Κυριακή 16 Αυγούστου 2015

Την Τιμιωτέραν των Χερουβίμ...



ΤΗΝ ΤΙΜΙΩΤΕΡΑΝ ΤΩΝ ΧΕΡΟΥΒΙΜ ΚΑΙ ΕΝΔΟΞΟΤΕΡΑΝ ΑΣΥΓΚΡΙΤΩΣ ΤΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ, ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΘΟΡΩΣ ΘΕΟΝ ΛΟΓΟΝ ΤΕΚΟΥΣΑΝ, ΤΗΝ ΟΝΤΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΝ ΣΕ ΜΕΓΑΛΥΝΟΜΕΝ
Πρωτοπρεσβ. π. γγελος γγελακόπουλος
φημ. . Ν. γίας Παρασκευς Νέας Καλλιπόλεως Πειραις.


γιος Νικόδημος γιορείτης, στό ξαίρετο ρμηνευτικό τν σματικν κανόνων τν Δεσποτικν καί Θεομητορικν ορτν βιβλίο του «ορτοδρόμιον»[1], ρμηνεύει ριστα τόν προαναφερθέντα πασίγνωστο Θεομητορικό μνο.

Λέει, λοιπόν, τι ν γίοις πατήρ μν Κοσμς πίσκοπος Μαϊουμ Μελωδός, θέλοντας νά μνήσει τήν σύγκριτη δόξα τς Θεομήτορος, καί μή μπορώντας νά τήν περιγράψει, ξαιτίας το θεομητροπρεπος γιασμο της καί τν περφυσικν καί παραδόξων χαρισμάτων, τά ποία νυπάρχουν οσιώδη καί σωτερικά στό παρθενικό πρόσωπό της, πειδή περβαίνουν κάθε νο καί λόγο, ξαιτίας τόσο το μεγέθους τους σο καί το πλήθους τους, γι’ατό ναγκάζεται δ νά παραλάβει χι πό τόν ασθητό, λλά πό τόν νοητό κόσμο, τά Χερουβίμ καί τά Σεραφίμ, ο ποες εναι ο πρτες ταξιαρχίες, πού βρίσκονται γύρω πό τόν Θεό, τσι στε, μέσω τς συγκριτικς συγκρισίας τους τς σύγκριτης συγκρίσεως, νά φανερώσει στω καί λίγο τήν πό περβολή σέ περβολή δόξα, κατά τόν πόστολο, καί τήν πέρ λίαν τιμή τς ειπαρθένου καί Θεομήτορος.
Παρατηρομε δ τι γιος Νικόδημος χρησιμοποιε τίς κφράσεις «συγκριτική συγκρισία» καί «σύγκριτη σύγκριση», πειδή, σύμφωνα μέ τούς φιλολόγους, σύγκριση γίνεται πρός μοφυ, μοειδ καί μοούσια πράγματα. σύγκριση, πού γίνεται πί τν τεροφυν καί τερουσίων πραγμάτων, θά ταν καλλίτερο νά λέγεται διάκριση καί χι σύγκριση. Γι’ατό καί σύγκριση στό τροπάριο ατό εναι περισσότερο διάκριση.
Σύμφωνα, λοιπόν, μέ τόν θεο Χρυσόστομο, δέν πάρχει τίποτε σέ λη τήν κτίση σο νώτερο πό τήν Θεοτόκο. Γιατί, τσι ρητορεύει καλή ατή γλσσα : «Δέν πάρχει τίποτε στόν βίο, πως Θεοτόκος Μαρία˙ περίελθε, νθρωπε, λη τήν κτίση μέ τόν λογισμό σου καί δές, ν πάρχει κάτι σο μεγαλύτερο πό τήν γία Θεοτόκο Παρθένο˙ γύρισε λη τήν γ˙ δές παντο γύρω γύρω τήν θάλασσα˙  σχολήσου πολύ μέ τόν έρα˙ ρεύνησε μέ τή διάνοιά σου τούς ορανούς˙ νθυμήσου λες τίς όρατες Δυνάμεις, καί δές, ν πάρχει λλο τέτοιο θαμα σέ λη τήν κτίση»[2]. Λέει δέ καί ωάννης Ζωναρς : « Θεοτόκος νομάζονταν δεδοξασμένη, πειδή ταν καταγώγιο (κέντρο) κάθε ρετς˙ γιατί δέν βρέθηκε καθαρώτερη π’ατή σ’λες τίς γενεές π’αἰῶνος».
πευθύνοντας, λοιπόν, θεσπέσιος Μελωδός τόν λόγο πρός τήν Θεοτόκο λέγει : «σένα μεγαλύνουμε, πανάχραντε Θεοτόκε, ποία εσαι τιμιώτερη χι συγκριτικς, λλά συγκρίτως πό τά γνωστικότατα καί σοφώτατα Χερουβίμ». Γιατί, σύμφωνα μέ τόν ρεοπαγίτη γιο Διονύσιο, λέξη «Χερουβίμ» ρμηνεύεται «πλθος γνώσεως» «χύση σοφίας». Πρέπει κι δ νά ννοηθε τό πίρρημα «συγκρίτως», στε νά ποδίδεται χι μόνο πρός τά Σεραφίμ, λλά καί πρός τά Χερουβίμ. Παρομοίως, συνεχίζει Μελωδός : «Εσαι (πανάχραντε Θεοτόκε) καί νδοξότερη χι συγκριτικς, λλά συγκρίτως πό τά Σεραφίμ». Γι’ατό, τσι πρέπει νά ννοεται μνος : «Τήν τιμιωτέραν συγκρίτως τν Χερουβίμ, καί νδοξοτέραν συγκρίτως τν Σεραφίμ». Σύμφωνα μέ τόν γιο Διονύσιο, λέξη «Σεραφίμ» θά πε «μπρηστές» «θερμαίνοντες».
Δύο πράγματα εναι ξια σημειώσεως στό σημεο ατό, λέει γιος Νικόδημος. Πρτον, τι, ναφέροντας ερός Κοσμς τά δύο πέρτατα τάγματα πό τήν πρώτη εραρχία τν γγέλων, δηλ. τά Χερουβίμ καί τά Σεραφίμ, καί λέγοντας τι Θεοτόκος εναι τιμιώτερη συγκρίτως καί νδοξότερη π’ατά, τήν πέδειξε τιμιώτερη καί νδοξότερη καί π’λα τά λλα κατώτερα τάγματα. Γιατί, ατή, πού εναι πέρτερη π’τά μεγαλύτερα, πολύ περισσότερο εναι πέρτερη π’τά μικρότερα. Δεύτερον, τι Μελωδός τεχνηέντως δέν νέφερε τούς Θρόνους, πού εναι ψηλότεροι πό τά Χερουβίμ καί τά Σεραφίμ στήν πρώτη εραρχία, γιά νά μς δώσει νά καταλάβουμε τι Θρόνος μψυχος το Παμβασιλέως Θεο εναι Θεοτόκος, ποία χώρεσε στήν μήτρα της ατόν, πού δέν χωροσε σέ τίποτα, καί τόν βάσταξε ς θρόνος, γιά τόν ποο προφήτης σαΐας επε τι εδε τόν Κύριο νά κάθεται πάνω σέ θρόνο ψηλό καί πηρμένο καί τι γύρω π’ατόν στέκονταν τά Σεραφίμ.
Πρεπωδέστατα, λοιπόν, Θεοτόκος εναι σύγκριτα νώτερη π’λες τίς Οράνιες Δυνάμεις, διότι κενες μέν, δεχόμενες κάποιες λλάμψεις πό τόν Θεό, πό’κε φωτίζονται καί τελειονται, δέ Παρθένος Μαρία, οσιωδς χώρησε τόν Θεό Λόγο σπόρως (χωρίς σπορά) καί πειράνδρως (χωρίς περα νδρός) στήν χραντη κοιλία της, τόν ποο, φο βάστασε κόπως καί τεκε χωρίς πόνους, γέννησε διαφθόρως (χωρίς φθορά), χωρίς νά βλάψει τήν Παρθενία της, τά ποα καί τά τέσσερα ατά εναι περφυσικώτατα, παραδοξότατα, ξενακουστότατα καί κπληκτικώτατα. σένα, λοιπόν, μεγαλύνουμε τήν ντως καί ληθς Θεοτόκο. Λέει γιος Γρηγόριος Θεολόγος στήν πρός Κληδόνιον Α΄ πιστολή του : «ποιος δέν πολαμβάνει τήν Μαρία ς Θεοτόκο, εναι χωρίς τήν Θεότητα». Καί πάλι : «ποιος λέει τι Θεός Λόγος διεπέρασε πό τήν Παρθένο σάν πό σωλήνα, λλά χι καί τι διαπλάστηκε σ’ατή θεϊκς καί ταυτόχρονα νθρωπικς (θεϊκς μέν διότι συνέλαβε χωρίς νδρα, νθρωπικς δέ διότι συνέλαβε μέ νόμο κυήσεως) μοιάζει μέ θεο». Ατό τό λεγαν, βλασφημώντας, ο αρετικοί Οαλεντίνοι, δηλ. τι Χριστός φερε μέν τήν σάρκα π’τόν Ορανό, διεπέρασε δέ πό τήν Παρθένο σάν πό σωλήνα. γιος ωάννης Δαμασκηνός λέει : «Κηρύττουμε τήν γία Παρθένο κυρίως καί ληθς Θεοτόκο, γιατί, πως Ατός, πού γεννήθηκε π’ατή, εναι ληθς Θεός, τσι κι ατή, πού γέννησε τόν ληθινό Θεό, εναι ληθής Θεοτόκος».
Μερικά ντίγραφα το κειμένου, ντί τς φράσεως «Τήν ντως Θεοτόκον», χουν τήν φράση «Τήν μόνην Θεοτόκον». μως καί στίς δύο φράσεις ννοια εναι ρθή καί γιής. Διότι, μέ τήν φράση «Τήν ντως Θεοτόκον» νατρέπεται βλασφημία το νθρωπολάτρου Νεστορίου, ποος νόμαζε τήν γία Παρθένο Μαρία χι Θεοτόκο, λλά Χριστοτόκο, ν μέ τήν φράση «Τήν μόνην Θεοτόκον» νατρέπεται πλάνη τν λλήνων (εδωλολατρν), ο ποοι φλυαροσαν τι πολλές γυνακες γέννησαν τούς π’ατούς καλουμένους ψευδωνύμους Θεούς, πως Σεμέλη τόν Διόνυσο, λκμήνη τόν ρακλή, Λητώ τόν πόλλωνα κι λλες λλους, καί λες ταν Θεοτόκοι. Μέ τήν φράση, μως, ατή ποδεικνύεται τι δέν πάρχουν πολλές Θεοτόκοι, λλά μία καί μόνη εναι Θεοτόκος, δηλ. Παρθένος Μαρία.
Πρέπει νά σημειωθε τι γία Παρθένος νομάζεται νεργητικς Θεοτόκος, πειδή γέννησε ληθς τόν Θεό, καί χι παθητικς, πειδή δηλ. γεννήθηκε πνευματικς πό τόν Θεό, πως τήν ποκαλοσε δυσσεβής καί ουδαιόφρονας Νεστόριος. Γιατί, τσι, μέσω το Βαπτίσματος, γεννήθηκαν πνευματικς καί λοι ο Χριστιανοί.
Κατά δύο τρόπους λέγεται Θεοτόκος Παναγία. Πρτον, ξαιτίας τς ποστάσεως το Θεο Λόγου, πού τέχθηκε π’ατή, καί προσέλαβε τήν νθρωπότητα, καί δεύτερον, ξαιτίας τς προσληφθείσης νθρωπότητας, ποία, λόγω τς προσλήψεως καί τς νώσεως, θεώθηκε καί γινε μόθεη, σύμφωνα μέ τόν γιο ωάννη τόν Δαμασκηνό[3].
Πρέπει νά σημειωθε δ τι Νεόφυτος κκλησιάρχης καί ερομόναχος πό δηγητρίας παρακάλεσε τόν Νικηφόρο Κάλλιστο τόν Ξανθόπουλο νά ξηγήσει ατόν τόν ερμό «Τήν τιμιωτέραν τν Χερουβίμ». Ατός, φο πήκουσε, κανε πλατειά ξήγηση σ’ατόν. Γι’ατό γιος Νικόδημος, φο συντόμευσε ατή τήν ξήγηση, παραθέτει δ τά πιό ξιόλογα σημεα της γιά χάρη τν θερμν ραστν τς Θεοτόκου.
Λέει, λοιπόν, πρτον τι ερός Κοσμς πίτηδες συνέθεσε ατόν τόν ερμό τόσο ψηλό, λαμπρό καί θεομητροπρεπ, γιά νά παρηγορήσει τήν Μητέρα το Θεο, πού ταν θλιμμένη ατήν τήν μέρα τς Μεγάλης Παρασκευς, ξαιτίας τν παθν το Μονογενος καί γλυκυτάτου Υο της. Δεύτερον, τι Κυρία Θεοτόκος, φο μφανίστηκε μέ χαρούμενο σχμα στόν ερό Κοσμ, ποίος μελοποιοσε τόν ερμό, τόν εχαρίστησε, λέγοντας τι περισσότερο παναπαύεται στόν μνο ατό π’τι σ’λους τούς λλους μνους, καί τι βρίσκεται παροσα, που ψάλλεται μνος ατός, καί ντευλογε ατούς, πού τήν ελογον, καθώς φάνηκε στ’λήθεια Θεοτόκος νά ελογε ατούς, πού ψάλλουν τόν μνο ατό, πως τήν εδαν πολλοί, καί γι’ατό ρισαν νά ψάλλουν τόν μνο ατό σκεπες.
μνος ατός ρίστηκε νά ψάλλεται στήν ννάτη δή γιά τήν τιμή τς γίας Τριάδος, πό τήν ποία Θεοτόκος γέννησε τόν να. πειδή ριθμός ννέα φέρει μέσα του τρες φορές τό τρία. Γιατί τρες φορές τό τρία κάνουν ννέα.
πρεπε νά πε Μελωδός «Τήν τιμιωτάτην τν Χερουβίμ», λλά, ν λεγε τσι, σως λιγόστευε τήν τιμή τς Θεοτόκου. Τώρα, μως, λέγοντας «Τήν τιμιωτέραν» καί προσθέτοντας τό «συγκρίτως», δειξε τι τιμή τς Θεομήτορος εναι νώτερη καί πό τό περθετικό. Τό «συγκρίτως» πρέπει νά ννοεται κοινό καί στή φράση «Τήν τιμιωτέραν» ς ξς : «Τήν τιμιωτέραν συγκρίτως τν Χερουβίμ».
Γιατί Μελωδός ρχισε ατό τό τροπάριο πό τήν ατιατική πτώση; Διότι, Κυρία Θεοτόκος γινε ατία τς σωτηρίας μας.
Καθώς, λοιπόν, τά δύο Χερουβίμ παρίσταντο στό λαστήριο, πού φτιαξε προφήτης Μωυσς μέσα στά για τς Σκηνς το Μαρτυρίου, τσι καί τά κυρίως Χερουβίμ παρίστανται τρέμοντας στή Θεοτόκο. Γι’ατό Θεοτόκος περέχει πό τά Χερουβίμ μέ σύγκριτες τιμές, καθώς καί πό τά Σεραφίμ, γιατί εναι σύγκριτα περενδοξότερη π’ατά.
Μελωδός νόμασε τήν Παρθένο «ντως Θεοτόκον», πειδή γέννησε τόν ληθ καί τέλειο Θεό. Ατές ο δύο λέξεις συνιστον λο τό Μυστήριο τς Οκονομίας, διότι φράττουν τά στόματα το νου πολλιναρίου, το ουδαιόφρονος Νεστορίου, το Διοδώρου καί το Θεοδώρου, ο ποίοι λύσσαξαν ναντίον τς γίας Παρθένου.
Μελωδός επε «σέ μεγαλύνομεν» καί χι «μνομεν» «ελογομεν» λλο ρμα, γιά νά φανερώσει τήν ρχή το μνου τς Θεοτόκου, πού λέει : «Μεγαλύνει ψυχή μου τόν Κύριον»[4]. Ζωναρς ρμηνεύει τό νόημα το ρήματος «μεγαλύνομεν» ς ξς : «Πς παύστως μεγαλύνουμε τήν Θεοτόκο; ταν στρέφουμε τό νο μας στό Μυστήριο, πού γινε σ’ατή, καί στή σωτηρία, πού γινε μέσω ατο το Μυστηρίου, καί εχαριστομε Ατόν (τόν Χριστό), πού ργάστηκε τήν σωτηρία μας, καί ατή (τήν Θεοτόκο), πού μεσίτευσε πρός τό φραστο ατό Μυστήριο. Διότι, χι μόνο ταν ψάλλουμε μνους καί διηγούμαστε τά μεγαλεία το Θεο, τήν μεγαλύνουμε, λλά καί ταν λογιζόμαστε ατά καί κπλησσόμαστε γιά τήν κηδεμονία καί τήν φατη γαθότητα το Θεο για’μς καί Τόν εχαριστομε γιά τήν πιδημία Του σ’μς.

**********************

[1] ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, ορτοδρόμιον τοι ρμηνεία ες τούς σματικούς κανόνας τν Δεσποτικν καί Θεομητορικν ορτν, τ. Β΄, κδ. ρθόδοξος Κυψέλη, Θεσ/κη 1995, σσ. 192-196.
[2] ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, Λόγος ες τήν γίαν Παρθένον.
[3] ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ, Περί ρθοδόξου Πίστεως, βιβλ. γ΄, κεφ. ιβ΄ καί ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ερά Κατήχηση.
[4] Λουκ. 1, 46.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου