ερήνη, καί ατοί, πού τηροσαν, καί ατοί, πού δέν τηροσαν»[6].

Σήμερα, μως, ποιά τελείωση τς χριστιανικς νότητας μπορε νά πιτευχθε μέσω το κοινο ορτασμο το Πάσχα, ταν παραμένει θικτο τό μεσότοιχο το φραγμο, τό ποο ψωσε παπισμός, μέσω το πρωτείου, το λαθήτου, τς ονίας καί το ρμαθο τν πολοίπων παπικν πλανν σχετικά μέ τήν πίστη καί τήν λατρεία;

Εναι ληθές τι, μέ τήν πάροδο το χρόνου, συμφωνία γιά τόν ορτασμό το Πάσχα κορυφωνόταν μεταξύ κάποιων τοπικν κκλησιν. συμφωνία γινόταν φορμή νά ορτάζεται συχνά δύο φορές τό Πάσχα μέσα στό διο τος, πως γράφει γιος πιφάνιος Κύπρου[7]. συμφωνία ατή δηγοσε κάποιες κκλησίες καί στόν κοινό κόμη ορτασμό μεταξύ Χριστιανικο καί ουδαϊκο Πάσχα! ν Νικαία Α΄ γία καί Οκ. Σύν. συνεκλήθη, κριβς γιά νά καταδικάσει τήν αρεση το ρείου καί νά ρίσει σα φορον τόν ορτασμό το Πάσχα, σύμφωνα μέ τόν  Μ. θανάσιο[8]. Κανών τς Α΄ γίας καί Οκ. Συν., πού θεσπίζει τά το ορτασμο το Πάσχα, δέν διασώθηκε. μως, στόν ν λόγω κανόνα, κτός πό τόν Μ. θανάσιο, ναφέρεται καί πιστολή το Μ. Κων/νου[9]. πόφαση τς Συνόδου, κτός τν λλων, ρε καί τό τοπο το συνεορτασμο το Πάσχα μέ τούς ουδαίους, τούς «Πατροκτόνους καί Κυριοκτόνους»[10]. Στόν περί το Πάσχα ερό Κανόνα τς Α΄ γίας καί Οκ. Συν. ναφέρεται καί στορικός Σωκράτης, ποος διέσωσε σχετική πιστολή τς Συνόδου[11]. Στόν ορτασμό το Πάσχα ναφέρονται πίσης Ζ΄ Κανών τν γίων ποστόλων[12] καί ο Διαταγές τν ποστόλων[13]. Α΄ Κανών τς ν ντιοχεία Συνόδου (341) παιτε τήν τήρηση τν θεσπισθέντων πό τήν Α΄ γία καί Οκ. Σύν. σχετικά μέ τόν ορτασμό το Πάσχα[14]. Στόν καθορισμό τς μέρας τς ορτς το Πάσχα ναφέρεται γιος πιφάνιος[15].

Οτε Α΄ γία καί Οκ. Σύν., οτε ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας, πού ναφέρονται στόν ορτασμό το Πάσχα, κάνουν λόγο γιά «πάγια Κυριακή», κατά την ποία πρέπει νά ορτάζεται νάσταση το Κυρίου. Β΄ Βατικανή ψευδοσύνοδος καί μέγας οκουμενιστής Οκ. Πατριάρχης κυρός θηναγόρας, πού κολουθοσε σέ λα τόν αρεσιάρχη «πάπα» Παλο ΣΤ΄ - πως καί σήμερα τερος οκουμενιστής Οκ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος κολουθε τόν αρεσιάρχη «πάπα» Φραγκσκο - νεκίνησαν θέμα «παγίας Κυριακς», ρχόμενοι σέ ντίθεση μέ τήν Α΄ γία καί Οκ. Σύνοδο. Οτε λίγο οτε πολύ ο οκουμενιστές θεωρον τι μεταρρύθμιση το ερο Κανόνος τς Α΄ γίας καί Οκ. Συν., σχετικά μέ τόν ορτασμό το Πάσχα, ποτελε παρχή γενικότερης κθεμελιώσεως τν ερν Κανόνων καί συνοδικς νομιμοποιήσεως τς μετακανονικς αρέσεως, ποία θά συντελεσθε πό τούς ψευδενωτικούς οκουμενιστές κατά τήν προσεχ γία καί Μεγάλη Σύνοδο. Καί μόνο ατή τοποθέτηση εναι κανή νά χύσει πλετο φς στούς σκοπούς, πού κρύβονται κάτω πό τήν πιθυμία το κοινο ορτασμο το Πάσχα. Οσιαστικά, ο οκουμενιστές, θεωρώντας τόν ερό Κανόνα τς Α΄ γίας καί Οκ. Συν. σχετικά μέ τόν ορτασμό το Πάσχα, ς πόφαση νθρώπων, πως μες, θέτουν τούς αυτούς τους στό διο καί νώτερο πίπεδο μέ τούς γίους θεοφόρους καί Οκουμενικούς Πατέρες τς κκλησίας! Ο οκουμενιστές, χάριν τν ψευδενωτικν σχεδίων τους, θεωρον ς ξεπερασμένες παραδόσεις τούς ερούς Κανόνες τς Α΄ γίας καί Οκ. Συνόδου.

ποθανών καθηγητής ωάννης Φουντούλης ξέφρασε πιφυλάξεις ς πρός τίς σοβαρές νωμαλίες, πού νδέχεται νά προκαλέσει κοινός ορτασμός το Πάσχα στούς κόλπους τς ρθοδόξου κκλησίας. Επε : «Για κανένα λόγο, χάριν ατο το σκοπο (το κοινο ορτασμο), δέν μπορε νά θυσιαστε λειτουργική ν προκειμένω νότητα τν ρθοδόξων κκλησιν. Εναι προτιμότερο νά ορτάζουμε τό Πάσχα σέ λλη πό τίς λλες κκλησίες μέρα… λοι μως ο ρθόδοξοι μαζί, παρά νά προκληθε λειτουργική διάσπαση, νέες ριδες, σκάνδαλα καί σχίσματα στούς κόλπους τς κκλησίας μας. Στήν ορτολογική διαίρεση το ουλιανο καί το Γρηγοριανο μερολογίου τν κινήτων ορτν το τους καί στό σχίσμα τν (ζηλωτν) παλαιοημερολογιτν, δέν πρέπει νά προστεθε διάσπαση καί ς πρός τόν ορτασμό το Πάσχα καί νέο σχίσμα Παλαιοπασχιτν»[16].

Σεβ. Μητρ. Πρεβέζης κυρός Μελέτιος Καλαμαρς, ναφερόμενος στό θέμα το κοινο ορτασμο το Πάσχα εχε δηλώσει : «Τό θέμα εναι σοβαρό καί πολύπλοκο, στε νά πιβάλει σύνεση πρός ποφυγή νέων σκανδάλων στήν κκλησία»[17].

Μακ. ρχιεπ. θηνν καί πάσης λλάδος κυρός Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, ναφερόμενος στό θέμα το ορτασμο το Πάσχα, γραψε : «Κατά τόν 16ο αἰῶ., πί πάπα Γρηγορίου ΙΓ΄, κκλησία τς Ρώμης, προβαίνοντας στήν διόρθωση το μερολογίου, συμμετέβαλε καί τόν Πασχάλιο Κανόνα, μέ τρόπο πού ντιβαίνει στήν διάταξη τς Α΄ Οκ. Συν. μεταβολή δέ ατή ποτελε τό κυριότερο γνώρισμα τς Γρηγοριανς χρονολογήσεως πό κκλησιαστικς πόψεως. Α΄ Οκ. Σύν. θέλησε νά συνεορτάζουν λοι μαζί ο χριστιανοί τήν δια μέρα τό Πάσχα καί μάλιστα μετά τό ουδαϊκό Πάσχα. λλά, Γρηγοριανή μεταρρύθμιση παραβίασε ατούς τούς ρους. Γι’ατό ρθόδοξη κκλησία οτε τήν παραδέχθηκε, οτε μπορε νά τήν παραδεχθ+ε…»[18].

Στήν παπική καινοτομία περί το ορτασμο το Πάσχα χει ναφερθε καί Κ. Τσιρπανλς. γραψε : « Ρωμαιοκαθολική κκλησία, πειδή ποδέχθηκε καί πεκύρωσε τό Γρηγοριανό μερολόγιο κατά τό τος 1582, καινοτόμησε, ντίθετα μέ τήν πόφαση τς Α΄ Οκ. Συν., πού φορ στόν προσδιορισμό τς μερομηνίας το ορτασμο το Χριστιανικο Πάσχα. Διότι, ατή κτοτε παυσε νά παρακολουθε τό βραϊκό Πάσχα, καί τελε τό Πάσχα της, κάθε τος, τήν πρώτη Κυριακή μετά τήν πρώτη πανσέληνο τς αρινς σημερίας, νεξαρτήτως το γεγονότος, άν τό βραϊκό χει προηγουμένως τελεσθε χι… νατολική ρθόδοξος κκλησία, ντιθέτως, πιστός φύλακας τς ποφάσεως τς ν Νικαία Συνόδου, ξακολουθε μέχρι καί σήμερα νά τηρε καί νά φαρμόζει τόν Πασχάλιο Κανόνα, τόν ποο λη Χριστιανοσύνη εχε ρίσει τότε…»[19].

Εναι ξιο διαίτερης προσοχς τι Μακ. ρχιεπ. θηνν καί πάσης λλάδος κυρός Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, μολονότι εσηγήθηκε καί πέβαλε τήν λλαγή το μερολογίου, δέν τόλμησε νά μεταβάλει σα φοροσαν στόν ορτασμό το Πάσχα, κι ατό γιά νά μήν ρθει σέ ντίθεση μέ τήν διάταξη τς Α΄ Οκ. Συν. Στήν γκύκλιο τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος το 1924, μέ τήν ποία ξήγγειλλε κυρός Χρυσόστομος τήν λλαγή το μερολογίου, διεκήρυξε κατηγορηματικς γιά τόν ορτασμό το Πάσχα : «Ο κίνητες ορτές θά συμπίπτουν καί θά ορτάζονται κατά τίς νέκαθεν πό τήν ρθόδοξη κκλησία καθορισμένες μερομηνίες, ο δέ κινητές ορτές κατά τίς στό Πασχάλιο μέρες, νομαζόμενες μως μέ τίς μερομηνίες το διορθωμένου μερολογίου… μετάβλητες μένουν καί λες ο ορτές, πού ξαρτνται πό τό Πάσχα, ριθμούμενες μόνο καί νομαζόμενες κατά τή νέα χρονολόγηση το διορθωμένου ουλιανο μερολογίου…»[20].

Κατά τούς χρόνους το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου πρχαν ατοί, πού θετοσαν τήν διάταξη τς Α΄ Οκ. Συν. ς πρός τόν ορτασμό το Πάσχα. ερός Πατήρ, στηλιτεύοντας κάθε θέτηση τν θεσπισθέντων πό τήν γία Σύνοδο, γράφει : «Τριακόσιοι Πατέρες καί περισσότεροι, φο συνλθαν στήν χώρα τν Βιθυνν, νομοθέτησαν ατά˙ καί τιμάζεις λους κείνους;… σύ δέν καταφρονες μόνο κείνους, λλά καί λη τήν οκουμένη, παρ’λο πού ατή παίνεσε τήν γνώμη τους»[21]. Σ’ατούς, πού θετον τήν Α΄ Οκ. Σύν., χάριν χρονολογικς κριβείας στόν ορτασμό το Πάσχα, παντ γιος : «σύ δέν προτιμς τήν συμφωνία τς κκλησίας πό τόν χρόνο, καί, γιά νά φανες τι παρατηρες τίς μέρες, φαίρεσαι πρεπς σάν μεθυσμένος στήν κοινή μητέρα λων μας καί διασπς τήν γία σύνοδο. Καί πς θά σουν ξιος συγνώμης, φο γιά μηδαμινό πργμα διαλέγεις νά μαρτήσεις τόσο πολύ»[22]; γιος ωάννης Χρυσόστομος προτιμ κόμη, χάριν τς πιστς τηρήσεως τν ερν Συνοδικν θεσπισμάτων, νά ορτάζουμε τό Πάσχα στω καί μέ σφαλμένη χρονολογία. Εναι προτιμότερος ορτασμός μέ σφαλμένη χρονολογία πό τήν θέτηση τς Α΄ Οκ. Συν. καί πό τά παπειλούμενα σχίσματα στήν κκλησία το Χριστο, πού τυχόν προκύψουν πό τήν θέτηση. Γράφει : «Παντο κολουθομε τήν κκλησία μέ κρίβεια, προτιμντας π’λα τήν γάπη καί τήν ερήνη. Γιατί, κόμη καί ν σφαλλε κκλησία, δέν θά ταν τόσο μεγάλο κατόρθωμα κριβής τήρηση τν χρόνων, σο μεγάλο γκλημα εναι διαίρεση καί τό σχίσμα ατό… Γιατί, οτε κκλησία γνωρίζει τήν κρίβεια τν χρόνων˙ λλά, πειδή στήν ρχή φάνηκε καλό σέ λους τούς πατέρες, πού σαν διηρημένοι, νά συνέλθουν μαζί καί νά ρίσουν ατήν τήν μέρα το ορτασμο, κκλησία, πού παντο τιμ τήν συμφωνία καί γαπ τήν μόνοια, δέχθηκε τό ποφασισθέν»[23]. Ο σαφες καί κατηγορηματικοί λόγοι το ερο Χρυσοστόμου ποτελον πάντηση σέ λους τούς ψευδενωτικούς οκουμενιστές τς ποχς μας, ο ποοι θεωρον ξεπερασμένες παραδόσεις τούς ερούς Κανόνες τς Α΄ Οκ. Συν., ν νόματι τς χρονικς κριβείας τν στρονομικν πολογισμν. πειδή δηλ. πάντοτε καινοτομοσα αρετική παρασυναγωγή το παπισμο κατά τόν 16ο αἰῶ., πί «πάπα» Γρηγορίου ΙΓ΄, μετέβαλε τόν Πασχάλιο Κανόνα, κατά τρόπο πού ντιβαίνει στήν διάταξη τς Α΄ Οκ. Συν.[24], εναι ποχρεωμένη καί ρθόδοξη κκλησία νά θετήσει τήν Α΄ Οκ. Συν. καί νά εθυγραμμισθε ν προκειμένω μέ τόν σχισματικό καί αρετικό παπισμό, χάριν μις ψευδος νώσεως;

γιος Νικόδημος γιορείτης, ναφερόμενος στόν ορτασμό το Πάσχα, πογραμμίζει διαιτέρως τούς λόγους το ερο Χρυσοστόμου, ο ποοι θέτουν τήν τήρηση τς διατάξεως τς Α΄ Οκ. Συν. περάνω τς χρονικς κριβείας, πού ζητεται πό τούς στρονόμους. Σ’ατούς, πού πιθυμον μεταρρύθμιση, χάριν μεγαλύτερης χρονολογικς κριβείας, ς πρός τήν μέρα το ορτασμο το Πάσχα, παντ γιος Νικόδημος :  «Γιατ, ς γνωρζουν τι κα ο Οκουμενικς Σνοδοι, πο γιναν μετ τν πρτη, κα ο πλοιποι Πατρες, βλεπαν ναί κα ατο, ς σοφο πο ταν, πς κατβηκε πολ σημερα˙ λλ'μως δν θλησαν ν τν μεταθσουν π τν 21η Μαρτου, πο τν βρκε Α΄ Σνοδος, προτιμντας περισστερο τν συμφωνα κα τήν νωση τς κκλησας, π τν κρβεια τς σημερας, ποα δν προξενε, οτε στν ερεση το δικο μας Πσχα καμμα σγχυση, οτε βλβη στν εσβεια, μλιστα δ καί προξενε ατ κρβεια στος Λατνους δο μεγλες τοπες, τ ν ορτζουν δηλ. τ Πσχα μαζ μ τος ουδαους, τ ποο εναι ναντον στν ζ΄ ποστολικ Καννα, πρν τος ουδαους»[25]. 

ς σημειωθε τι Α΄ Οκ. Συν., κανονίζοντας τά το κοινο ορτασμο το Πάσχα, πευθυνόταν στίς ρχαες τοπικές κκλησίες τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς, ρθοδόξου κκλησίας. Οδέποτε Οκουμενική Σύνοδος θά σχολονταν μέ τόν κοινό ορτασμό το Πάσχα μεταξύ τν ρθοδόξων καί τν αρετικν καί σχισματικν κοινοτήτων το παπισμο καί το προτεσταντισμο, πως προτείνουν «πάπας» Φραγκσκος καί ο οκουμενιστές.

Συμπεραίνοντας, θά θέλαμε νά τονίσουμε γι’κόμη μία φορά τι κάθε πόπειρα πό μέρους τν οκουμενιστν γιά πιβολή το κοινο ορτασμο το Πάσχα μεταξύ ρθοδόξων, παπικν, πού θέτησαν τήν διάταξη τς Α΄ Οκ. Συν., καί προτεσταντν, στούς μέν κόλπους τς ρθοδόξου κκλησίας θά προκαλέσει σφαλς καί νέο φοβερό σχίσμα Παλαιοπασχιτν, για το ποο μοναδικοί πεύθυνοι θά εναι ο οκουμενιστές, ντί δέ τς προσεγγίσεως, θά δημιουργήσει μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ νατολς καί Δύσεως. ληθής νωση δέν πιτυγχάνεται μέ τήν δουλική προσαρμογή το ρθοδόξου Πασχαλίου πρός τήν λατινική καινοτομία, λλά μέ τήν πιστροφή τς σχισματικς καί αρετικς παπικς παρασυναγωγς στούς κόλπους τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας, μέσω τς ποκηρύξεως τν παπικν αρέσεων (δίως το πρωτείου, το λαθήτου και τς ονίας) καί τς τηρήσεως τς διατάξεως τς Α ΄ Οκ. Συν. σχετικά μέ τόν ορτασμό το Πάσχα[26].

[1] Σχ. βλ. ΑΡΧΙΜ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΠΙΛΑΛΗΣ, ρθοδοξία καί Παπισμός˙ νωσις τν κκλησιν, τ. Β΄, κδ. ρθόδοξος Τύπος καί σύλλογος ‘γιος Νικόδημος γιορείτης’, θήνα 2014, σσ. 570-579 καί ΜΟΝΑΧΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ, «Οκουμενισμός καί λλαγή Πασχαλίου», ν Οκουμενισμός˙ γένεση-προσδοκίες-διαψεύσεις, Πρακτικά διορθοδόξου πιστημονικο συνεδρίου, Αθουσα τελετν Α.Π.Θ. 20-24/9/2004, τ. Β΄, κδ. Θεοδρομία, Θεσ/κη 2008, σσ. 915-959.

[2] 12-6-2015 Πάπας Φραγκίσκος προτείνει κοινή μερομηνία ορτασμο το Πσχα γι λους τούς χριστιανος, http://www.amen.gr/article/o-papas-fragiskos-proteinei-koini-imerominia-eortasmou-tou-pasxa-gia-olous-tous-xristianous

[3] φημερίδα La Stampa 27-5-2014,  http://www.amen.gr/article18180, Βλ. καί μέτερο κείμενο μέ τίτλο «Πρός κοινό ορτασμό ρθοδόξων καί αρετικν Παπικν»; 2-6-2014 http://www.impantokratoros.gr/2DCD94B2.el.aspx

[4] Πολυγραφημνα Πρακτικ Β΄ Οκουμενικο Ερωπαϊκο Συμποσου, θναι, 11-6-1969.

[5] «Καθολική» 1635 (18-6-1969) 3.

[6] ΑΓΙΟΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ, Fragmenta III, PG 7, 1229B καί ΕΥΣΕΒΙΟΣ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ, κκλησιαστική στορία Ε΄, 24, PG 20, 505AB, 508A.

[7] ΑΓΙΟΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ, Κατά αρέσεων III, 9, PG  42, 356AB.

[8] Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, πιστολή περί τν γενομένων ν ριμίνω τς ταλίας καί ν Σελευκεία τς σαυρίας συνόδων, 5, PG  26, 688.

[9] ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΣ ΚΥΡΟΥ, κκλησιαστική στορία Θ΄, PG  82, 936, 937.

[10] . π., 936 καί ΕΥΣΕΒΙΟΣ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ, Ες τόν βίον Κων/νου το βασιλέως, Γ΄ 19, PG  20, 1077CD.

[11] ΣΩΚΡΑΤΗΣ, κκλησιαστική στορία, Θ΄, PG 67, 81C, 84A.

[12] «Ετις πσκοπος Πρεσβτερος Δικονος τν γαν το Πσχα  μρα πρ της αρινς σημερας μετ ουδαων πιτελσοι, καθαιρεσθω» ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, κδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσ/κη 2003, σσ. 8-11.

[13] ΔΙΑΤΑΓΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ, Ε΄ 17, ΒΕΠΕΣ 2, 89.

[14] . π., σσ. 406-407.

[15] ΑΓΙΟΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ, Κατά αρέσεων II, 9, PG  41, 888BC.

[16] Πολυγραφημνα…

[17] «Καθολική» 1635 (18-6-1969) 3.

[18] «κκλησία» 41 (8-3-1924) 372.

[19] «Γρηγόριος Παλαμς» 611 (Μάιος - ούνιος 1969) 276-277.

[20] «κκλησία» 41 (8-3-1924) 373.

[21] ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, Ες τούς τά πρτα Πάσχα νηστεύοντας, 3, Κατά Ίουδαίων 3, 3, PG 48, 865 : «Τριακόσιοι Πατέρες, καί πλείους, ες τήν Βιθυνν χώραν συνελθόντες τατα νομοθέτησαν˙ καί πάντας τιμάζεις κείνους;… Σύ δέ ο μόνον κείνων καταγινώσκεις, λλά καί τς Οκουμένης πάσης, καί τήν κείνων γνώμην πήνεσεν».

[22] . π., 5, PG 48, 869 : «Σύ δέ ο προτιμς το χρόνου τς κκλησίας τήν συμφωνίαν, λλ’να δόξης μέρας παρατηρεν, ες τήν κοινήν πάντων μν μπαροινες μητέρα καί τήν γίαν διατέμνεις σύνοδον; Πς ν ξιος εης συγγνώμης, πέρ το μηδενός τοσατα μαρτάνειν αρούμενος»;

[23] . π., PG 48, 870-872 : «Πανταχο τ κκλησία μετ’κριβείας πώμεθα, τήν γάπην καί τήν ερήνην προτιμντες πάντων. Ε γάρ καί σφάλλετο κκλησία, ο τοσοτον κατόρθωμα πό τς τν χρόνων κριβείας ν, σον γκλημα πό τς διαιρέσεως καί το σχίσματος τούτου… Οδέ γάρ κκλησία χρόνων κρίβειαν οδεν˙ λλ’πειδή παρά τήν ρχήν πσιν δοξε τος πατράσι διηρημένοις μο συνελθεν καί ταύτην ρίσαι τήν μέραν, τήν συμφωνίαν πανταχο τιμσα καί τήν μόνοιαν γαπσα, κατεδείξατο τό πιταχθέν».

[24] «κκλησία» 41 (8-3-1924) 372.

[25] ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, σσ. 8-9. Βλ. καί μέτερο κείμενο μέ τίτλο «Πρός κοινό ορτασμό ρθοδόξων καί αρετικν Παπικν»; 2-6-2014 http://www.impantokratoros.gr/2DCD94B2.el.aspx

[26] Σχ. βλ. «Ρωσική πάντηση στόν Πάπα γιά τόν κοινό ορτασμό το Πάσχα» 16-6-2015, http://ekklisiaonline.gr/ekklisiaonline/item/2717-rosiki-apantisi-ston-papa-gia-ton-koino-eortasmo-tou-pasxa

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου