Πρωτοπρεσβυτέρου Ἰωάννου Φωτοπούλου
Ὅσοι συχνάζουμε στήν ἐκκλησία μιμούμενοι τό κατά δύναμιν ὅλες τίς γενεές τῶν πρό ἡμῶν χριστιανῶν,
πολιτευόμαστε «προσκαρτεροῦντες τῇ διδαχῇ τῶν ἀποστόλων
[καί τῶν ἁγίων Πατέρων] καί τῇ κοινωνίᾳ
καί τῇ κλάσει τοῦ ἄρτου
καί ταῖς προσευχαῖς»(Πράξ. β΄, 42). Εἴμαστε δοσμένοι, ἀφοσιωμένοι («προσκαρτεροῦντες»)
ὄχι σέ ὁποιεσδήποτε
προσευχές, ἀλλά στίς προσευχές, στή
λατρεία πού μᾶς παρέδωσαν οἱ Ἀπόστολοι
καί οἱ Ἅγιοι Πατέρες.
Γράφει
ὁ ἅγιος
Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος : «Οἱ ἅγιοι
πού τηρώντας τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ ἔρχονται ἀπό
γενιά σέ γενιά μετά τούς προηγουμένους ἁγίους, προσκολλῶνται σ΄αὐτούς καί ὅμοια μ΄αὐτούς
ἐλλάμπονται, λαμβάνοντας κατά μέθεξιν τήν χάρη
τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι
γίνονται σάν μιά χρυσῆ ἁλυσίδα.
Καθένας τους εἶναι ἕνας κρῖκος
καί καθένας χωριστά μέ τόν προηγούμενό του συνδέεται μέ τήν πίστη, τά ἔργα καί τήν ἀγάπη,
ὥστε νά ἀποτελοῦν μία σειρά
ἑνωμένη μέ τόν ἕνα Θεό πού δέν μπορεῖ εὔκολα
νά σπάσει»[1].
Αὐτή εἶναι
ἡ ζωή ἡμῶν τῶν ὀρθοδόξων. Λατρεύουμε τόν Χριστό μας, τιμοῦμε τήν Παναγία
καί τούς ἁγίους μας, ὅπως οἱ
σαρκικοί καί οἱ πνευματικοί Πατέρες μας.
Μιά ἀδιάσπαστη συνέχεια
Χριστιανῶν, μιά χρυσῆ ἁλυσίδα
Πατέρων, μία λατρεία παραδιδομένη ἀπό
γενεά σέ γενεά σεβαστή ἀπό ὅλους. Ἔτσι ἦσαν
γιά ὅλους τά πράγματα μέχρι
πρίν 50 περίπου χρόνια, ὅταν κάποιοι θεολόγοι
καί κληρικοί ἀμφισβήτησαν αὐτή τή συνέχεια καί ἀποφάσισαν νά ἀρχίσουν τίς «διορθώσεις», δηλ. ἐμβαλωματικές, κακάσχημες καί κακότροπες
παρεμβάσεις στό σῶμα τῆς Θείας Λατρείας. Ἄρχισαν
μέ τήν προσπάθεια καταργήσεως τῶν μυστικῶν εὐχῶν τῆς
θείας λειτουργίας, τῆς ἐξωτερικῆς ἱερατικῆς ἐνδυμασίας συνέχισαν σέ προσπάθεια καταργήσεως
τοῦ τέμπλου, στήν ἐπιβολή τῆς
τετραφωνίας πού εἶχε ξεκινήσει ἀπό τόν 19ο αἰῶνα,
ἀλλά καί προχώρησαν σέ ἄξιες καγχασμοῦ καί γέλωτος μεταφράσεις τῶν ἁγίων Γραφῶν καί τῶν
λειτουργικῶν κειμένων. Πάντοτε ὅμως
ὑπάρχουν τά χειρότερα. Ἐκθεμελίωση
τῶν πάντων. Ἐκ βάθρων «ἀνανέωση». Στό προηγούμενο ἐκκλησιαστικό καθεστώς ὑπῆρχε
πρόθεση νά γραφοῦν ὕμνοι ἐκκλησιαστικοί
στή δημοτική. Νά καί ἀπόσπασμα σχετικῆς ἀνακοινώσεως πού ἀναγνώσθηκε στούς ναούς στίς 19 Σεπτεμβρίου 2004
:
«Ἴσως ἡ
μελλοντική παραγωγή νέων ὕμνων σέ προσιτότερο ἰδίωμα, χωρίς νά ἀντικατασταθοῦν
οἱ ἐν χρήσει σήμερα, θά μποροῦσε νά ἐπιλύσει
ἐν μέρει τό πρόβλημα τοῦτο [δηλ. τῆς
κατανοήσεως τῶν ψαλλομένων]. Καί ἔχουν
γίνει πρός τήν κατεύθυνση αὐτή σχετικοί
πειραματισμοί ἀπό ἐγκρίτους κληρικούς καί λαϊκούς χωρίς νά ἔχουν τύχει τῆς ἐπίσημης ἔγκρισης
τῆς Ἱερᾶς
Συνόδου
Εὐτυχῶς ἀπό τέτοιες ἀθλιότητες
μᾶς γλύτωσε ὁ Θεός διά εἰδικῆς ἀποφάσεως
τῆς Ἱ. Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας μας καί διά τῆς «ἐπιστυπτικῆς» ράβδου τοῦ
Σεβ. Μητροπολίτου Νικοπόλεως κ. Χρυσοστόμου. Μᾶς λύτρωσε ἀπό τούς πειραματισμούς
τῶν εὐτελῶν
μεταφράσεων τῆς Θ. Λειτουργίας, τῶν Εὐχῶν τῆς
Γονυκλισίας καί τῶν Θεοφανίων καί τῶν λοιπῶν Ἀκολουθιῶν.
Τό
...ἐνοχλητικό Βυζάντιο ὑπεύθυνο γιά μιά «προδομένη ἐκκλησιολογία».
Καί
ὅμως τό ὄνειρο
τῆς «ἀνανεώσεως» δέν ἔπαυσε νά κάνει ἀνήσυχο
τόν ὕπνο τῶν ἐκσυγχρονιστῶν τῆς
θείας λατρείας. «Οὐκ ἐᾶ με καθεύδειν τό τῆς Ἱ.
Παραδόσεως τρόπαιον», λένε, κατά κάποιον τρόπο.
Ἀπόδειξη τῶν ἀνωτέρω
ἀποτελεῖ
τό κείμενο τοῦ π. Βασιλείου Θερμοῦ «Ἡ
παράσταση τελείωσε! Τοῦ χρόνου πάλι!» πού ἀναρτήθηκε
στό Amen.gr στίς 28 Ὀκτωβρίου 2014. Πρόκειται γιά μιά «Ἱερεμιάδα» θρήνων γιά τή...χαμένη ἀθωότητα τῆς
λατρείας. Μέ ἀφορμή τήν τελεσθεῖσα λίγες μέρες πρό τοῦ
δημοσιεύματος τοῦ π. Βασιλείου, τήν 23η Ὀκτωβρίου, σέ κάποιους ναούς Θ. Λειτουργία τοῦ Ἁγ.
Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου ἐπιτίθεται
στή σημερινή λατρεία. Στή Θ. Λειτουργία τοῦ Ἁγ. Ἰακώβου,
λέει, οἱ ἐπίσκοποι λειτουργοῦν μόνο «μέ φαιλόνιο καί μίτρα, χωρίς τόν ἀνιστόρητο σάκο καί τήν ἀντιαισθητική μίτρα» καί κατά τή διάρκειά της «ἀκοῦμε
ἄφθονες ἱερατικές
εὐχές καί λίγα σύντομα
ψαλτικά». Ὅλα αὐτά, κατά τόν π. Βασίλειο
εἶναι «συνήθεια ἀναβίωσης αὐτοῦ τοῦ ἀρχαϊκοῦ
λατρευτικοῦ τύπου»[2] .
Μετά
ὅμως τήν ἀπόλαυση
πού ἔνιωσε μέ τήν «ἀναβίωση τοῦ ἀρχαϊκοῦ
λειτουργικοῦ τύπου» μελαγχολεῖ καί θρηνεῖ
γιατί πάλι, λέει, «ἀπό τήν ἑπομένη τά κεφάλια μέσα». Ὑποφέρει
ἀπό «τήν αὐτοκρατορική
ἔνδυση» τῶν ἐπισκόπων, τή μυστικότητα τῶν εὐχῶν καί τά ἀργά
μέλη καί ἄλλες «ἀντιλειτουργικές καί ἀντιεκκλησιαστικές συνήθειες». Τόν καταπιέζει τό
ἱερό εἰκονοστάσιο,
τό τέμπλο, τό ὁποῖο, ἄν
καί κοσμεῖται μέ τίς ἅγιες εἰκόνες
τοῦ Κυρίου, τῆς Θεοτόκου καί τῶν ἁγίων, νιώθει πώς τόν
χωρίζει ἀπό τόν λαό. Τόν ἐνοχλεῖ ἡ ἔλλειψη
τῆς συμψαλμωδίας- συνήθως
κυριῶν πού μέ
τά...φρεναρίσματά τους σοῦ τρυποῦν τ’αὐτιά
καί σοῦ χαλοῦν τήν ἀπαραίτητη
γιά προσευχή ἡσυχία. Ὅλα
ἐνοχλοῦν
τόν π. Βασίλειο καί προσπαθεῖ μέ συνεχεῖς παρεμβάσεις του νά πείσει ὅλους τούς πιστούς ὅτι πρέπει κι αὐτοί νά ἐνοχλοῦνται!
Τήν
ἀποστροφή καί τήν περιφρόνησή του πρός τήν
καθιερωμένη λατρεία μας ὁ π. Βασίλειος τήν ἐπιδεικνύει διαρκῶς μέ στόχο ἴσως νά κρατᾶ τίς καινοτόμες ἰδέες του στήν ἐπικαιρότητα
ἐν ἀναμονῇ καταλλήλου κλίματος πού θά εὐνοήσει τήν ἀνατροπή
τῆς παραδοσιακῆς ὀρθοδόξου
λατρείας. Ὅμως τό διαφορετικό πού κομίζει μέ τό κείμενο αὐτό εἶναι
ἡ μομφή ὅτι
ἡ Θεία λατρεία εἶναι ὑπεύθυνη γιά «μιά
προδομένη ἐκκλησιολογία». Καί
προσπαθεῖ νά τεκμηριώσει τή
θεωρία του αὐτή γράφοντας ὅτι «οἱ ἐν χρήσει λειτουργίες(Χρυσοστόμου,
Βασιλείου)...κατά τούς ἑπόμενους αἰῶνες[μετά τόν 7ο αἰῶνα] ...ὑπέστησαν τέτοια
παθήματα ὥστε μεταβλήθηκαν τελικά (στή συνείδηση τῶν περισσοτέρων ἐννοῶ) σέ ἕνα σύνολο εὐλαβῶν πράξεων, τό ὁποῖο κάποια ἀπόμακρη σχέση μόνο διατηρεῖ μέ τό ἀρχικό μεγαλειῶδες
δημιούργημα». Τί ἐννοεῖ
μέ ὅσα λέγει ὁ π. Βασίλειος ;
Ἐννοεῖ ὅτι
τελώντας σήμερα τή Θ. Λειτουργία εἴτε
τοῦ ἱεροῦ
Χρυσοστόμου εἴτε τοῦ Μ. Βασιλείου δέν καλλιεργοῦμε καί δέν κάνουμε συνειδητή ἕνας
ἕκαστος τήν θεόσδοτη ἰδιότητα τοῦ
μέλους τῆς Ἐκκλησίας, οὔτε
ἔχουμε τήν αἴσθηση
ὅτι ὅλοι
μαζί ἀποτελοῦμε τό Σῶμα
τοῦ Χριστοῦ. Καί
γι΄ αὐτό φταίει τό Τέμπλο, οἱ ἀρχαιοπαράδοτες
μυστικές εὐχές, ἡ ἑλληνική
ἐκκλησιαστική γλῶσσα, ἡ βυζαντινή μουσική σέ ὅλες τίς ἐκφάνσεις
της ψαλλομένη ἀπό τούς χορούς τῶν ψαλτῶν,
ἀκόμη καί ὁ
σάκκος καί ἡ μίτρα τῶν ἀρχιερέων!
Ζητεῖ λοιπόν «μιά ἐμπράγματη ἐκκλησιολογία»,
τήν ὁποία, φρονῶ, θά ἔβρισκε
ἀκόπως σέ μιά παρασυναγωγή προτεσταντῶν : Ὄχι
τέμπλα, ἀλλά γλῶσσα τῆς
καθημερινότητος, μουσική εὔκολη, ὕμνοι ευχάριστοι πού τραγουδιοῦνται ἀπ΄
ὅλους μαζί τούς παρευρισκομένους. Ἀληθινή συμμετοχή! Στά πλαίσια αὐτῆς
τῆς «ἐμπράγματης ἐκκλησιολογίας»
ὁ π. Βασίλειος
ὀνειρεύεται μιά ἄλλη, καινούργια λειτουργία.
Ἀπόπειρες γιά μιά ἐπιπόλαια
σκηνοθεσία.
Θά
γυρίσω ἑνάμισυ χρόνο πίσω καί
στό ὄργανο κάθε
προτεινόμενης ἀνατροπῆς στό χῶρο
τῆς Ἐκκλησίας καί τής θεολογίας Της, τό περιοδικό
ΣΥΝΑΞΗ. Μᾶς πείθει γιά τόν ἀνατρεπτικό του χαρακτήρα ὁ ἀνεικονικός
χαρακτήρας τοῦ περιοδικοῦ. Δεῖτε
καί τό κουλτουριάρικο ἐξώφυλλο τοῦ τεύχους 126 (Ἀπρίλιος-Ἰούνιος 2013). Μιά ἐκκλησία
παραμορφωμένη, χωρίς σταυρούς καί μέ μιά οὐρά(
;) πάνω στό καμπαναριό!
Στό
τεῦχος αὐτό ὁ
π. Βασίλειος δημοσιεύει μιά ἐπαινετική βιβλιοκρισία
γιά μιά καινούργια ( ! ) λειτουργία πού προτείνει ὁ κ. Χρῆστος
Γιανναρᾶς καί τήν ὀνομάζει «Ἐκκλησιαστική
Εὐχαριστία ὡς αἰτούμενο
ἐπικαιρικῆς
μεταγραφῆς»(Ἐκδόσεις Δόμος, Ἀθήνα 2012). Πρόκειται γιά ἕνα αὐθαίρετο καί συγκεχυμένο
κατασκεύασμα πού ἀποτελεῖ ἀπό
πλευρᾶς γλώσσας μῖγμα δημοτικῆς,
καθαρεύουσας καί ἀρχαίας ἑλληνικῆς∙
ἀπό πλευρᾶς
περιεχομένου μῖγμα θεολογικοῦ καί φιλοσοφικοῦ προβληματισμοῦ∙ ἀπό πλευρᾶς
νοοτροπίας μῖγμα μανιακῆς πρωτοτυπίας καί ἀντορθοδόξου αὐθαιρεσίας. Πρίν ἀναφερθῶ λεπτομερέστερα σ’ αὐτή τήν...τερατουργία θά καταγράψω τίς κρίσεις
τοῦ π. Βασιλείου γι’ αὐτήν:
«...
ἡ προσπάθεια [αὐτή] παρουσιάζει ἐνδιαφέρον,
διότι κομίζει ἕναν ″ἀέρα„ φρεσκάδας.Ὁ πονήσας δέν δίνει τήν ἐντύπωση ὅτι
αἰσθάνεται ὑποχρεωμένος νά λογοδοτεῖ σέ μιά ″θεωρία σχηματισμοῦ τῆς λατρείας„ καί νά ἀναχαιτίζει
τό γοργό του βῆμα.....Προχωρεῖὁρμητικά καί ἐνθουσιωδῶς στήν ἑπικαιρική
μεταγραφή». Θά συμφωνήσω ἐπ’ αὐτοῦ, ἀναμφίβολα
τήν χρειαζόμαστε. Καί ὄχι μόνο στή Λατρεία». «Τά πρωτότυπα αὐτά διαβήματα προφανῶς ἐντάσσονται στή γενικώτερη ἀνανεωτική κίνηση πού παρατηρεῖται στή Λατρεία μας».
«Στή δομή καί στό περιεχόμενό τους
διαφαίνεται ἡ λαχτάρα τοῦ συγγραφέα νά ἀναζωπυρωθῆ ἡ λατρευτική συνείδηση καί νά ὑπηρετήσει τήν ἐξυγίανση τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ
φρονήματος»
«...φρονῶ πώς οἱ ἐν λόγῳ ἀκολουθίες»- ὁ
π. Β. Θερμός ἀναφέρεται καί στήν ἀκολουθία τοῦ
Βαπτίσματος πού ἔχει συγγράψει ὁ κ. Γιανναρᾶς-
«συνιστοῦν ἕνα μνημειῶδες
βῆμα ἱστορικῆς
σημασίας».
Τέλος
γράφει ὅτι δέν θεωρεῖ «σκόπιμο νά τελεσθοῦν [οἱ ἀκολουθίες] ὡς ἔχουν» ἀλλά
ἀποφαίνεται ὅτι
«το σῶμα τῆς Ἐκκλησίας...ἔχει χρέος νά ἀγκαλιάσει ὅλες τίς ἀνανεωτικές προτάσεις πού κατά καιρούς
κατατίθενται, χωρίς φόβο καί πάθος, νά τίς συζητήσει...νά τίς βελτιώσει καί νά
τίς δοκιμάσει στήν πράξη...»
Ἐκ τῶν ἀνωτέρω
ἀντιλαμβάνεται ὁ καθένας ὅτι ὁ π. Βασίλειος ἀντιμετωπίζει τή Θ. Λατρεία μέ τρόπο ἐπιφανειακό καί συναισθηματικό. Ζητεὶ
μιά «ἀνανέωση» τῆς Λατρείας πού θά διαπνέεται ἀπό ἕνα
«ἀέρα φρεσκάδας», ὅπου οἱ ἀνανεωτές χωρίς σεβασμό σέ κανόνες καί ἱστορία θά ἐνεργοῦν «ὁρμητικά
καί ἐνθουσιωδῶς», καί θά διακατέχονται ἀπό μιά «λαχτάρα γιά νά ἀναζωπυρωθῆ ἡ λατρευτική συνείδηση».
Ἡ θεία λειτουργία
μετατρέπεται σύμφωνα μέ τή μονομανία τῆς
«ἀνανεώσεως» σέ μιά
παράσταση, ἡ ὁποία, ὑποτίθεται,
σκοπεύει στό «νά ὑπηρετηθῆ ἡ ἀλήθεια καί ἡ ἀγάπη τοῦ
Θεοῦ μέ τρόπο πού
προσιδιάζει στό σύγχρονο ἄνθρωπο». Γιά νά εἶναι ὅμως
ἐπιτυχημένη ἡ
παράσταση αὐτή ἀπαιτεῖται
ἡ κατάλληλη σκηνοθεσία. Καί ὅπως
κάνει ἀκριβῶς ἕνας
σωστός σκηνοθέτης ἔτσι πρέπει, σύμφωνα μέ
τή λογική τοῦ π. Βασιλείου, νά κάνει
καί τό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Θά πρέπει κληρικοί καί θεολόγοι νά ἀγκαλιάζουν ὅλες
τίς ἀνανεωτικές προτάσεις. Ἀνάμεσα σ’ αὐτές
δέν εἶναι μόνο ἡ «στοχαστική» λειτουργία τοῦ κ. Γιανναρᾶ.
Εἶναι καί ἡ ἀρχαιόπληκτη
«λειτουργία» τοῦ, κατά δήλωσή του,
παπα-Κώστα Μπέη πού τήν «ἔπαιξε» πρίν χρόνια στό Ἀρσάκειο. Ἐπρόκειτο
γιά ἕνα ἀλλαλούμ δεήσεων καί εὐχῶν.
Τό χειρότερο ἦταν ἡ παρεμβολή μέσα στήν εὐχή τῆς ἁγίας ἀναφορᾶς καί σέ ἄλλα
σημεῖα ἀποσπασμάτων ἀπό
τόν Ὅμηρο καί τούς
προσωκρατικούς φιλοσόφους!
Ὅλες αὐτές τίς προτάσεις, τίς «λειτουργίες» θά πρέπει,
λέει ὁ π. Β. Θερμός, κληρικοί
καί θεολόγοι νά τίς συζητοῦν, νά τίς βελτιώνουν
καί «νά τίς δοκιμάζουν στήν πράξη» δηλ. νά τίς παίζουν σάν θεατρικές παραστάσεις...(πῶς ἀλλιῶς θά γίνουν οἱ δοκιμές;) νά τίς κουβεντιάζουν, νά τίς κριτικάρουν, νά τίς
διορθώνουν καί κάποτε νά καταλήγουν στήν καλλίτερη σκηνοθεσία! Καί ὅλα
αὐτά βέβαια
στήν...καμπούρα μας.
Πρόκειται
γιά τήν ἰδέα ἑνός ἀνοσίου
πειραματισμοῦ, χωρίς αἴσθηση τῆς ἀξίας πού ἔχει
ἡ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν Ἁγίων, χωρίς συνείδηση
τοῦ περιεχομένου καί τοῦ νοήματος τῆς
Θ. Λειτουργίας, χωρίς τήν παραμικρή ὑποψία
γιά τά τελούμενα Φρικτά Μυστήρια καί χωρίς σεβασμό στήν εὐσέβεια καί τή θέση τῶν προσευχομένων πιστῶν.
Ἡ ἀρχαία μορφή τῆς Λειτουργίας καί ἡ ἀτομοκεντρική ἀπόπειρα «διορθώσεώς» της.
Οἱ ἐπίδοξοι
μεταρρυθμιστές τῆς ὀρθοδόξου λατρείας νομίζουν ὅτι μπορεῖ ὁ καθένας, ὅπως
γίνεται στή Δύση μέ τίς μουσικές «λειτουργίες», νά συνθέτει καί μιά δική του
λειτουργία κατά τήν ἔμπνευσή του. Ἐγώ πάλι νόμιζα ὅτι ὅλοι οἱ ὀρθόδοξοι
εἴχαμε τή συνείδηση καί
τήν πνευματική αἴσθηση ὅτι ἡ
Θ. Λειτουργία εἶναι τό ἔργο τοῦ
λαοῦ τοῦ Θεοῦ ∙
τό κατ΄ ἐξοχήν ἔργο του, διά τοῦ ὁποίου ἀναφέρεται στόν Θεό καί ἀναφέρει καί ὅλη
τή ζωή του μετ΄εὐχαριστίας προσδοκώντας
«ὅπως Κύριος ὁ Θεός ἀντικαταπέμψῃ ἡμῖν τήν θείαν Χάριν καί τήν δωρεάν τοῦ ἁγίου
Πνεύματος». Μοναδική ἔκφραση τοῦ ἔργου αὐτοῦ εἶναι
ἡ διαμορφωμένη ἀπό τό λαό τοῦ
Θεοῦ Θ. Λειτουργία στίς τρεῖς ἐκδοχές
της, στίς θεῖες λειτουργίες τοῦ Ἰακώβου
τοῦ Ἀδελφοθέου, τοῦ Μ. Βασιλείου καί τοῦ ἱεροῦ
Χρυσοστόμου.
Ὅτι εἶναι ἔργο
τοῦ λαοῦ τοῦ
Θεοῦ ἡ θεία Λειτουργία φαίνεται ἀπό τό γεγονός ὅτι ἡ πρώτη της μορφή καί ἡ ἐξέλιξή
της μέχρι τήν τελική της διαμόρφωση χάνεται στά πρῶτα χριστιανικά χρόνια. Πολλές ἀπό τίς εὐχές
προέρχονται ἀπό τό χέρι τῶν ἀδελφοθέου
Ἰακώβου καί τῶν
Μ. Βασιλείου καί Ἰω. Χρυσοστόμου, ἀλλά πολλά ἄλλα
στοιχεῖα βρίσκονται στήν
τελούμενη θεία λατρεία τῶν δύο πρώτων αἰώνων. Ὁ Ἱππόλυτος (170-235 μ.Χ), ἀναφέρει καί τόν αρχαιότατο διάλογο μεταξύ τοῦ Ἱερέως
καί τῶν πιστῶν , ὁ ὁποῖος
καί σήμερα, μετά 18 (!) αἰῶνες, μέ μικρές
παραλλαγές, λαμβάνει χώρα μεταξύ τοῦ ἱερέως καί τῶν
ψαλτῶν, οἱ ὁποῖοι σύμφωνα μέ τούς ἱ. Κανόνες ἐκφράζουν
τό πλήρωμα τῶν πιστῶν :
«Ὁ Κύριος μεθ΄ ὑμῶν». – «Καί μετά τοῦ πνεύματός σου». – «Ἄνω τάς καρδίας». – «Ἔχομεν
πρός τόν Κύριον». – «Εὐχαριστήσωμεν τῷ Κυρίῳ».
– «Ἄξιον καί δίκαιον».
Ἔτσι, δέν γνωρίζουμε μέ ἀκρίβεια ποιά ἤ ποιές ἀποστολικές ἤ ἱερατικές γραφίδες
συνέθεσαν τό πλαίσιο ἤ τό περιεχόμενο τῆς Θ. Λειτουργίας. Γνωρίζουμε ὅμως ὅτι
ἀβιάστως διαμορφώθηκε καί ἔγινε ἀποδεκτή
ἡ Θ. Λειτουργία ἀπό τό λαό τοῦ
Θεοῦ. Ἐπιμέρους,
τοπικές λειτουργίες σιγά-σιγά «ἠπράκτησαν» καί στό Σῶμα τοῦ
Χριστοῦ κυριάρχησαν οἱ γνωστές μας Λειτουργίες.
Μέ
τή φιλοδοξία νά συνθέσουμε μιά «καινούργια» Λειτουργία φανερώνουμε τήν ἐγωϊστική μας διάθεση. Δείχνουμε πρός κάθε κατεύθυνση ὅτι ἔχουμε
κάτι ἀνικανοποίητο. Δέν ἔχουμε ὅμως
τό κουράγιο νά ρίξουμε στόν ἑαυτό μας τό βάρος γιά
τίς ἐλλείψεις μας καί
ταπεινά νά ζητήσουμε τό ἔλεος τοῦ Χριστοῦ.
Μεταθέτουμε ὅλα τά κακά στήν
παραδεδομένη ἁγία Λατρεία μας. Τήν
κατηγοροῦμε ὅτι εἶναι...μπαγιάτικη,
ἀφοῦ
ζητοῦμε «ἀέρα φρεσκάδας»,
τήν θεωροῦμε «συντηρητική», ὅτι ἔχει
ὑποστεῖ
πολλά «παθήματα». Τό χειρότερο εἶναι
ὅτι διαχωρίζουμε τόν ἑαυτό μας ἀπό
τήν ἐμπειρία τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ Σώματος. Τόν ἀναβιβάζουμε σέ ὑψηλότερη
περιωπή, κρίνοντας καί κατακρίνοντας «ἀφ’ὑψηλοῦ» ὅ,τι κάνει καί βιώνει ὥς τώρα ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία.
Μιά πλήρης προτεσταντική ἀλλοίωση τοῦ φρονήματός μας εἶναι τό ἀποτέλεσμα. Μετά ἀρχίζει
τό γενικό «ξήλωμα». Ὄχι ράσα ὄχι
τέμπλα, ὄχι ἄσκηση. Ἐξομολόγηση
μέ τή βοήθεια τῆς ἀντίχριστης «ψυχοθεραπείας» κ.ἄ.
Ἡ ἑωσφορική σκέψη καί μόνο («θήσω τόν θρόνον» τοῦ ἐπηρμένου
νοῦ μου «ὑπεράνω τῶν
νεφῶν» τῆς προχεομένης ἀπό τήν ἁγία Λατρεία χάριτος «ἔσομαι ὅμοιος»
μέ τούς ἁγίους Πατέρες Βασίλειο
καί Χρυσόστομο )πού χαρακτηρίζει τούς πειραματιστές τῶν λειτουργικῶν
μας πραγμάτων θά ἔπρεπε νά μᾶς ἀποτρέψει
νά εἰσέλθουμε στό
περιεχόμενο τῆς μοντέρνας
«Λειτουργίας» τοῦ κ. Γιανναρᾶ. Ὅμως ἀξίζει
ἡ προσπάθεια νά παρουσιάσουμε κάποια στοιχεῖα τοῦ
θλιβεροῦ του πονήματος γιά νά
δείξουμε σέ πόσο εὐτελῆ ἀποτελέσματα
ὁδηγεῖ αὐτή ἡ ἀτομοκεντρική θεώρηση τῆς Θ. Λατρείας.
Ἡ Βασιλεία.
Ὁ κ. Γιανναρᾶς ἀρχίζει
τή «Λειτουργία» του μέ τή φράση:
«Εὐλογημένη ἡ
Θεαρχική Τριάδα, ὁ Πατήρ, ὁ Ὑἱός
καί τό Πνεῦμα, παρουσία καί
προσδοκία, τώρα καί πάντοτε ἀχρόνως».
Παραλείπει
τή λέξη «Βασιλεία». Τί εἶναι ἡ
Βασιλεία; Εἶναι ἡ ἄκτιστη
δόξα τῆς Ἁγίας Τριάδος. Σ’αὐτή τή Δόξα, τήν Βασιλεία, μετέχουν δυνάμει καί καλοῦνται καί ἐνεργείᾳ νά μετάσχουν οἱ βαπτισμένοι όρθόδοξοι χριστιανοί τώρα καί στή μέλλουσα
ζωή. Εἴμαστε τέκνα τοῦ
Θεοῦ καί γι’αὐτό κληρονόμοι Του μαζί μέ τόν Χριστό
«συγκληρονόμοι»(Ρωμ. η΄, 17) ) τῆς
βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Αὐτή ἡ
τιμή, αὐτή ἡ ἀπαντοχή
πρέπει νά μᾶς συνέχει, νά μᾶς χαροποιεῖ,
νά μᾶς ἐνθαρρύνει στόν πνευματικό μας ἀγῶνα.
Ἐξ ἄλλου
σκοπός τῆς Θ. Λειτουργίας κατά
τόν ἱερό Νικόλαο Καβάσιλα εἶναι ἡ ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν
καί ἡ κληρονομία τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν : «Τῆς ἁγίας τελετῆς
τῶν ἱερῶν
μυστηρίων...τέλος...τό τούς πιστούς ἁγιασθῆναι, δι’ αὐτῶν ἁμαρτιῶν ἄφεσιν
καί βασιλείας οὐρανῶν κληρονομίαν καί τά τοιαῦτα λαβόντας»[3].
Στή
λέξη καί τήν πραγματικότητα πού κρύβει ἡ
λέξη Βασιλεία συγκλείεται ὅλο τό νόημα τῆς ζωῆς
μας. Τί κήρυττε ὁ Τίμιος Πρόδρομος; Τί κήρυττε ὁ Κύριος; «Ἤγγικε
γάρ ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν»(Ματθ. γ΄2, δ΄17). Γιατί θά πρέπει νά τή
διαγράψουμε; Ἀναφέρει καί ὁ
κ. Γιανναρᾶς σέ δύο σημεῖα τῆς ἰδιόρρυθμης «λειτουργίας» του τή λέξη Βασιλεία, ἐκεῖ
πού ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ ἱ.
Χρυσοστόμου οὐδέν ἀναφέρει. Π.χ. μετά τήν μετάδοση τῆς Θ. Κοινωνίας ἀντί τῆς ἐκφωνήσεως «Σῶσον
ὁ Θεός τόν λαόν σου καί εὐλόγησον τήν κληρονομίαν σου» γράφει ο κ. Γ. :
«Σῶσε ὁ Θεός τόν λαό σου, ἐλθέτω ἡ
βασιλεία σου»!
Ἡ ἐπιθυμία, ἡ
προσδοκία τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ εἶναι ἐμφανής
σέ ὁλόκληρη τή Θ.
Λειτουργία. α) στή Β΄ εὐχή τῶν πιστῶν
: «καί τῆς ἐπουρανίου σου Βασιλείας ἀξιωθῆναι». β)
στήν εὐχή τῆς ἁγίας
Ἀναφορᾶς
πρό τοῦ καθαγιασμοῦ : «ἕως
οὗ εἰς τόν οὐρανόν
ἀνήγαγες καί τήν
Β α σ ι λ ε ί αν Σου ἐχαρίσω τήν μέλλουσαν». γ) Κατά τόν καθαγιασμό ζητεῖ ὁ ἱερεύς τά Τίμια Δῶρα νά ἀποβοῦν «εἰς
Β α σ ι λ ε ί α ς οὐρανῶν
πλήρωμα». δ) Μετά τόν καθαγιασμό πρό τοῦ «Πάτερ ἡμῶν» πρό τῆς Θείας Μεταλήψεως δέεται νά γίνει αὐτή «εἰς
Βα σ ι λ ε ί α ς οὐρανῶν
κληρονομίαν».
Θά
πρέπει τάχα αὐτή τήν πρωτεύουσα θέση
πού ἔχει ἡ φράση Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
στή Θεία Λειτουργία καί στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί ἡ ὁποία ἐκφράζει ἁπλᾶ καί ἄμεσα
τή θέση τῶν πιστῶν ὡς
«βασιλείου ἱερατεύματος» καί
διατρανώνει τά βασιλικά κληρονομικά προνόμιά τους νά τήν ἀντικαταστήσουμε μέ ἄλλη φράση πού πρέπει νά ψάχνεις,
νά...στοχάζεσαι τό περιεχόμενό της;
Ἡ Θεοτόκος καί ἀειπάρθενος Μαρία.
Μέ
τό ἐπίθετο «ἀειπάρθενος» κοσμεῖται ἡ Θεοτόκος γενικά, ἀλλά καί στή Θ. Λειτουργία, συχνότατα. Ὁ ὅρος
αὐτός σημαίνει ὅτι ἡ
Θεοτόκος καί μετά τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἔμεινε
Παρθένος. Ὅπου γίνεται στή «Λειτουργία»
τοῦ κ. Γ. λόγος γιά τήν Παναγία ἐπιμελῶς ἀποφεύγεται ὁ
θεολογικός της χαρακτηρισμός «ἀειπάρθενος»... Γράφει
π.χ. ὁ κ. Γιανναρᾶς : «Τῆς
Παναγίας μητέρας σου, Χριστέ τήν κενωτική ἀγάπη
μνημονεύοντας...»(σ. 10) ἤ «Ξεχωριστά καί
πρώτιστα σέ κοινωνία καί ὁμοτροπία μέ τήν Θεοτόκο Μαρία» ἤ «Νενίκηνται τῆς φύσεως οἱ ὅροι ἐν
σοί Θεοτόκε ἁγνή...(σ. 27) κλπ. Νά μή θεωρηθεῖ αὐτή ἡ παράλειψη τυχαία. Ὁ κ. Γιανναρᾶς ἔχει διαφορετική πίστη ἀπό τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας· ἀποστρέφεται
ἤ τουλάχιστον ὑποτιμᾶ τήν ἀειπαρθενία τῆς
Θεοτόκου. Ἰδού τί γράφει σχετικῶς
:Ὅτι ἡ λειτουργία τῆς μητρότητας συνιστᾶ ἀκαθαρσία
βεβαιώνεται...καί στίς ἐπίμονες ἐπαναλήψεις τῆς ἐκκλησιαστικής
ὑμνολογίας ὅτι
ἡ Παναγία Θεοτόκος ἔμεινε καί μετά τόκον Παρθένος,
ὅτι εἶναι
ἀειπάρθενος, ὅτι
ὁ τόκος (τοκετός) οὐκ ἐλυμήνατο
τάς κλεῖς τῆς Παρθένου, δέν κατέλυσε τη σωματική (ἀνατομική) της παρθενία. Ὁ ψυχολογικὰ ὑγιὴς
Χριστιανὸς κατανοεῖ ὅτι
ἡ σάρκωση-γέννηση τοῦ Υἱοῦ καὶ
Λόγου τοῦ Θεοῦ Πατρὸς ἀπὸ
μητέρα παρθένο φανερώνει νίκη-ἐλευθερία ἀπὸ
τοὺς ὅρους τῆς
φύσης ..... Ὅμως δὲν καταλαβαίνει τὶ ἀκριβῶς προσθέτει σὲ αὐτὸ τὸ
θαῦμα (...ὁ ἀχώρητος
παντὶ νὰ χωρεῖται
ἐν γαστρί)... τὶ μεγαλειωδέστερο ἐξασφαλίζει
ἡ διατήρηση τῆς ἀνατομικῆς
παρθενίας τῆς Θεοτόκου καὶ μετὰ τὸν τοκετό» (Ἐνάντια
στή Θρησκεία σ. 200). Ἐξ αἰτίας
τῆς κακοδοξίας του αὐτῆς ὁ κ. Γιανναρᾶς
στή «Λειτουργία» του διορθώνει τίς «ἐπίμονες
ἐπαναλήψεις» τῆς Ἐκκλησίας (Τῆς Παναγίας ἀχράντου
ὑπερευλογημένης ἐνδόξου δεσποίνης Ἡμῶν θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας...») ἀποφεύγοντας
συστηματικά τήν τιμητική προσφώνηση «ἀειπάρθενος».
Ἡ ἄφεσις ἁμαρτιῶν.
Γνωρίζουμε
πώς ὁ Χριστός «ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν» γιά νά
μᾶς καθαρίσει ἀπό τόν μολυσμό «σαρκός καί πνεύματος» καί ἔτσι νά μᾶς ἐνώσει μαζί Του χορηγώντας μας Αὐτός ἡ Αὐτοζωή,
τήν αἰώνια Ζωή. Μετά τό θεῖο
Βάπτισμα, μετά τή μετάνοια καί ἐξομολόγηση ἡ ἄφεσις
προσφέρεται ἐξαιρέτως μέ τή μετοχή
στά Ἄχραντα Μυστήρια. Ὁ ἴδιος
ὁ Κύριος εἶπε
: «Λάβετε φάγετε τοῦτο ἐστί τό σῶμα
μου...πίετε ἐξ αὐτοῦ
πάντες τοῦτο γάρ ἐστί τό αἷμά
μου τό τῆς καινῆς διαθήκης τό περί πολλῶν ἐκχυνόμενον
εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν». Καί
μέσα στή Θ. Λειτουργία ἀκοῦμε συνεχεῖς
αἰτήσεις γιά ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν
μας :
«Συγχώρησον
ἡμῖν
πᾶν πλημμέλημα ἑκούσιόν τε καί ἀκούσιον» (Εὐχή τοῦ τρισαγίου Ὕμνου).
«Ἔτι δεόμεθα ὑπέρ ἐλέους
ζωῆς εἰρήνης...συγχωρήσεως καί ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν(μεγάλη
Ἐκτενής)
«ὅπως...καθαρίσῃς ἡμῶν τάς ψυχάς καί τά σώματα ἀπόπαντός μολυσμοῦ σαρκός καί πνεύματος»(Εὐχή
Β΄τῶν πιστῶν)
«καθάρισόν μου τήν ψυχήν καί τήν καρδίαν ἀπό συνειδήσεως πονηρᾶς»(Εὐχή τοῦ
Χερουβικοῦ), «Συγγνώμην καί ἄφεσιν τῶν ἁμαρτιῶν
καί τῶν πλημμελημάτων ἡμῶν»
(Πληρωτικά), «προσενεγκεῖν σοι δῶρά τε καί θυσίας ὑπέρ τῶν ἡμετέρων ἁμαρτημάτων
καί τῶν τοῦ λαοῦ ἀγνοημάτων»(Εὐχή
τῆς προσκομιδῆς). Κατά τόν καθαγιασμό εὔχεται : ὥστε
γενέσθαι ...εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν». Πρό
τῆς μεταλήψεως
«Καταξίωσον ἡμᾶς μεταλαβεῖν
εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς
συγγώρησιν πλημμελημάτων». Καί κατά τήν
μετάληψιν «Μεταλαμβάνει ὁ δοῦλος τοῦ
Θεοῦ εἰς ἄφεσιν
ἁμαρτιῶν».
Ἔναντι ὅλων αὐτῶν τῶν
αἰτημάτων μόνο βιαστικά
καί ἐν παρόδῳ ὁ κ. Γιανναρᾶς
γράφει σέ μιά αὐτοσχέδια αἴτησή του : «Χάρισέ μας Χριστέ Ἰησοῦ,
εἰρήνη, ὑγεία..συγχώρηση ἁμαρτιῶν, παθῶν, ἐλαττωμάτων...»..
Πουθενά ἀλλοῦ δέν ἀναφέρει
αἰτήματα γιά συγχώρηση ἁμαρτιῶν.
Ἔχει διορθώσει καί τόν Χριστό! Ἰδού
: «Λάβετε, φάγετε∙ αὐτό
εἶναι τό σῶμα μου, τό μελιζόμενο γιά σᾶς, δώρημα ζωῆς ἀπεριόριστης.....Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες τοῦτο
ἐστι τό αἷμα
μου, τό περί πολλῶν ἐκχυνόμενον, σφραγίδα διαθήκης καινῆς ἀνάμεσα
στόν Πλάστη καί τά λογικά του πλάσματα»!
Ἀντί γιά ἄφεση ἁμαρτιῶν ἔχει
προβάλει τή δική του φιλοσοφία : «Παράβλεψε τίς ἑκούσιες καί ἀκούσιες
διολισθήσεις μας στήν ὑπαρκτική ἀποτυχία» καί «Καθάρισον ἡμᾶς ἀπό πάσης ἐγωτικῆς ἀξιώσεως».
Καταλαβαίνω ὅτι σ΄ὅλους μας, κατά τό δή λεγόμενον «πέφτουν στενά τά μανίκια». Εἶναι
γεγονός ὅτι δυσκολευόμαστε νά ἀναγνωρίσουμε τίς ἁμαρτίες μας, ἀλλά δέν θά διορθώσουμε τό Εὐαγγέλιο μέ ἀνόητες
ἀμπελοφιλοσοφίες γιά νά ἀρέσουμε στόν κόσμο πού δέν θέλει οὔτε κἄν
νά ἀκούει τή λέξη «ἁμαρτία».
Ὁ δοῦλος τοῦ
Θεοῦ καί ἡ προσκύνηση τοῦ Χριστοῦ.
Μέσα
στό ἴδιο πνεῦμα τοῦ
συσχηματισμοῦ μέ τόν κόσμο
κινούμενος ὁ κ. Γιανναρᾶς «διορθώνει» τόν τιμητικό τίτλο «δοῦλος τοῦ
Θεοῦ» πού ἀπονέμει ὁ ἱερεύς
σέ κάθε προσερχόμενο στή Θεία Μετάληψη. Ἀντί λοιπόν τοῦ «Μεταλαμβάνει ὁ
δοῦλος τοῦ Θεοῦ
(δεῖνα)» βάζει ὁ κ. Γ. στό στόμα τοῦ ἱερέως
τά λόγια : «Μεταλαμβάνει ὁ ἠγαπημένος(ἡ ἠγαπημένη) τοῦ
Θεοῦ(ὄνομα) σῶμα
καί αἷμα Χριστοῦ. Ἀμήν». Καί πρός Θεοῦ! Ὄχι «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν»!
Ὁ π. Βασίλειος Θερμός
στή βιβλιοκρισία του, τήν ἀνόητη ἰδέα τοῦ
«ηγαπημένου» τήν συγκαταλέγει «στά σημαντικά θετικά ἐπιτεύγματα» τοῦ κ. Γιανναρᾶ γιατί αὐτή ἡ...διόρθωση
εἶναι, λέει, «ἀπόρροια μιᾶς
θεολογικῆς μετακίνησης πού μετρᾶ πλέον δύο γενιές»(περ. Σύναξη τευχ. 126 σ.
104). Δέν θέλω νά ἀσχοληθῶ
μέ ἀνασκευή αὐτῆς
τῆς ἀνοησίας.
Παραθέτω ἁπλῶς ἁγιογραφικά
χωρία πού δείχνουν πῶς συνιστοῦν οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι
τόν ἑαυτό τους ἀρχίζοντας τίς ἐπιστολές τους καί καυχώμενοι γιά τόν τίτλο «δοῦλος»
: «Παῦλος, δοῦλος Ἰησοῦ Χριστοῦ,
κλητός Ἀπόστολος»(Ρωμ. 1, 1)
«Παῦλος καί Τιμόθεος, δοῦλοι Ἰησοῦ Χριστοῦ»(Φιλ.
1,1). «Ἰάκωβος, Θεοῦ καί Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ
δοῦλος»(Ἰακ. 1,1). «Συμεών Πέτρος, δοῦλος καί ἀπόστολος
Ἰησοῦ
Χριστοῦ» (Β΄Πέτρ α΄,1). «Ἰούδας Ἰησοῦ Χριστοῦ
δοῦλος»(Ἰουδ.1). «Ἀποκάλυψις
Ἰησοῦ
Χριστοῦ, ἥν ἔδωκεν
αὐτῷ ὁ
Θεός...ἀποστείλας διά τοῦ ἀγγέλου
αὐτοῦ τῷ
δούλῳ αὐτοῦ Ἰωάννῃ»
(Ἀποκ. α΄, 1). Ἄν
νιώθουμε ὅτι εἴμαστε κάτι ...καλλίτερο ἤ ἀλλιώτικο
ἀπό τούς ἀποστόλους
ἴσως ἔχουμε
κάποιο πρόβλημα!
Αὐτό τό...δημοκρατικό, ἐλεύθερο πνεῦμα
πού διαπνέει τήν τερατουργία τοῦ κ. Γιανναρᾶ τόν παρασύρει καί σέ ἄλλο ἀτόπημα,
ἐξ ἴσου
ἄξιο κλαυσίγελου. Ὄχι «Δεῦτε προσκυνήσωμεν καί
προσπέσωμεν Χριστῷ». Πολύ δουλικό καί ἀναξιοπρεπές μᾶς πέφτει! Ὁ κ. Γιανναρᾶς τό «διορθώνει» ἔτσι : «Δεῦτε ἀνυμνήσωμεν καί ἀναμέλψωμεν Χριστῷ»! Κάθε ἀναφορά
σέ προσκύνηση πού ὑπάρχει στή Θ.
Λειτουργία ( Π.χ. «Ὅτι πρέπει σοι πᾶσα δόξα τιμή καί προσκύνησις» (ἐκφώνηση) «...καί ὑπό πάσης ἐπουρανίου δυνάμεως
προσκυνούμενος......καί τήν ὀφειλομένην σοι
προσκύνησιν ...προσάγειν»[Εὐχή τοῦ Τρισαγίου Ὕμνου]
παραλείπεται). Μά λησμονοῦμε ΠΟΙΟΝ προσκυνοῦμε;
Ὁ Τρισάγιος
Ὕμνος.
Ὁ Τρισάγιος Ὕμνος, πού ψάλλεται ἤδη στήν Ἐκκλησία
ἀδιάκοπα ἀπό
τούς πρώτους αἰῶνες τῆς ζωῆς
της, στή «λειτουργία»τοῦ κ. Γιανναρᾶ ὑφίσταται
σοβαρή κακοποίηση. Νά ἡ μοντέρνα ἐκδοχή
του : « Ἅγιος ὁ Θεός, ἅγιος
φωτουργός, Ἅγιος ζωήδωρος(!), γενοῦ μεθ΄ ἡμῶν». Αὐτό τό «ζωήδωρος» δέν τό βρῆκα πουθενά σέ λεξικό. Εἶναι...
ποιητικό δημιούργημα τοῦ κ. Γιανναρᾶ!
Οἱ Ἄγγελοι.
Δέν
θά βρεῖς στή «Λειτουργία» τοῦ κ. Γ. ὅσο
κι ἄν ψάξεις, τήν παρουσία
καί τή συμμετοχή τῶν ἀσωμάτων, ἀγγελικῶν δυνάμεων στήν τέλεση τῆς φρικτῆς ἱερουργίας οὔτε
αἴτημα γιά βοήθεια καί
προστασία τῶν πιστῶν ἀπό
τούς ἁγίους Ἀγγέλους. Τήν αἴτηση «Ἄγγελον εἰρηνικόν, φύλακα τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων ἡμῶν» ἀντικαθιστᾶ ἔτσι
: «Στεῖλε τήν ἀγάπη σου φύλακα τοῦ καθενός μας, ἀσπίδα ἀποτροπῆς παντός κακοῦ...». Οἱ ἄγγελοι ἀπουσιάζουν
καί κατά τήν ὥρα τῆς ἀναγνώσεως
τῶν ἰδιορρύθμων εὐχῶν πρό καί κατά τόν καθαγιασμό τῶν Τιμίων Δώρων.
Δέν θά τούς συναντήσουμε οὔτε
στήν ἀπόλυση πού ἔφτιαξε ὁ
κ. Γιανναρᾶς.
Ἡ «Ὕπαρξη»
καί τά παράγωγά της.
Στή
«λειτουργία» τοῦ κ. Γιανναρᾶ πλεονάζει ἡ
λέξη «ὕπαρξη» καί ποικίλα
παραγωγά της: «Ὕπαρξη», «συνύπαρξη», «ἀνυπαρξία», «ἀνύπαρκτος»,
«ὑπαρκτός», «ὑπαρκτικός».
Αὐτά τά ὁποῖα γράφει στά βιβλία του, αὐτά πού λέει ὅταν
μιλάει ὁ κ. Γιανναρᾶς τά ἔχει
ἐντάξει σέ διάφορες «εὐχές», τίς ὁποῖες γιά νά καταλάβεις πρέπει νά μπεῖς στή στοχαστική λογική του.
Μποροῦν πολλά νά εἰπωθοῦν γιά τήν ἐκτροπή
τῆς «λειτουργίας» αὐτῆς ἀπό τήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας. Ἀντικατάσταση τοῦ «Ἄξιον ἐστί», τοῦ
Χερουβικοῦ ἀπό τό «Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτεία» κι᾿ αὐτό διαφοροποιημένο κλπ.
Ἀσεβές, ἄκομψο καί εὐσεβιστικό
ἐγχείρημα.
Γενικῶς τό περιεχόμενο τῆς «λειτουργίας» τοῦ κ. Γ. ἔχει
σχέση μέ τόν παρωχημένο ὑπαρξισμό, τήν θεολογία
τῶν Παρισίων καί τήν ἐπιλεκτική χρήση τῶν ἁγίων Πατέρων. Ὅλη
δέ ἡ ὁρολογία, ὁ
τρόπος, τό πνεῦμα πού διακατέχει τή
«λειτουργία» αὐτή, εἶναι ξένα πρός τό ἦθος, τό πνεῦμα, τό λεκτικό καί τό
περιεχόμενο τῆς Θείας Λειτουργίας.
Καί ὅμως ὅλο αὐτό
τό παράδοξο ἄν μή τι ἄλλο συνονθύλευμα ὁ π. Β. Θερμός λέει ὅτι
«συνιστᾶ μνημειῶδες
βῆμα ἱστορικῆς
σημασίας»! Φαίνεται ὅτι στίς μέρες μας οἱ λέξεις καί οἱ φράσεις ἔχουν χάσει τό νόημα
τους. Ἡ Θεία Λειτουργία, αὐτό τό ἀριστούργημα
ποιητικοῦ λόγου, μέ τίς
καλοβαλμένες ψηφίδες τοῦ ἕλληνος λόγου, πού ρέει ἀπό τό στόμα τῶν λειτουργῶν τοῦ θυσιαστηρίου
σάν ζωογόνο ποτάμι,(«ποταμοί ἐκ
τῆς κοιλίας αὐτῶν
ρεύσουσι ὕδατος ζῶντος») τό ἀπαύγασμα
τῆς Θεολογίας, μέ τήν ἐκπληκτική λιτότητα καί πυκνότητα τῶν νοημάτων, τήν ἀπαράμιλλη μουσικότητα, ἀπό
«ἀρχικό μεγαλειῶδες δημιούργημα» κατά τόν π. Θερμό, μεταβλήθηκε
τελικά «σέ ἕνα σύνολο εὐλαβῶν πράξεων».
Ἐνῷ ἡ ἄμετρη θεολογοῦσα φλυαρία τοῦ
κ. Γιανναρᾶ, χωρίς ἴχνος ἐπαφῆς μέ τήν ἐκκλησιαστική
πραγματικότητα καί τήν αἰσθητική εἶναι ἕνα
«βῆμα μνημειῶδες» πού κάνει τομή στήν ἱστορία! Ἄς εἶναι!
Δέν
μπορῶ νά μπῶ στήν καρδιά τοῦ κ. Γιανναρᾶ καί νά κρίνω τή
διάθεσή του νά προσφέρει τό καλλίτερο πού ἔχει
στό σύγχρονο ἄνθρωπο. Ὅμως, θἐλοντας
νά ἐξυγιάνει «τό ἐκκλησιαστικό μας φρόνημα», ὅπως γράφει ὁ
π. Β. Θερμός, σίγουρα διάλεξε τόν πιό ἄστοχο
τρόπο. Προσπάθησε νά μπεῖ στά ἄδυτα τῶν ἀδύτων, στόν λεπτό καί μυστικό χῶρο τῆς
Θείας ἱερουργίας, ὅπου «ἐπιθυμοῦσι ἄγγελοι
παρακῦψαι», ἐκεῖ
πού οἱ ἅγιοι Πατέρες παρέδωσαν μόνο σέ μᾶς τούς ἱερεῖς ἔστω
καί ἀναξίους, νά εἰσερχόμεθα καί
νά ἀναπέμπουμε ὑπέρ
ἡμῶν
καί τοῦ λαοῦ, μετά φόβου καί τρόμου, εὐχές καί δεήσεις, τίς ὁποῖες
οἱ ἴδιοι, πεπυρωμένοι ἀπό τήν ἄκτιστη
δόξα τοῦ Θεοῦ, συνέταξαν.
Παρακολουθώντας
τήν ἀγωνία τοῦ π. Βασιλείου καί τοῦ κ. Γιανναρᾶ γιά κατανόηση καί συμμετοχή, θεωρῶ ὅτι εἶναι
συνδεδεμένη μέ εὐσεβιστικές
παραμέτρους. Δέν ἐπιθυμῶ
νά λυπήσω κανέναν, ἀλλά ὅλο αὐτό
πού διάβασα μαζί μέ τήν κριτική του, μοῦ
θυμίζουν τά παιδικά καί ἐφηβικά μου χρόνια : Τή
«συμμετοχή» μας σάν παιδιῶν στή χριστιανική ζωή
μέ τό «Κτίστες μπρός», τήν ἀφελῆ αὐτοσχέδια
προσευχή, τήν «ὥρα εἰλικρινείας», τή συμψαλμωδία μέ τά μοτίβα τῆς χαζομουσικῆς
τοῦ Σακελλαρίδη, καί τό
σήκω-κάτσε μέσα στή Λειτουργία σύμφωνα μέ τό σύνθημα ἑνός ὑπευθύνου. Τοὐλάχιστον
ὅμως, καί αὐτό
εἶναι σημαντικό, κανείς
τότε δέν τολμοῦσε νά πειράξει τήν Θ.
Λειτουργία. Ἀλλά φαίνεται ὁ εὐσεβισμός μεταλλάχθηκε
κρατώντας τή μανία γιά τό κάτι ἄλλο ἀπό τήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας πού ἐθεωρεῖτο
καί θεωρεῖται ξεπερασμένη καί ἀλλοιωμένη.
Καί αὐτή ἡ μετάλλαξη τοῦ εὐσεβισμοῦ σέ «ἀνανέωση»
εἶναι ἐπικίνδυνη γιατί ἔχει πολύ θράσος καί ἐπιθυμεῖ νά «βάλει χέρι» στήν ἐντελέχεια, στόν πυρῆνα τῆς Ὀρθοδοξίας, τή Θεία Λατρεία. «Ἡ
νύξ προέκοψε»....
Νά
φυλάξουμε ἀκαινοτόμητη τήν Ὀρθόδοξη λατρεία.
Ἐκεῖνο νομίζω πού προέχει αὐτό τόν καιρό τῆς συγχύσεως πού προκαλεῖ ἡ μεταμοντέρνα Ν. Ἐποχή τοῦ ἀποκρυφισμοῦ,
τῆς ἄκρατης σαρκολατρείας καί τοῦ ἀθέου
Οἰκουμενισμοῦ εἶναι
ἡ ἀταλάντευτη
ἐμμονή στήν Πίστη, στήν ἐν Χριστῷ
ζωή καί τήν ὀρθόδοξη λατρεία, σ΄αὐτά δηλαδή πού συνέχουν καί συγκροτοῦν τό Σῶμα
τῆς Ἐκκλησίας. Ὅσον
ἀφορᾶ
στή λατρεία φρονῶ ὅτι κληρικοί καί λαϊκοί α)δέν πρέπει νά μπαίνουν
στή λογική νά «συζητοῦν» τήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας,
ὅπως βιώνεται διαχρονικά ἀπό τούς Ἁγίους
ὡς τίς μέρες μας. β) δέν πρέπει νά συμμετέχουν
σέ λειτουργικούς πειραματισμούς τῶν ἀνανεωτῶν,
ἀπό περιέργεια, μοιάζοντας μέ τούς ἀρχαίους Ἀθηναίους
οἱ ὁποῖοι
«εἰς οὐδέν ἕτερον
εὐκαίρουν ἤ λέγειν τι καί ἀκούειν καινότερον»(Πράξ. ιζ΄, 21) Οἱ Ἀθηναῖοι μέ τίποτε ἄλλο δέν ἀσχολοῦνταν, λέει ὁ Ἀπόστολος, παρά μέ τό νά λένε καί νά ἀκοῦν ὁτιδήποτε καινούργιο. Ἕνα παράδειγμα ἐπιχειρούμενης στρεβλώσεως τῆς ἐκκλησιαστικῆς λατρείας εἶναι
ἡ τέλεση, τώρα τελευταῖα, Ἑσπερινοῦ, Ὄρθρου
καί Θ. Λειτουργίας ὁποιαδήποτε ὥρα τῆς ἡμέρας. 5-7μ.μ., 6-8μ.μ., 7-9μ.μ. 8-10μ.μ. Μέ
τήν ἀποδοχή αὐτῆς
τῆς καινοτομίας τήν ὁποία ἀνέχονται
ὅλοι οἱ ἐπίσκοποι, καταστρέφουμε τόν ἡμερήσιο λατρευτικό κύκλο, δέν ξεχωρίζουμε τόν ὀρθό-ἔστω
καί κατά προσέγγιση- χρόνο τελέσεως τῶν Ἀκολουθιῶν.
Ὅλα γίνονται ...ἀχταρμᾶς!
Ἡ μανία καί ἡ δίψα τοῦ ἀλλιώτικου καί τοῦ καινούργιου γιά ἕναν χριστιανό σημαίνει, δείχνει, πώς δέν ἔχει καταλάβει ὅτι τό μόνο καινούργιο, τό μόνο πού ξεδιψᾶ καί ξανακαινουργώνει τόν ἄνθρωπο εἶναι
ἡ κοινωνία μέ τόν Χριστό, ὄχι μέ αὐτοσχέδιο
ἐγωϊστικό τρόπο, ἀλλά μέσα στά πλαίσια τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως καί παραδόσεως, δηλ. μέσῳ τοῦ ἐμπειρικοῦ
τρόπου πού μᾶς δίδαξαν οἱ θεοφόροι Πατέρες.
Ἐπικίνδυνο μονοπάτι.
Οἱ ἀνανεωτές
ἄνοιξαν ἕνα
ἐπικίνδυνο, στρεβλό μονοπάτι καί τό βαδίζουν ἀκατάβλητοι, βέβαιοι ὅτι ἐνεργοῦν σωστά. Ἄς
προσέξουν γιατί ἡ σύγχυση πού δημιουργοῦν μπορεῖ
νά καταστρέψει τήν ὀρθόδοξη λατρευτική
συνείδηση τῶν πιστῶν. Καί ἄν τό ἀγνοοῦν ἄς
τό καταλάβουν ὅτι ὁ στόχος τῶν
κέντρων πού κατευθύνουν τή λεγόμενη «λειτουργική ἀνανέωση» δέν εἶναι ἡ
συνειδητή συμμετοχή τῶν πιστῶν στή λατρεία τοῦ Θεοῦ μέ τή βοήθεια μοναδικῶν ἐγκεκριμένων
μεταφράσεων. Εἶναι ἡ ἐπιβολή μιᾶς
πλήρους λειτουργικῆς ἀναρχίας, ὅπου
κάθε κληρικός μέ τούς ἀκολούθους του θά ἐνεργεῖ αὐθαιρέτως καί κατά βούλησιν. Θά συγγράφει ὁ καθένας καί θά τελεῖ κάποια λειτουργία ὅπως τοῦ ἀρέσει. Τό ἴδιο
θά κάνει καί μέ τήν τέλεση τῶν λοιπῶν Μυστηρίων καί τῶν ποικίλων λατρευτικῶν
πράξεων. Βαθύτερος σκοπός τῆς «ἀνανεώσεως»
εἶναι ἡ ἐπιβολή
μιᾶς Βαβέλ, πού θά
πλουτισθεῖ μέ τά πιό μοντέρνα καί
μεταμοντέρνα μοντέλα προσευχῆς, ὥστε ἄλλες
ἰδέες π.χ. τῆς
οἰκολογίας, τοῦ Οἰκουμενισμοῦ... νά ἐπιβληθοῦν στίς συνειδήσεις τῶν Χριστιανῶν,
ἀλλοιώνοντας τό σκοπό τῆς Θείας Λατρείας καί κατ΄ἐπέκταση τῆς
Πίστεως καί τῆς ἐν Χριστῷ
ζωῆς.
Ἄς προσέξουμε λοιπόν
γιατί ὁ πόλεμος κατά τῆς Ὀρθοδόξου
Λατρεία καλά κρατεῖ. Καί ὅσο
κρατεῖ, μά κι ὅταν παύσει ὁ
πόλεμος, ἄς κρατοῦμε καλά κι᾿ ἐμεῖς
οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί ἀνόθευτη
ἀπό «βέβηλες κενοφωνίες» σέ ὅλες τίς ἐκφάνσεις
της τή λειτουργική μας Παράδοση, τρεφόμενοι καθημερινῶς ἀπό
τούς ζωογόνους κεχαριτωμένους καρπούς της.
Καί
κάτι τελευταῖο, Ἡ ἀπόφασις
κατά τῶν μεταφράσεων τῆς λατρείας πού ἐξέδωσε ἡ Ἱ. Σύνοδος καί ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου
Νικοπόλεως καί Πρεβέζης κ. Χρυσοστόμου ἔδωσαν
τέλος στίς θεατρικές παραστάσεις τῶν
«ἀνανεωτῶν». Ποτέ
πάλι στήν ἁγία μας Ἐκκλησία τέτοιο θέατρο ἀσεβῶν
σκιῶν τῆς ἀληθινῆς λατρείας!
Καί ὅπου τυχόν παρατηροῦν ἀλλοίωση
τῆς λειτουργικῆς μας παραδόσεως οἱ πιστοί ὀφείλουν
νά διαμαρτύρονται. Καί νά ἀπομακρύνονται ἀπό κάθε κληρικό ἤ λαϊκό πού στρεβλώνει ἔργω
ἤ λόγῳ
τήν τέλεση τῆς ὀρθοδόξου λατρείας.
«Οὐκ ἐκάθισα
μετά συνεδρίου ματαιότητος καί μετά παρανομούντων οὐ μή εἰσέλθω∙
ἐμίσησα ἐκκλησίαν
πονηρευομένων»(Ψαλμ. κε΄, 4-5).
************************
[1]
“Ἀπό γάρ τῶν προλαβόντων ἁγίων οἱ κατά γενεάν καί γενεάν
διά τῆς τῶν ἐντολῶν τοῦ
Θεοῦ ἐργασίας ἐρχόμενοι
ἅγιοι, τούτοις κολλώμενοι, ὁμοίως ἐκείνοις
ἐλλάμπονται, τήν τοῦ Θεοῦ
χάριν λαμβάνοντες κατά μέθεξιν, καί ὥσπερ
τις γίνονται χρυσῆ ἅλυσις, καθείς τούτων ὄντες γονάτιον ἕν ἑκάτερος τῷ προλαβόντι τῇ πίστει καί τοῖς ἔργοις καί τῇ ἀγάπῃ
συνδούμενος, ὡς εἶναι μίαν αὐτούς
καί γίνεσθαι σειράν ἐν ἑνί τῷ
Θεῷ μή δυναμένη ταχέως
διαρραγῆναι»(ΑΓΙΟΥ ΣΥΜΕΩΝ Ν.
ΘΕΟΛΟΓΟΥ, Κεφάλαια θεολογικά καί πρακτικά 4, Φιλοκαλία 19Α Συμεών Ν. Θεολόγος
σ. 476)
[2]
Kατά πόσον ἡ λεγομένη Θ. Λειτουργία
τοῦ Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου ἀντιπροσωπεύει
«ἀρχαϊκό λατρευτικό τύπο»
ἤ ἀποτελεῖ ἐπιδεικτική
καινοτομία τό ἐξετάζει ὁ π. Βασίλειος Σπηλιόπουλος στό ἄρθρο του «Ἡ
λεγομένη Λειτουργία τοῦ ἁγίου Ἰακώβου
τοῦ Ἀδελφοθέου, Δούρειος ἵππος τῆς
Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως»(www.orthtros.org).
[3]
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΒΑΣΙΛΑ, Εἰς τήν θείαν
Λειτουργίαν, Φιλοκαλία τῶν Νηπτικῶν καί Ἀσκητικῶν 22, Πατερικές Ἐκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμᾶς»,
σ. 32.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου