Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Και καλέσεις το όνομα αυτού Έμμανουήλ - καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν



Μία πορία διατυπώνεται σχετικά μέ τό νομα μμανουήλ. Ατό τό νομα θά παιρνε Μεσσίας πως προφήτευσε σαΐας 800 χρόνια πρό Χριστο καί πως προεπε γγελος στόν ωσήφ τήν νύχτα τς γεννήσεως το Κυρίου. Χριστός μως κατά τήν μέρα τς περιτομς του νομάστηκε ησος. Τί συνέβη λοιπόν;


Στήν προφητεία του σαΐας πευθυνόμενος στόν «οκον Δαυΐδ», στούς πογόνους το Δαυΐδ, δηλαδή στόν λαό το σραήλ, λέει· «Καί καλέσεις τό νομα ατο μμανουήλ» (σ 7,14). Στό κατά Ματθαον Εαγγέλιο, που γγελος παναλαμβάνει στόν ωσήφ τά λόγια το προφήτη, λέει γιά τόν λαό· «καί καλέσουσι τό νομα ατο μμανουήλ» (Μθ 1,23). Καί στίς δύο περιπτώσεις σραηλιτικός λαός εναι κενος πού θά δώσει στόν Μεσσία τό νομα μμανουήλ, πού σημαίνει « Θεός μεθ' μν».

Κατά τήν γδοη μέρα τς πίγειας ζως του Κύριος δέχθηκε τήν περιτομή καί νομάστηκε ησος, πού σημαίνει « Γιαχβέ σώζει». Βέβαια πρχαν καί λλοι σραηλτες μέ τό νομα ατό. ησος Χριστός μως ταν νομα καί πργμα ησος, Σωτήρ, διος Γιαχβέ πού ρθε γιά νά σώσει τούς νθρώπους. Καί τό πέδειξε ατό μέ τή ζωή του. Δέν στειλε γγελο ρχάγγελο γιά νά συναναστραφε μαζί μας, νά μς διδάξει καί νά μς σώσει, λλά ρθε ατός Μονογενής Υός καί Λόγος το Θεο. νωσε τήν νθρώπινη φύση μέ τή θεότητά του. Ατή τή μεγάλη λήθεια το θείου σχεδίου κφράζει τό νομα μμανουήλ.
ταν ρχισε τή δημόσια δράση του ησος Χριστός, δημιούργησε μία κρίση στήν κοινωνία το σραήλ. Πολλοί τόν ποδοκίμασαν, τόν πολέμησαν καί φτασαν νά τόν καρφώσουν στόν σταυρό. Ο νθρωποι το Θεο μως, ο «τεταγμένοι ες ζωήν αώνιον», βλέποντας πό κοντά τή ζωή του, κούγοντας τή διδασκαλία του, παρακολουθώντας τά θαυμάσια σημεα πού κανε, ναγνώρισαν στό πρόσωπό του ρχικά τόν πεσταλμένο το Θεο καί στή συνέχεια τόν Μεσσία. ταν μάλιστα γινε τό μεγαλύτερο σημεο, νάσταση το Κυρίου, πό τό στόμα το Θωμ κούγεται μολογία « Κύριός μου καί Θεός μου». Ατός πού σάν ταπεινός νθρωπος ζησε νάμεσα στούς νθρώπους, ατός πού συγκλόνισε μέ τή διδασκαλία του καί εεργέτησε μέ τά σημεα πού κανε, εναι Κύριος, Θεός πού ζησε μαζί μέ μς, μμανουήλ.


μμανουήλ εναι τό νομα πού διαλαλε αώνια στήν νθρωπότητα τό πειρο λεος το Θεο καί τή μεγάλη του συγκατάβαση. κόμη, σύμφωνα μέ τή διδασκαλία πολλν πατέρων, πού ζησαν στά χρόνια πού σειαν τήν κκλησία ο χριστολογικές ριδες, τίτλος μμανουήλ περικλείει τή διδασκαλία γιά τίς δύο φύσεις το Χριστο· τήν νθρώπινη (μεθ' μν) καί τή θεϊκή ( Θεός).

γιος Χρυσόστομος παντώντας στό ρώτημα γιατί Κύριος δέν νομάστηκε μμανουήλ, λλά ησος, κτός πό τό λόγο πού δη ναφέραμε, τι δηλαδή τό νομα ατό θά το διναν ο χλοι, λαός, ναφέρει καί ναν κόμη, τι συνηθίζει γία Γραφή «τά συμβαίνοντα πράγματα ντί νομάτων τιθέναι». Στό σ 8,3 π.χ., δίδεται ς νομα παιδιο φράση «ταχέως σκύλευσον ξέως προνόμευσον», γιατί μέ τή γέννηση ατο το παιδιο θά γινόταν λαφυραγώγηση. κόμη, στό σ 1,26 λέει τι ερουσαλήμ «κληθήσεται πόλις δικαιοσύνης», γιατί θά πικρατήσει σ' ατήν δικαιοσύνη.
τσι, τό «καλέσουσι μμανουήλ» σημαίνει θά δον τόν Θεό μαζί μέ τούς νθρώπους. Καί βέβαια Θεός πάντοτε ταν μαζί μέ τούς νθρώπους, ποτέ μως δέν ταν τόσο λοφάνερα. Τώρα πού νηνθρώπησε, πού πρε σάρκα νθρώπινη, πού «πί γς φθη καί τος νθρώποις συνανεστράφη» (Βρχ 3,38), ο νθρωποι τόν ναγνωρίζουν καί ναφωνον· «Μεθ' μν Θεός», νά, «μμανουήλ»!

Τό νομα μμανουήλ, λοιπόν, ς νομα το Χριστο ναφέρεται στήν γία Γραφή μόνο προφητικά. ννοιά του μως, τό μεγάλο γεγονός νά ρθει Θεός νά μς πισκεφθε, νά γίνει νθρωπος καί νά μείνει γιά πάντα μαζί μας κι μες μαζί του, τό τονίζει πολλές φορές λόκληρη Καινή Διαθήκη. Τό νομα μμανουήλ ποτελε να γλυκόηχο ντίλαλο το νόματος ησος, τόν πόηχο τς πιγείου δράσεως το Κυρίου.
***********************
(Στέργιος Σάκκος, ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου