Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

"Γεροντολατρεία"



"Γεροντολατρεία"
σύγχρονος κ δεξιν κίνδυνος τν πιστν!


Στήν ρένα ατς τς πρόσκαιρης ζως πού δέν εναι νθόσπαρτος λλά "κοιλάδα κλαυθμνος", ο πιστοί το Χριστο χουν νά γωνιστον σκληρά καί νά ντιμετωπίσουν χιλιάδες πειρασμούς (ξωτερικούς κι σωτερικούς), δοκιμασίες καί θλίψεις, καθώς καί μέτρητους χθρούς (ξόν πό τά πάθη τους καί τόν κόσμο, τόν Διάβολο καί τήν πληθώρα τν δαιμόνων του).

λοιπόν, δελφοί μου, νδυναμοσθε ν Κυρί κα ν τ κράτει τς σχύος ατο. νδύσασθε τν πανοπλίαν το Θεο πρς τ δύνασθαι μς στναι πρς τς μεθοδείας το διαβόλου· τι οκ στιν μν πάλη πρς αμα κα σάρκα, λλ πρς τς ρχάς, πρς τς ξουσίας, πρς τος κοσμοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου, πρς τ πνευματικ τς πονηρίας ν τος πουρανίοις" (φεσ. 6, 10-12).


Ο πειρασμοί στόν νθρωπο, εναι σάν να ζευγάρι μάτια. πως τά μάτια μπορον νά περιστρέφονται κυκλικά καί νά ντιλαμβάνονται ,τι πάρχει σέ λες τίς κατευθύνσεις, τσι καί ο πειρασμοί μπορον νά περιστρέφονται καί νά ξεπροβάλλουν πό λες τίς κατευθύνσεις. Κι πως τά μάτια εναι τό να δεξιά καί τό λλο ριστερά, τσι καί ο πειρασμοί προέρχονται λλωτε ξ ριστερν καί λλωτε κ δεξιν. Κι πως μες μέ τά μάτια βλέπουμε συνεχς πρός τόν κόσμο, τσι καί ο πειρασμοί βλέπουν συνεχς πρός μς, μες εμαστε κόσμος τους. Κι πως τά μάτια κάποτε κλείνουν γιά νά ξεκουραστον νά παραδοθον στόν Μορφέα κι πειτα πάλι νοίγουν, τσι καί ο πειρασμοί. Κάποιες φορές "κοπάζουν", "σιγον", λλά καί πάλι ρμον μέ δύναμη ναντίον μας καί κατά πάνω μας νύστακτα. Κι οτε θά μς φήσουν πολέμητους μέχρι τελευταίας πνος. Νά μήν θρέφουμε λοιπόν φροδες λπίδες π' ατο. ντιθέτως, νά εμαστε πάντοτε ξάγρυπνοι καί τοιμοπόλεμοι στίς πάλξεις.
«Γρηγορετε κα προσεύχεσθε, να μ εσέλθετε ες πειρασμόν» (Ματθ. 26, 41).


ς ποθέσουμε πώς ψυχή μας εναι μία θάλασσα.
Ο ξ ριστερν πειρασμοί εναι πιφάνεια τς θαλάσσης. Προέρχονται πό πάθη πού εναι πιό φανερς μαρτωλά, διότι κδηλώνονται ποκαλυπτικς πρός τά ξω: π.χ. πειρασμός γαστριμαργίας, πορνείας, ψεύδους, ργς κ.λ.π..
Ο κ δεξιν πειρασμοί ντίθετα, εναι βυθός τς θαλάσσης.
Προέρχονται πό πάθη πού εναι πιό κρυφς μαρτωλά, στά διαίτερα το νο καί τς καρδις μας: π.χ. φιλαυτία, γωισμός, περηφάνεια, ποκρισία κ.λ.π..
Καί λλωτε κδηλώνονται λόγ ργ, λλά συνήθως κεκαλυμμένα κι πιτηδευμένα ριστοτεχνικς, κι λλωτε παραμένουν τελείως θέατα πρός τούς ξω, λλά εναι παρκτά καί νεργοντα ποδορίως, σέ βαθύτερα στρώματα το πυθμένος τς ψυχς μας.

μικρά ατή νάλυσις γινε, προκειμένου νά ντιληφθομε σέ πρώτη φάση:
τό πόσο πιό δόλια λειτουργον ο κ δεξιν πειρασμοί σέ σχέση μέ τούς ξ ριστερν. Τόσο, πού χι μόνο δέν ντιλαμβάνονται τήν πνευματική μας ρρώστεια ο γύρω μας (γιά νά προφυλαχθον δεόντως καί νά μήν κολλήσουν τήν πνευματική μας ωση), λλά καλά-καλά δέν τούς ντιλαμβάνεται καί ατός πού τούς φίσταται στά γκατα τς ψυχς του!

Καί σέ δεύτερη φάση:
γιά νά πισημάνουμε πώς ο κ δεξιν πειρασμοί, ν καί πιό θέατοι, εναι πικινδυνότεροι! Κι πως καθένας μας χει τήν σκιά του πού τόν κολουθε πάντα, λλά δέν τς δίνει σημασία καί δέν τήν κυνηγ, τσι καί ο κ δεξιν πειρασμοί. Μς κολουθον σάν μία "σήμαντη" σκιά πού δέν τήν κυνηγμε εθύς μέσως, λλά σκοτεινιάζουν καί μαυρίζουν σημαντικά τήν ψυχή μας! Τόσο, πού μπορε νά ντιστραφον ο ροι καί ατή σκιά κάποτε νά καταπιε τό πνευματικό μας σμα (τήν ψυχή μας δηλαδή), νά γίνει ατή τό σμα μας  καί ψυχή μας ντίθετα, νά γίνει σκιά τν παθν μας! Μάλιστα, πάρχει μία λαϊκή ρήση πού προέκυψε πό μία τέτοια παρξιακή κατάσταση: "γινε σκιά τος αυτο του", λέγεται λαϊκς, γιά κάποιον πού χασε πό κάποιο πάθος του τήν γιή κατάσταση τς ψυχς του καί μαραζώνει σάν μαύρη σκιά κόμη καί τό σμα του.


Τήν κατά πολύ ψηλότερα πικινδυνότητα τν κ δεξιν λογισμν, ν μελετήσουμε ν προσοχ, τήν κφράζει καί Προφήτης Δαυΐδ στό Ψαλτήριον:
"ο φοβηθσ π φβου νυκτερινο, π βλους πετομνου μρας (πειρασμός), π πργματος ν σκτει διαπορευομνου, π συμπτματος κα δαιμονου μεσημβρινο. πεσεται κ το κλτους σου χιλις κα μυρις κ δεξιν σου" (Ψαλμ. 90, 5-7).
Σύμφωνα μέ τά σοφά λόγια το Προφητάνακτος, ν χιλιάδες πειρασμοί μς πιτίθενται ξ ριστερν, μυριάδες μς πιτίθενται κ δεξιν! Διότι ξ ριστερν πειρασμός, πιτίθεται νοιχτά καί μετωπικά, πως φανερός  χθρός σέ ναν πόλεμο. ν κ δεξιν πειρασμός, πιτίθεται αφνης μέ σαμποτάζ καί καμουφλάζ, πως κρυμμένος χθρός σέ ναν πόλεμο. ρα δεύτερος χθρός εναι πιό πικίνδυνος καί χει περισσότερες πιθανότητες, λόγ αφνιδιασμο, νά μς κατατροπώσει!

Μέσα, λοιπόν, στούς κόλπους τν χριστιανικν ξομολογητηρίων, κατηχητικν, προσκυνημάτων, δελφοτήτων, κοινοβίων,  κόμη καί Μοναστηριν, χει προκύψει νας καθόλου εκαταφρόνητος κ δεξιν καμουφλαρισμένος-εσεβοφορούμενος πειρασμός, πού θέτει σέ κίνδυνο τήν πνευματική πορεία τν πιστν: "Γεροντολατρεία"!
Γεροντολατρεία, εναι νας ρρωστημένος στιασμός τς πνευματικότητος το πιστο, μία προσωπολατρεία-εδωλολατρεία πού χει ς "ντικείμενο προσοχς-γάπης καί λατρείας" τό πρόσωπο νός Γέροντος ( καί Γερόντισσας), πέρ τό δέον καί χι το Χριστο. Λέγοντας "πέρ τό δέον"  σημαίνει, πώς ατό τό πρόσωπο (το Γέροντος) χει ντικαταστήσει στήν ψυχή το πιστο τό Πρόσωπο το Χριστο καί λατρεύεται στό κρυφό θυσιαστήριο τς καρδις του χι ς "δείκτης πρός τόν Χριστό", λλά ς "Χριστός". χι ς "δηγός πρός τόν Χριστό", λλά ς "δός". χι ς "θαυματουργό ργανο Χριστο", λλά ς "Θαυματουργός". να εδος αθεντίας! νθρωποι σφκες δορυφορον τσαλαβουντώντας χόρταγα στό "μέλι" του γύρω πό τό πρόσωπο νός Γέροντος, τόν ποον χουν μυθοποιήσει καί περυψώσει. λη μέρα τόν κθειάζουν καθ' περβολήν που βρεθον καί που σταθον. Τόν διαφημίζουν γιά ρετές καί κατορθώματα (παρκτά καί μή). Τόν  συγκρίνουν μέ λον τόν πόλοιπο ρασοφόρο κόσμο καί τόν βγάζουν πρτο, νεπανάληπτο καί μοναδικό!
Συμπεριφέρονται καί κδηλώνονται περβολικά, κόμη καί ρρωστημένα, πως: τρέχουν νά εναι συνεχς δίπλα του σάν σκιά του, δέν τόν φήνουν νά ναπνεύσει, τόν τραβον κυριολεκτικά πό τό ράσο, θέλουν νά πιον πό τό ποτήρι του νερό, νά φνε πό τό πιάτο του κανένα πομεινάρι, νά "κλέψουν" νά ποσπάσουν να προσωπικό του ντικείμενο, νά κάνουν πολλά διακονήματα γιά νά τραβον τήν πολύτιμη προσοχή καί "καλή γνώμη" του,  νταγωνίζονται-ζηλοφθονονται μέ δελφούς των πού ετε γαπ κι ατούς Γέρων (καί τσι τούς τόν κλέβουν...), ετε πού τρέχουν μανιωδς κι ατοί σέ "γνα δρόμου" πράττοντας παρόμοια, γιά τό ποιός θά φθάσει πρτος στήν καρδιά το Γέροντα καί λλα πολλά πού θά ντρεπόταν κανείς νά πε.
Μέ λα ατά, χι μόνο καλό δέν το κάνουν ατο το νθρώπου πού διατείνονται πώς γαπον, λλά μλλον τόν παραδίδουν χειρότερα στά χέρια τν δαιμόνων, ο ποοι μέ τήν σειρά τους κούγοντας καί βλέποντας ζηλόφθονα τά καλά λόγια καί τίς περχειλίζουσες συναισθηματικές κδηλώσεις ντίστοιχα, δράμουν νά τόν ξοντώσουν πιό μεθοδευμένα...! Προσοχή! νωθι περιγραφή δέν σημαίνει πώς δέν θά γαπμε τόν Γέροντα ( τήν γερόντισσα), πώς δέν θά κφράζουμε μέ διάκριση καί λεπτότητα τήν γάπη μας, τήν φοσίωση καί  τόν σεβασμό μας σέ ατά τά ερά πρόσωπα, δέν θά τούς διακονομε ποτε τό καλον ο περιστάσεις. Οτε σημαίνει πώς δέν λαμβάνεται σοβαρά πόψιν τό ατεξούσιο καί λευθερία το κάθε πιστο, νά βρίσκει νάπαυση κάπου περισσότερο πό κάπου λλο. μως, πως νας κροβάτης πολύ εκολα μπορε νά γείρει πό τήν μία πλευρά πρός τήν λλη, νά χάσει τήν σορροπία του καί νά γκρεμοτσακιστε, γι' ατό προσπαθε νά ρίχνει τό κέντρο βάρους στήν μέση καί εθεία, τσι συμβαίνει καί στόν πνευματικό γνα, πού ποτελε μία συνεχή κροβασία. Πολύ εκολα, ν  κκλίνουμε τς "βασιλικς δο" (τς μεσαίας καί εθείας δο, το μέτρου), λα τά παραπάνω θά γείρουν στήν λλη πλευρά τς περβολς καί ρρωστημένης γάπης, ποταγς καί πνευματικότητας, μέ ποτέλεσμα τήν πτώση!
πάρχει δέ να καίριο σημεο πού χρήζει διαιτέρας προσοχς. Ατό εναι πώς πάρχουν πιστοί, ο ποοι δέν μπορον νά ναπαυθον σέ κήρυγμα καί κατήχηση κανενός λλου Γέροντος καί κόμη χειρότερα, δέν μπορον νά ναπαυθον καί νά κκλησιαστον σέ κανέναν λλο Ναό, παρά μόνο κε πού κηρύττει καί λειτουργε ατός Γέροντας-φαινόμενο, πορρίπτοντας καί κυρώνοντας τσι (ν χι στά λόγια, στήν πράξη τό κάνουν) τόσο τόν Λόγο, σο καί τά Μυστήρια το Θεο, πό ποιονδήποτε λλο ρασοφόρο! Μή γίνει σύγχυση δ! Ατό τό σημεο θέλει προσοχή, χι ταν κάνουμε πακοή στόν Γέροντα πού μς ποδεικνύει νά μήν πμε κάπου (γιά νά μήν ζημιώσουμε γιά κάποιον λόγο γιά νά μς κόψει τό θέλημα), λλά ταν πιάνουμε μες στήν καρδιά μας ν μήν μπορε νά ντέξει πνευματικς πουθεν λλο (δικαιολογήτως)! Καί ατό τό τελευταο σύμπτωμα εδικά, κρούει ντονώτερα τόν κώδωνα το συναγερμο-κινδύνου πώς κυκλοφορε μέσα μας μικρόβιο προσωπολατρείας!
Διότι στίς πρτες ναφερθεσες καταστάσεις-νδείξεις, μπορε νά ντιπαρέλθει κανείς τήν "γάπη", τήν "εσέβεια" καί τήν "πακοή" πρός τό πρόσωπο το Γέροντος καί πιπλέον νά τίς γαρνίρει καί γιοπατερικς (μπορε μως καί δαιμονικς...). Γιατί ατές ο λέξεις, νδύουν ννοιες χρήζουσες πολλς νάλυσης καί παρατήρησης, τόσο στό πς δημιουργονται, σο καί στό πς κδηλώνονται, στε νά εναι πράγματι καλές, κγαθές καί γιες!... Στό τελευταο κροσμα μως, τί νά ντιπαρέλθει κανείς; Πώς Χάρις το Κυρίου περιορίστηκε στόν πλανήτη γ μόνο σέ να πνευματικό πρόσωπο; Καί τί θά γίνει γιά λους ατούς τούς νθρώπους, ν κάποτε ατός Γέρων κοιμηθε, ποσυρθε, φύγει, ποστε βαρειά πτώση συμβε ,τιδήποτε λλο πού θά τόν πομακρύνει: ετε πό τήν χάρη το Θεο (μή γένοιτο βέβαια), ετε πό τόν λαό πού μέχρι κείνη τή στιγμή περιστρεφόταν περκολλητικς γύρω του; τί θά γίνει ν ατοί πομακρυνθον γιατί ρρώστησαν, φεύγουν γιά λόγους νωτέρας βίας σέ λλο τόπο ,τιδήποτε λλο; λοι ατοί ο περιστρεφόμενοι δορυφόροι, θά ποστον σόκ, θά χάσουν τόν Θεό (πού μλλον δέν εχαν...), θά πάθουν κατάθλιψη, θά παρατήσουν τόν πνευματικό γνα, θά βολοδέρνουν πό δ κι πό κε; Τί ραγε;...Θεός φυλάξοι!


Προσοχή! γάπη σέ κάποιον Γέροντα, πνευματική συναναστροφή μαζί του, ντικειμενική κτίμηση-ναγνώριση το ργου του, τς προσφορς του, κόμη καί τν χαρισμάτων του, εναι καλά καί για, λλά οδέποτε ποτελον λλοθι πού δικαιολογε τήν κλοπή τς δόξης το Θεο καί τς λοκληρωτικς γάπης πρός Ατόν, ποία παρεμπιπτόντως εναι καί πρώτη ντολή!
νθρώπινη δυναμία, κλονισμένη ψυχολογία, τά προβλήματα τς ζως, μά προπάντων ο μπάθειες, πολλές φορές προξενον σέ ναν πιστό τήν ντονη νάγκη νά κουμπήσει κάπου, νά γλυκαίνει τόν πόνο του καί νά θρέφει κρυφίως τά πάθη του. Σέ ατό τό λεπτό σημεο, μπορε νά γεννηθε "Γεροντολατρεία"! ν ατό τό ποκούμπι γίνει νας Γέροντας (εναι καί τό σύνηθες λόγ το τι δύναται ς νδρας νά εναι καί Πνευματικός), μία Γερόντισσα καί χι Χριστός δι' ατν, τότε τό πργμα λισθαίνει καί εναι μφίβολο σέ ποιά πνευματικά πόκρημνα μονοπάτια θά δηγήσει τόν πιστό. "Πν μέτρον ριστον" λεγαν σοφά ο ρχαοι μν πρόγονοι. Γιά τήν "βασιλική δό" (τήν μεσαία δό τς σύνεσης καί χι τς περβολς) κάνουν λόγο ν γί Πνεύματι ο θεοφόροι Πατέρες. περβολή στίς συναναστροφές κι κδηλώσεις, στήν παρρησία, στά λόγια, στόν μή ες Χριστόν πνευματικό στιασμό, στόν συναισθηματισμό (προσοχή δ, ο γυνακες κυρίως λόγ πιό εαίσθητης φύσεως...), στήν κτίμηση καί στήν ξάρτηση μέ ναν Γέροντα, γίνονται τό στρωμένο χαλί τς Γεροντολατρείας.
Καί τότε, πιστός κτρέπεται πό τόν στόχο του πού εναι νά γνωρίσει καί νά γαπήσει τόν Χριστό καί τόν ντικαθιστ μέ τήν νάγκη γνωριμίας καί γαπήσεως νός Γέροντος. λλον πμε νά ρραβωνιασθομε σέ ατήν τήν ζωή (δηλαδή τόν Νυμφίο Χριστό) καί νά δώσουμε σέ Ατόν πόσχεση αωνίων γάμων γιά τήν λλη ζωή, καί λλον στήν πορεία ατς τς γίας "γνωριμίας-σχέσεως" κολουθομε σφαλμένα, ξεχνώντας καί δαχτυλίδια καί στέφανα καί δεσμεύσεις καί ποσχέσεις. Θά κουσθε σκληρό, λλά πρόκειται γιά πνευματική μοιχεία καί πορνεία ες βάρος το μανιώδους ραστ μας (κατά τούς γίους Πατέρες) ησο Χριστο.


Γέρων ταΐζει τίς ψυχές μας μέ χάρη καί λόγο Θεο, δέν εναι Θεός!
Γέρων εναι τύπος Χριστο, δέν εναι Χριστός!
Στίς μέρες μας, τό φαινόμενο τς Γεροντολατρείας βρίσκεται σέ ξαρση. χουν ναφερθε κόμη καί λόκληρες δελφότητες, πού μαδικά πέπεσαν στήν Γεροντολατρεία (περβολική γάπη καί πειθώ) καί κατόπιν λοι μαζί στήν πλάνη! πάρχουν βαρύγδουπα νόματα Γερόντων, κόμη καί στίς μέρες μας, πού βρίσκονται σέ ατήν τήν μαδική λυπηρή κατάσταση, ετυχς λίγα. Γεροντολατρεία εναι μία φρενήρης ψυχοβλαβής κατάστασις, πού θέλει πολύ νάλυση στό κατά πόσο δημιουργεται καί φίσταται μονόπλευρα (πό τούς πιστούς μόνο δηλαδή), νδεχομένως θρέφεται καί πό τήν λλη πλευρά (τόν Γέροντα) πό μπαθ λλα ατια. Λυπηρόν.
σως τά περισσότερα προβλήματα κι διέξοδα, χλιαρότερη πίστη καί πνευματική φροντισιά μας, ο μεγαλύτεροι καί δαιμονικότεροι πειρασμοί, ψυχολογική νασφάλεια, συναισθηματική νάγκη, μά κυρίως σέ πρώτη καί περίοπτη θέση πάντα τά πάθη μας, θον μερίδες  καί μονάδες πιστν στήν εδωλοποίηση νός Γέροντα-ντικαταστάτη μέ τήν θέση το πόντος νεπαρκος φίλου, το "κακο" συντρόφου, το πόντος νεπαρκος γονέα, το παιδιο κλπ, μά προπάντων μέ τήν θέση το Ζντος καί ληθινο Θεο, τόν ποον δέν κάνουν τόν κόπο νά βρον καί νά γαπήσουν νυποκρίτως ν ληθεί.
Θεός νά δώσει, σέ λους μς τούς δύναμους πιστούς καί στούς γαπητούς Γέροντες (καί δι' εχν τους), στε νά καλλιεργομε τήν γιοπνευματική γιή γάπη πού πάντα δείχνει πρός τόν Θεό, τόσο μεταξύ μας, προπάντων δέ τήν λοκληρωτική γάπη μέ τόν διο τόν Θεό, δόξα, τιμή καί προσκύνησις, νν καί εί καί ες τούς αἰῶνας τν αώνων. μήν.

ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΟΛΗ:
"γώ εμί Κύριος Θεός σου, στις ξήγαγόν σε κ γς Αγύπτου,
ξ οκου δουλείας. οκ σονταί σοι θεοί τεροι πλήν μο.
ο ποιήσεις σεαυτ εδωλον, οδέ παντός μοίωμα,
σα ν τ οραν νω καί σα ν τ γ κάτω
καί σα ν τος δασιν ποκάτω τς γς.
ο προσκυνήσεις ατος, οδέ μή λατρεύσεις ατος·
 γώ γάρ εμί Κύριος Θεός σου,
Θεός ζηλωτής,
 ποδιδούς μαρτίας πατέρων πί τέκνα, ως τρίτης καί τετάρτης γενες τος μισούσί με καί ποιν λεος ες χιλιάδας τος  γαπσι με καί τος φυλάσσουσι τά προστάγματά μου"
(ξοδος, Παλαιά Διαθήκη)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου