Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

Ξαναχτύπησαν οι άθεοι-17 προτάσεις για τον πλήρη διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους


Ξαναχτύπησαν οι άθεοι-17 προτάσεις για τον πλήρη διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους
Από τη στιγμή που ο ανεκδιήγητος κ. Φίλης επιχείρησε άστοχα να ξανανοίξει θέμα διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας, πήραν αμπάριζα και οι άθεοι και κατέθεσαν ουτε μία ούτε δύο αλλά 17(!) προτάσεις για τον πλήρη διαχωρισμό. 

Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες στην Αθήνα, μέλη της Ευρωπαϊκής Ουμανιστικής Ομοσπονδίας, που εκπροσωπεί τις οργανώσεις αθέων και αγνωστικιστών στην Ευρώπη, κατέληξαν σε συνολικά 17 προτάσεις για το τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα για τον απόλυτο διαχωρισμό της Εκκλησίας από το Κράτος. Μάλιστα οι 12 από τις 17 προτάσεις αποτελούν αντιγραφή των θέσεων της Θεματικής Δικαιωμάτων στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ από το 2009, που καλείται τώρα ως κυβέρνηση να εφαρμόσει. Μεταξύ αυτών των προτάσεων είναι κι αυτές.
Πρέπει να καταργηθούν τα Άρθρα 198 και 199 του ποινικού κώδικα που τιμωρούν τη βλασφημία--Ramon Casha, Μάλτα
Πρέπει να καταργηθούν τα Άρθρα 198 και 199 του ποινικού κώδικα που τιμωρούν τη βλασφημία. Οι νόμοι περί βλασφημίας είναι ασυμβίβαστοι με τα σύγχρονα δημοκρατικά κράτη και πρέπει να καταργηθούν. Η ελευθερία της έκφρασης είναι ένα από τα πιο κρίσιμα δικαιώματα αφού πολλά άλλα δικαιώματα εξαρτώνται από αυτό. Έχει συμφωνηθεί ότι υπάρχουν δικαιολογημένοι περιορισμοί, όπως το να βασίζονται στην αλήθεια τα όσα λένε οι μάρτυρες και να μην ψευδορκούν. Ωστόσο, δεν μπορούμε να περιορίσουμε αυτό που κάποιος μπορεί να πει με βάση το τι το άλλο άτομο θεωρεί προσβλητικό. Πράγματι, όταν οι απόψεις που εκφράζονται είναι προσβλητικές τότε είναι που η ελευθερία της έκφρασης είναι περισσότερο αναγκαία (Handyside έναντι του Ηνωμένου Βασιλείου). Η βλασφημία είναι ένας τέτοιος τομέας. Η πεποίθηση ενός ατόμου είναι η βλασφημία ενός άλλου ατόμου. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο κάθε πεποίθηση ή ιδεολογία, ή οποιοδήποτε πρόσωπο ή θεότητα, πρέπει να προστατεύονται από την κριτική ή την προσβολή. Στην πραγματικότητα, όταν πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τη θρησκεία ως οδηγό στη ζωή τους, είναι σημαντικό να υπάρχει κριτική όσο κάποια πολιτική ή άλλη ιδεολογία. Αυτό περιλαμβάνει ακόμη και τη γελοιοποίηση, αφού η κωμωδία χρησιμοποιείται συχνά ως ένα μέσο για να εκφραστεί η κριτική σκέψη. Στην περίπτωση της θρησκείας, έχει νόημα να θεσπίζονται νόμοι για να προστατεύσουν υποτίθεται ένα παντοδύναμο ον;
Η Ελλάδα πρέπει να θεσπίσει υποχρεωτικό πολιτικό γάμο για όλους τους πολίτες-Aurélie Wielchuda, Γαλλία

Η Ελλάδα πρέπει να θεσπίσει υποχρεωτικό πολιτικό γάμο για όλους τους πολίτες (δηλ. με προαιρετικό τυχόν μεταγενέστερο θρησκευτικό). Το να υπάρχει πολιτικός γάμος για όλους τους πολίτες είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα αναφέρει ότι «κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στο σεβασμό της ιδιωτικής και οικογενειακής του ζωής». Αυτό μπορεί να γίνει σεβαστό μόνον αν ο καθένας είναι ελεύθερος να επιλέξει ποιον θα παντρεύεται και σε ποιες συνθήκες, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό.

Στη Γαλλία, υπάρχουν πολιτικοί γάμοι από το 1792 για τα ετερόφυλα ζευγάρια και είναι η μόνη μορφή γάμου που αναγνωρίζεται από το κράτος. Οι θρησκευτικές τελετές είναι καθαρά εθιμοτυπικές και προαιρετικές και δεν μπορεί να τελεστούν αν το ζευγάρι δεν έχει κάνει πρώτα πολιτικό γάμο. Στην πραγματικότητα, είναι ένα ποινικό αδίκημα για οποιοδήποτε μέλος του κλήρου κάνει μια θρησκευτική τελετή γάμου σε ανύπαντρα άτομα. H πολτική ένωση (civil union) δημιουργήθηκε μόλις το 1999 για να προωθήσει μια μορφή αναγνώρισης και για τα ομόφυλα ζευγάρια. Αυτή η πολύ πιο ευέλικτη μορφή ένωσης έχει γίνει τόσο δημοφιλής όσο οι γάμοι και τώρα χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον από τα ετερόφυλα ζευγάρια.
Η μεγάλη ανάπτυξη του γάμου στη Γαλλία κατά τα τελευταία χρόνια είναι η διεύρυνση του γάμου για τα ομόφυλα ζευγάρια το 2013. Παρά το γεγονός ότι σήμερα το 68% των Γάλλων είναι υπέρ των γάμων ατόμων του ιδίου φύλου, υπήρξαν μαζικές διαμαρτυρίες από τη θρησκευτική δεξιά. Ήταν εξαιρετικά περίεργο κατά τη γνώμη μου, το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι (μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες) διαδήλωσαν ενάντια σε έναν νόμο ισότητας. Στη Γαλλία, όπου το 70% των ανθρώπων δεν έχουν θρησκεία, ήταν ένα τρομερό νέο και ασυνήθιστο φαινόμενο να υπάρχουν τέτοιες μαζικές συναθροίσεις ανθρώπων για θρησκευτικούς λόγους.
Ίση μεταχείριση των θρησκευτικών και των αθεϊστικών ή ανθρωπιστικών οργανώσεων στα σχολεία-Werner Schultz, Γερμανία

Στην Ευρώπη, έχουμε πολύ διαφορετικές θρησκευτικές καταστάσεις και στάση της εκπαίδευσης στα σχολεία. Ο πιο σημαντικός νόμος πρέπει να είναι η ίση μεταχείριση των θρησκευτικών και των αθεϊστικών ή ανθρωπιστικών οργανώσεων.

Είναι δυνατόν το να μην υπάρχει καμία θρησκευτική εκπαίδευση στα σχολεία. Αλλά είναι επίσης δυνατό να υπάρχει θρησκευτική και ανθρωπιστική παιδεία. Πρέπει να αντιμετωπίζονται με ισότητα από το κράτος και θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν με τον ίδιο τρόπο.
Κατάργηση του σημερινού μαθήματος Θρησκευτικών και αντικατάσταση του από μάθημα Θρησκειολογίας-Viola Mackova, Σλοβακία

Πρέπει να γίνει κατάργηση του σημερινού μαθήματος Θρησκευτικών και αντικατάσταση του από μάθημα Θρησκειολογίας που θα αντιμετωπίζει με τρόπο ισότιμο, ουδέτερο και αμερόληπτο όλα τα θρησκεύματα και τα αθεϊστικά ρεύματα, και που θα διδάσκεται σε προαιρετική βάση (δηλαδή με δυνατότητα εναλλακτικής επιλογής μαθήματος Φιλοσοφίας Ιδεών κι Επιστημών εκ μέρους του / της μαθητή / τριας).

Ανά τους αιώνες, η θρησκεία έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Η θρησκευτική εκπαίδευση όπως και αυτή άλλων ιδεολογικών ρευμάτων είναι απολύτως ουσιώδης για την σωστή κατανόηση του πολιτισμού και της ιστορίας εν γένει. Οι θρησκευτικές σπουδές οφείλουν να είναι αντικειμενικές εστιαζόμενες σε γεγονότα και να παρουσιάζουν πληροφορίες για τα διαφορετικά δόγματα και ιδεολογίες με τρόπο αμερόληπτο. Πρέπει να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θρησκειών, πιθανώς με εστίαση στις περισσότερο κυρίαρχες, δεδομένου ότι αυτές είχαν την ισχυρότερη επιρροή κατά τη διάρκεια της ανθρωπότητας. Οι θρησκευτικές σπουδές δεν πρέπει να παρουσιάζουν καμία θρησκεία ως την μόνη αληθινή ή να απορρίπτουν τις υπόλοιπες εξυμνώντας αυτή που τυγχάνει μια κυριαρχεί στην επικρατούσα κουλτούρα. Ο τρόπος με τον οποίοι εκπαιδεύουμε την νεώτερη γενιά θα καθορίσει το μέλλον των χωρών μας. Προωθώντας την ευρύτερη κατανόηση μιας πληθώρας θρησκειών και άλλων φιλοσοφικών ρευμάτων είναι ζωτικό αν θέλουμε να στοχεύσουμε σε πιο επιτυχημένες και ορθολογικές γενιές.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να διεξάγουμε μια εκστρατεία για την αφαίρεση των νόμων περί βλασφημίας διεθνώς-Pavan Dhaliwal, Μεγάλη Βρετανία
Οι βρετανικοί νόμοι περί βλασφημίας καταργήθηκαν επίσημα το 2008. Οι νόμοι περί βλασφημίας βασίστηκαν ανά τους αιώνες στην απαρχαιωμένη ιδέα ότι η "πίστη" βρισκόταν στο κέντρο μιας ηθικής κοινωνίας. Προκαλώντας ή προσβάλλοντας την επίσημη πίστη ήταν ταυτόσημο με απειλή εναντίον του ιστού που κρατούσε ενωμένη την βρετανική κοινωνία. Παρόλο που αυτοί οι νόμοι εφαρμόζονταν σπάνια, το δεδομένο ότι υπήρχαν δημιουργούσε φαινόμενα αυτολογοκρισίας στο δημόσιο λόγο, την κινηματογραφική παραγωγή, τη λογοτεχνία και άλλες μορφές τέχνης.
Για πάρα πολύ καιρό, οι νόμοι περί βλασφημία είχαν εφαρμοστεί από τα κράτη με σκοπό να φιμώσουν τους επικριτές και να καταδιώξουν όσους δεν πίστευαν ή όσους ήταν μέλη θρησκευτικών μειονοτήτων. Επιπλέον, κατέπνιγαν την ελεύθερη έκφραση και συνείσφεραν σε ένα κλίμα καταπίεσης για τις μειονότητες όλων των ειδών. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να διεξάγουμε μια εκστρατεία για την αφαίρεση των νόμων περί βλασφημίας διεθνώς, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης ώστε να εξασφαλίσουμε ότι τα δικαιώματα των θρησκευτικών μειονοτήτων και όσων δεν πιστεύουν τηρούνται.
Πρέπει να δημιουργηθούν χώροι για τελετές πολιτικής κηδείας σε κάθε δημόσιο κοιμητήριο χωρίς εξαιρέσεις.-Lone Ree Milkaer, Δανία
Πρέπει να δημιουργηθούν χώροι για τελετές πολιτικής κηδείας σε κάθε δημόσιο κοιμητήριο χωρίς εξαιρέσεις. Θα πρέπει να γίνει δυνατό όλοι να μπορούν να πενθήσουν με το δικό τους τρόπο. Σε περίπτωση που κάποιος δεν είναι θρησκευόμενος μπορεί να είναι άβολο να εξαναγκαστεί σε κηδεία που θα τελεστεί σε χώρα με έντονα θρησκευτικά φαινόμενα. Επιπλέον, σε στιγμές πένθους δεν θα έπρεπε να είναι δύσκολο για κάποιον να κανονίσει τις διαδικασίες για την κηδεία ή να μην είναι δυνατό να την τελέσει στην κοντινότερη πόλη.
Το ίδιο αφορά και στα νοσοκομεία όπου οι όλοι οι άνθρωποι θα έπρεπε να μπορούν να τελέσουν θρησκευτικές λειτουργίες σε κατάλληλους χώρους. Στην Δανία είχαμε επικοινωνήσει με όλους τους θρησκευτικούς χώρους των νοσοκομείων και τους ζητήσαμε να αν ήταν διατεθειμένοι να αφαιρέσουν εθελούσια κάθε θρησκευτικό σύμβολο σε περίπτωση που κάποιο μέλος μας επιθυμούσε να τελέσει μια θρησκευτική τελετή στους χώρους τους. Ευτυχώς, οι περισσότεροι έδωσαν θετική απάντηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου