Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Παρηγορητικὸς στοὺς μοναχοὺς ποὺ θλίβονται....



γιος γνάτιος Brianchaninov

«Παιδί μου», λέει Γραφή, «ν ρχεσαι ν πηρετήσεις τν Κύριο, τν Θεό, τοιμάσου γι δοκιμασίες. σια ν χεις τν καρδιά σου κα πλισμένη μ κουράγιο… ,τι κι ν σ βρε, δέξου το· κα στς λλεπάλληλες ναποδιές, πο θ σ ρίξουν χαμηλά, δεξε πομον» (2).


Ο θλίψεις ταν πάντοτε σημάδι κα πόδειξη ενοιας το Θεο. Ο θλίψεις ταν πάντοτε κα τ γνώρισμα τς εαρεστήσεως το Θεο π τος πατριάρχες, τος προφτες, τος ποστόλους, τος μάρτυρες, τος σίους. λοι ο γιοι πέρασαν π τν στεν δρόμο τν δοκιμασιν κα τν θλίψεων (3), κα μ τν πομον τους πρόσφεραν τν αυτ τους θυσία επρόσδεκτη π τν Θεό. (4)

Μ παραχώρηση τς θείας πρόνοιας, διάφορες συμφορς βρίσκουν κα τώρα τς γιες ψυχές, γι ν’ ποκαλυφθε γάπη τους στν Θε μ τν πι ξεκάθαρο τρόπο.

Τίποτα δν συμβαίνει στν νθρωπο δίχως τ συγκατάθεση κα τν παραχώρηση το Θεο.

ποιος πιθυμε ν κολουθήσει τν Κύριό μας ησο Χριστ κα ν γίνει «κατ χάριν» παιδ το Θεο, ναγεννημένο π τ Πνεμα, πρτα π’ λα πρέπει ν πιβάλει στν αυτό του ς κανόνα κα ς ναμφισβήτητη ποχρέωση τ ν πομένει καλόψυχα λες τς θλίψεις, λους τος σωματικος πόνους, λες τς νθρώπινες δικίες, λες τς δαιμονικς πιθέσεις, κόμα κα λες τς παναστάσεις τν διων του τν παθν.

χριστιανς πο πιθυμε ν εαρεστήσει τν Θεό, πάνω π’ λα χρειάζεται πομον κα σταθερ λπίδα σ’ κενον. Τ πλα ατ πρέπει ν τ κρατάει συνεχς στ νοερ χέρια τς ψυχς του, γιατί πονηρς χθρός μας, διάβολος, μ κάθε μέσο πασχίζει στν καιρ τς θλίψεως κα το πόνου ν μς ρίξει στν κηδία κα ν’ ρπάξει π μέσα μας τν λπίδα στν Κύριο.

Θες ποτ δν φήνει τος πιστος δούλους Του ν δοκιμαστον πάνω π τς δυνάμεις τους. « Θεός, πο κρατάει τς ποσχέσεις Του», γράφει γιος πόστολος Παλος, «δν θ πιτρέψει σ κανέναν πειρασμ ν ξεπεράσει τς δυνάμεις σας· λλά, ταν ρθει πειρασμός, θ δώσει μαζ κα τ διέξοδο, στε ν μπορέσετε ν τν ντέξετε» (5).

διάβολος, πλάσμα το Θεο κι ατός, πο ταν πρτα δολος Του, κάνει στν ψυχ χι σο κακ θέλει, λλ σο το πιτρέπει Θεός.

Ο νθρωποι γνωρίζουν πόσο βάρος μπορε ν σηκώσει να ζο. Πολ περισσότερο πειρη Σοφία το Θεο γνωρίζει πόσο βαρις δοκιμασίες μπορε ν σηκώσει μία ψυχή.

κεραμοποις γνωρίζει κα τν νταση τς φωτις κα τν χρόνο πο πρέπει ν μείνουν σ’ ατν τ πήλινα σκεύη, γι ν ψηθον σωστ γιατί, ν παραψηθον, σπάζουν, κι ν πάλι μισοψηθον, εναι κατάλληλα γι χρήση. Πολ περισσότερο Θες γνωρίζει πόσον καιρ πρέπει ν βαστήξει φωτι τς δοκιμασίας κα πόσο δυνατ πρέπει ν εναι ατ φωτιά, στε τ λογικά Του σκεύη, ο χριστιανοί, ν γίνουν κανο γι τν εσοδο στ βασιλεία τν ορανν.

Τ παιδιά, λόγω τς δυναμίας κα τς πειρίας τους, δν εναι καν γι τν σκηση παγγέλματος, γι τν νάληψη οκογενειακν εθυνν, γι τν καλλιέργεια τς γς κα γι κάθε λλο βιοτικ ργο. τσι συχν κα ο ψυχές, χοντας δεχθε τ χάρη το γίου Πνεύματος λλ μν χοντας δοκιμαστε μ τς θλίψεις, βρίσκονται κόμα σ νηπιακ πνευματικ λικία κα εναι, θ λέγαμε, νίκανες γι τ βασιλεία τν ορανν. «ν δν χετε παιδαγωγηθε», λέει πόστολος, «τότε εστε παιδι νόθα κα χι γνήσια» (6).

Ο δοκιμασίες κα ο θλίψεις στέλνονται στν νθρωπο γι τν φέλειά του. Παιδαγωγημένη μ’ ατς ψυχή, γίνεται δυνατή, μπειρη, ξια ν τιμηθε π τν Κύριο. ν πομείνει λα τ βάσανα ς τ τέλος μ λπίδα στν Θεό, δν θ στερηθε τ γαθ πο μς χει ποσχεθε τ γιο Πνεμα κα τν τέλεια πελευθέρωση π τ πάθη.

Ο ψυχς πο δοκιμάζουν διάφορες θλίψεις, ετε φανερές, π τς νέργειες μοχθηρν νθρώπων, ετε φανες, π τν πανάσταση ασχρν λογισμν μέσα στν νο, ποφέρουν π σωματικς σθένειες, ν πομείνουν ς τ τέλος, θ ξιωθον ν στεφανωθον πως ο μάρτυρες κα ν’ ποκτήσουν ση κι κενοι παρρησία νώπιον το Θεο.

Ο μάρτυρες βασανίστηκαν π τος νθρώπους κα παρέδωσαν λοπρόθυμα τν αυτό τους στ μαρτύρια, δείχνοντας ς τν θάνατο γενναιόψυχη πομονή. σο πι πολυβάσανος κα πολυώδυνος ταν γώνας τους, τόσο μεγαλύτερος ταν δοξασμός τους, τόσο μεγαλύτερη ταν παρρησία τους νώπιον το Θεο.

Ο μοναχο βασανίζονται π τ πονηρ πνεύματα. σο πι σκληρς πιθέσεις δέχονται π’ ατά, τόσο πι πολ παρηγορονται π τ γιο Πνεμα δ, στν πίγεια ξενιτιά τους κα στ διάρκεια τν δοκιμασιν τους, λλ κα τόσο πι πολ θ δοξαστον π τν Θε στν μελλοντικ κόσμο, στν οράνια πατρίδα μας.

Στενς κα γεμάτος θλίψεις εναι δρόμος πο δηγε στν αώνια ζωή. Λίγοι τν βρίσκουν κα τν κολουθον (7), λλ εναι παράγραπτος κα ναπόφευκτος κλρος λων σοι θέλουν ν σωθον. Γι’ ατ δν πρέπει ν τν ποφεύγουμε! Κάθε δοκιμασία, π’ που κι ν προέρχεται, ς τν πομένουμε σταθερ κα μετάπτωτα, προσβλέποντας μ τ μάτια τς πίστεως στν πουράνια νταπόδοση.

σες θλίψεις κι ν δοκιμάζουμε στν παροσα ζωή, ατς δν μπορον ν συγκριθον μ τ γαθ πο μς περιμένουν στν αωνιότητα, λλ οτε κα μ τν παρηγορι πο π δ κιόλας μς χαρίζει τ γιο Πνεμα, ετε μ τν φεση τν ναρίθμητων μαρτημάτων μας ετε μ τν παλλαγή μας π τν τυραννία τν παθν —ατ εναι τ νομοτελειακ ποτελέσματα τς ρεμης πομονς στς θλίψεις.

«Ατ πο τώρα ποφέρουμε», λέει πόστολος, «δν σοσταθμίζουν τ δόξα πο μς πιφυλάσσει Θες στ μέλλον» (8).

Μ νδρεία ς τ πομείνουμε, λοιπόν, λα γι χάρη το Κυρίου, πως ο νδρεοι πολεμιστς πομένουν τς κακουχίες το πολέμου γι χάρη το βασιλι τους, διαφορώντας κόμα κα γι τν θάνατο.

Γιατί δν δοκιμάζαμε τόσες κα τέτοιες πίκρες, ταν μασταν μέσα στν κόσμο κα τς βιοτικς μέριμνες; Γιατί τώρα, πο ρθαμε ν πηρετήσουμε τν Θεό, μς βρίσκουν ποικίλες συμφορές; Μάθε το: Γι τν Χριστ πέφτουν πάνω μας σν τ βέλη ο θλίψεις. χθρός μας, διάβολος, μς τ ρίχνει ατ τ βέλη, γι δυ λόγους- πρτον, πειδ φθονε τν καλ γώνα πο κάνουμε γι ν’ ποκτήσουμε τ αώνια γαθ· κα δεύτερον, πειδ πιδιώκει ν ξασθενίσει τς ψυχές μας μ τ λύπη, τν θυμία κα τν κνηρία, λπίζοντας τσι τι θ μς στερήσει τ μακαριότητα πο προσδοκομε.

Χριστς όρατα μάχεται γιά μς. Ατς παντοδύναμος κα κατανίκητος περασπιστς μς ξουδετερώνει λες τς παγίδες κα τς πανουργίες το χθρο μας.

Ατς διος, ναί, Ατς διος Κύριος κα Σωτήρας μας βάδιζε σ’ λη τ διάρκεια τς πίγειας παρουσίας Του στν στεν κα γεμάτο θλίψεις δρόμο —σ κανέναν λλο!—, πομένοντας συνεχες διωγμούς, χλευασμούς, προσβολς κα πιθέσεις, σπου τελικ γεύθηκε κα τν τιμωτικ σταυρικ θάνατο νάμεσα σ δυ κακούργους.

ς κολουθήσουμε τν Χριστό! ς ταπεινωθομε, πως ταπεινώθηκε κενος! ς μν ρνηθομε ν θεωρηθομε πλανεμένοι κα τρελοί, πως θεωρήθηκε κενος! ς μ λογαριάσουμε τν πόληψή μας! ς μν κρύψουμε τ πρόσωπό μας, ταν μς φτύνουν κα μς χτυπον! ς μν ποζητήσουμε τ δόξα, τν μορφι κα τν πόλαυση, πο νήκουν σ’ ατν τν κόσμο. ς τελειώσουμε τ ταξίδι μας στ γ πως ο ξένοι, ο περαστικο κα πρόσκαιροι (9), ο ποοι δν χουν πο ν γείρουν τ κεφάλι. ς δεχθομε τς προσβολές, ς δεχθομε τος ξευτελισμούς, ς δεχθομε τν περιφρόνηση τν νθρώπων —ατ εναι τ χαρακτηριστικ γνωρίσματα το δρόμου πο διαλέξαμε. Θ παλέψουμε χι μόνο φανερ μ τς θλίψεις λλ κα κρυφ μ τος λογισμος τς περηφάνειας. Μ’ λες μας τς δυνάμεις ς πομακρύνουμε ατος τος λογισμος το παλαιο μαρτωλο αυτο μας, πο ζητάει ν διατηρήσει ζωνταν κα κέραιο τ γώ του μ διάφορες ελογοφανες προφάσεις. ν τ κατορθώσουμε, Υἱὸς το Θεο, πο επε, «Θ κατοικήσω μέσα τους κα θ πορεύομαι μαζί τους» (10), θ μφανιστε στν καρδιά μας κα θ μς χαρίσει τν ξουσία κα τ δύναμη ν δέσουμε τν σχυρ (διάβολο) κα ν’ ρπάξουμε τ πράγματά του (11), ν πατήσουμε πάνω σ φίδια, στν σπίδα κα τν βασιλίσκο (12), κα ν τ φανίσουμε.

ς ποδιώξουμε τ βαρυγγώμια, ς ποδιώξουμε τ μεμψιμοιρία, ς ποδιώξουμε τν κατήφεια κα τ λύπη —π’ ατς ποφέρουν περισσότερο ο δύναμες ψυχς παρ π τς διες τς θλίψεις. ς ποδιώξουμε κα κάθε σκέψη κδικήσεως, κάθε σκέψη νταποδόσεως το κακο. «Δική μου εναι κδίκηση, γ θ νταποδώσω», επε Κύριος (13).

Θέλεις ν πομείνεις τς θλίψεις εκολα κα νετα; Πόθησε τν θάνατο γι τν Χριστό! Ατς θάνατος ς βρίσκεται παντοτιν μπροστ στ μάτια σου — θάνατος ς πρς τν μαρτία κα τ πάθη. Νέκρωσε τν αυτό σου μ τν καθημεριν γκράτεια ς πρς λες τς μαρτωλς πιθυμίες. Νέκρωσε τν αυτό σου μ τν πάρνηση το δικο σου θελήματος κα τν ποφυγ τς ατοδικαιώσεως· γιατί τ θέλημα κα ατοδικαίωση προέρχονται π τν πονηρ συνείδηση το παλαιο μαρτωλο αυτο σου κα π τν πλάνη πο ψεύτικα νομάζεται λογική. Νέκρωσε τν αυτό σου, παρουσιάζοντάς του ζωνταν κα περιγράφοντάς του παραστατικ τν ναπόφευκτο θάνατό σου. Μς δόθηκε ντολ ν κολουθήσουμε τν Χριστ σηκώνοντας τν σταυρ μας (14). Ατ τί σημαίνει; τι φείλουμε ν εμαστε πάντοτε τοιμοι ν πεθάνουμε γι τν Χριστ μ χαρ κα εφροσύνη. Μ τέτοια σωτερικ κατάσταση, μ τέτοια προθυμία κα τοιμότητα, εκολα θ σηκώνουμε κάθε φανερ κα φαν θλίψη. ποιος πιθυμε ν πεθάνει γι τν Χριστό, ποιν πίθεση κα ποι προσβολ δν θ σηκώσει μεγαλόψυχα;

Μς φαίνονται βαρις ο θλίψεις μας, πειδ κριβς δν εμαστε πρόθυμοι ν πεθάνουμε γι τν Χριστό, δν εμαστε πρόθυμοι ν περιορίσουμε μόνο σ’ Ατν λες τς πιθυμίες μας, λες τς λπίδες μας, λη τ λογική μας, λη τν περιουσία μας, λη τν παρξή μας.

ποιος θέλει ν κολουθήσει τν Χριστ κα ν κληρονομήσει μαζί Του τς θεες δωρεές, φείλει ν μιμηθε πρόθυμα τ παθήματα κείνου. ποιος γαπ τν Χριστό, ποδεικνύει τν γάπη του ταν πομένει κάθε θλίψη χι μόνο μ γενναιοψυχία, λλ κα μ ζλο κα μ χαρ κα μ εγνωμοσύνη, ποθέτοντας σ’ κενον λες τς λπίδες του.

Μία τέτοια πομον εναι χάρισμα, εναι δρο το διου το Χριστο. Κι ατ τ νεκτίμητο πνευματικ δρο τ παίρνει ποιος, πρτον, τ ζητάει π τν Κύριο μ ταπειν κα κατάπαυστη προσευχ καί, δεύτερον, ποδεικνύει τι πιθυμε ελικριν τν πόκτησή του μ τν σκηση μπονης βίας στν πρόθυμη γι γκαρτέρηση καρδιά του.



1. Τ κείμενο εναι βασισμένο στν λόγο Περ πομονς κα διακρσεως (κεφ. 13-18) το σίου Μακαρίου το Μεγάλου.

2. Σοφ. Σειρ. 2:1-2, 4

3. Πρβλ. Ματθ. 7:13-14.

4. Πρβλ. Ρωμ. 12:1.

5. Α' Κορ. 10:13.

6. βρ. 12:8.

7. Πρβλ. Ματθ. 7:13-14.

8. Ρωμ. 8:18.

9. Πρβλ. Α' Πέτρ. 2:11.

10. Β' Κορ. 6:16.

11. Πρβλ Ματθ. 12:29.

12. Πρβλ Ψαλμ. 90:13.

13. Ρωμ. 12:19.

14. Βλ Μάρκ. 8:34.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου