Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015

Παρακλητικός Κανόνας. Η Παναγία στην Ορθοδοξία!



«Τν ψηλοτέραν τν ορανν κα καθαρωτέραν λαμπηδόνων λιακν, τν λυτρωσαμένην μς κ τς κατάρας, τν Δέσποιναν το κόσμου μνοις τιμήσωμεν» (μεγαλυνάριον)

ΑΠΟΨΕ μιλία θ ενε δογματική· θ μιλήσουμε πάνω σ να δόγμα τς πίστεως.

Τί θ π δόγμα; Δόγμα ενε ατ πο διδάσκει κκλησία μας κα πρέπει ν τ πιστεύουμε κα ν τ παραδεχώμεθα ς πόλυτη λήθεια. Τί διδάσκει κκλησία μας; Πολλ πράγματα. Διδάσκει κα Χριστιανς πρέπει ν ξέρ τί ενε κόσμος, τί ενε νθρωπος, τί ενε τ σμα κα τί ψυχή, τί ενε γγελοι κα ρχάγγελοι, τί ενε γία Τριάς, τί ενε Θες Πατήρ, τί ενε Υός, τί ενε Πνεμα γιο, τί ενε παράδεισος κα τί κόλασις, τί ενε κκλησία, τί ενε τ μυστήρια, τί ενε βάπτισις, γάμος,
θεία εχαριστία κ.τ.λ.. λα ατ ενε μαθήματα, πο πρέπει ν τ ξέρ.
Δυστυχς πάρχει μεγάλη γνοια. Ο Χριστιανο οτε τ λφαβητάριο τς πίστεως δν ξέρουνε. Κα χι μόνο ο γράμματοι λλ κα ατο ο τάχα πιστήμονες. Ξέρουν πολλ λλα πράγματα, λλ π τ θρησκεία μας χουν μεσάνυχτα. Κα πς ν ξέρουν, ταν στν κκλησία δν πατνε παρ μόνο Χριστούγεννα κα Πάσχα;

ς δομε λοιπν τώρα, τί διδάσκει ρθοδοξία μας γι τ πρόσωπο τς Παναγίας. χει δ μεγάλη σημασία τ δόγμα περ τς Θεοτόκου, διότι συνδέεται μέσως μ τ πρόσωπο το Κυρίου μν ησο Χριστο.

* * *

κατομμύρια γυνακες γεννηθήκανε, κατομμύρια ζονε σήμερα, κα κατομμύρια θ γεννηθον μέχρι συντελείας τν αώνων. λλες π ατς διακρίθηκαν γι τ κάλλος τους, λλες γι τν εφυΐα τους, λλες γι τν καταγωγή τους. λες μως λησμονονται. Μία γυναίκα μόνο δν λησμονεται· περαγία Θεοτόκος, Παναγία μας. Γιατί; Διότι μέσα στ κατομμύρια τν γυναικν μόνο ατ βρέθηκε ξια ν γεννήσ τ Θεό, ν γίν Μήτηρ το Θεο. Τί μυστήριο ατό! Πόσο καθαρ πρεπε ν ενε ατ πο θ ξιώνετο ν γεννήσ τν Κύριον μν ησον Χριστόν! πρεπε ν ενε γν κα παρθένος. Κα γινε τ μέγα μυστήριο· Θεός, πο δν τν χωρον ο ορανοί, χώρεσε μέσα στν κοιλία τς παρθένου, κα γινε κοιλία της θρόνος του. παρθένος Μαρία γέννησε τν Θεό, γι᾿ ατ λέγεται Θεοτόκος. Τ δ πίσης θαυμαστ ποιό ενε· τι μεινε παρθένος χι μόνο πρ το τόκου λλ κα κατ τν τόκο κα μετ τν τόκο, δηλαδ ειπάρθενος. ν δν τ πιστεύς ατ τ μυστήριο, δν εσαι ρθόδοξος Χριστιανός. Παρθένος γέννησε τν Σωτρα το κόσμου. Ατ ενε πίστις μας. ξω π τν ρθοδοξία ο αρετικο διχάζονται ς πρς τ πρόσωπο τς Παναγίας· λλοι τν περτιμον, κα λλοι τν ποτιμον. μες τί λέμε;

ρθοδοξία παραδέχεται, τι Παναγία ενε νώτερη π τος πατριάρχας κα τος προφήτας τς παλαις διαθήκης, νώτερη π τν ωάννη τν Πρόδρομο, νώτερη π τος ποστόλους, νώτερη κόμα κι π τος γγέλους κα ρχαγγέλους. Παναγία ενε παραπάνω π᾿ λους. λλ δν ενε Θεός· δ σταματομε. Διότι θεοποίησις τς Παναγίας ενε αρεσις. Αρετικο εχαν θεοποιήσει τν Παναγία. μες δν τ θεοποιομε· δν λέμε, τι Παναγία ενε Θεός.

Παναγία, ν σχέσει μ τ Θεό, μ τ Χριστό, ενε κα ατ μία «δούλη»· τσι νομάζει τν αυτό της δία (βλ. Λουκ. 1,38,48). ταν ταπειν Παναγία, δν περηφανεύετο. ταν «γγελος πρωτοστάτης ορανόθεν πέμφθη επεν τ Θεοτόκ τ Χαρε» (κάθ. μν.), δν περηφανεύτηκε τι θ γεννήσ τ Χριστό. Οτε πγε ν τ διαλαλήσ στος δρόμους κα τς πλατεες. Μόνο ρώτησε· Πς γ χωρς ντρα θ γεννήσω παιδί; Κα γγελος πήντησε· «Οκ δυνατήσει παρ τ Θε πν ῥῆμα». Κα τότε κείνη δέχθηκε μ ταπείνωσι τ θεο θέλημα· «δο δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατ τ ῥῆμά σου» (Λουκ. 1,35-38). τσι επε Παναγία· τι ενε μι «δούλη» το Θεο. Γι᾿ ατ κα ενε μαρτία ατ πο παρατηρεται καμμι φορ π γνοια, ν τιμον τν Παναγία παραπάνω π τ Χριστό (κάπου εδα λ.χ. μπροστ στ Χριστ ν χουν μι μικρ καντήλα, κα μπροστ στν Παναγι μι μεγάλη καντήλα).

ρισμένοι αρετικο μως, χι π γνοια λλ᾿ π σατανικ πιμονή, θεωρον τν Παναγία σν Θεό· πως ο ρχαοι εδωλολάτραι πρόγονοί μας εχανε τν ρτεμι, τν θην κ.τ.λ.. χι τέτοια πράγματα. Ατ ενε τ να κρο, τ ποο κρατον ο παπικοί. Ατοί, ο φράγκοι, τν Παναγία τν χουν πολ ψηλά, τν τιμον σχεδν σν Θεό, τς φτειάχνουν κα γάλματα. Ατο χουν τν λεγομένη Μαριολατρία.

Ο λλοι ντιθέτως πηγαίνουν στ λλο κρο. Ενε ο προτεστάνται. Ατο τί λένε; ποτιμον τν Παναγία. Τν θεωρον μι πλ γυνακα. Τί ενε, σο λένε, Μαρία; ενε πως λες ο γυνακες. Κα ν ο παπικο τς χουν κα γάλματα, ο προτεστάνται δν τς χουν οτε εκόνα. Ο δ χιλιαστα οτε ν᾿ κούσουν θέλουν γι τν Παναγία.

μες λοιπόν, ρθόδοξος κκλησία, εμεθα στ μέσον. ρθοδοξία οτε μ τος προτεστάντες πάει, οτε μ τος παπικος πάει. Κα διδάσκει κκλησία μας, τι Παναγία ενε περάνω λων τν γίων, λλ χι Θεός· κα τι ξιώθηκε ν γεννήσ πρ φύσιν τν Υἱὸν το Θεο. Χριστς γεννήθηκε κατ τρόπο περφυσικό, θαυμαστό, μυστηριώδη, τρόπον γνωστον τος νθρώποις. Ατ πιστεύει κκλησία μας γι τν περαγία Θεοτόκο κα τσι τιμομε μες τν Παναγία.
* * *

Ατ βέβαια στ διδασκαλία. Τί γίνεται μως στν πρξι; Λέμε, τι τιμομε ρθοδόξως τν Παναγία. Τν τιμομε ντως; πάρχουν σφαλς κα ψυχς πο γαπον κα τιμον τν Παναγία. Ο λλοι; Τν μέρα τς Κοιμήσεως λοι θ ορτάσουν. Τότε κα ο πίσημοι θ κκλησιαστον. λλ τί ρα φθάνουν; Πρς τ τέλος. ρχονται πλς γι τν τύπο.
σο γι τος στρατιωτικούς; Μ τ λόγια τιμον κι ατο τν Παναγία. λλ᾿ ἐὰν πάρχ νας χρος που βρίζεται Παναγία μέρα – νύχτα, ενε στρατός. Πο ενε τιμή; Πήγαινε μέσα στ στρατνα ν᾿ κούσς τί γίνεται.πάρχουν βέβαια κ᾿ δ κα ξιωματικο κα στρατιτες πο τιμον τν Παναγία, δν τ ρνομαι. λλ ο πολλοί; Δν περνάει μέρα στος λόχους κα στ τάγματα, πο ν μ βρίζεται φοβερ κα παίσια Παναγία.

Τέλος λαός. Παντο δυστυχς, σ σπίτια κα δημοσίους χώρους, ο λεγόμενοι ρθόδοξοι Χριστιανο προσβάλλουν χυδαιότατα τ τίμιον νομα τς Παναγίας. Κα ποιός διαμαρτύρεται παρακαλ; κούει Χριστιανς ν βλαστημον, κα χαχανίζει. κούει γυναίκα τν ντρα της ν βρίζ, κα ταν τς πς τι μαρτάνει πο τ νέχεται, σο λέει· Τί, ν χάσω γ τν ντρα μου;... Δὲ᾿ λέω ν πάρ διαζύγιο. λλ χει πολλ μέσα γυναίκα γι ν πείσ τν ντρα. Δυστυχς δν κάνει τίποτα. κονε ο γονες τ παιδιά· τίποτα πολύτως! Ατ ενε μαρτία. Διότι μαρτάνει ατς πο βλαστημάει, λλ᾿ ν κος κ᾿ σ κα δν διαμαρτύρεσαι, χεις κ᾿ σ μαρτία. Δν εσαι Χριστιανός· ψευτοχριστιανς εσαι. Δν γαπς κα δν τιμς τν περαγία Θεοτόκο.
ερς Χρυσόστομος φθάνει ν π· Συμβούλεψε τ βλάστημο. Δν σ κούει; χεις χέρι; Χτύπησέ τον. Χέρι πο χτυπάει βλάστημο θ γιάσ. Στν Πόντο κα στ Μικρ σία δὲ᾿ βλαστημούσανε. ποιος θ τολμοσε ν βλαστημήσ, πρεπε ν φύγ π τ χωριό. Κα γιος Κοσμς Ατωλς λέει· ν πάρς να μαχαίρι κα μο βγάλς τ μάτια, μο κόψς τ᾿ ατι τς μύτες κα τ χέρια, χω χρέος ν σ συγχωρήσω. ν βρίσς τ μάνα κα τν πατέρα πο μ γέννησε, χω χρέος ν σ συγχωρήσω. ν μως βλαστημήσς τ Χριστ κα τν Παναγιά μου, δν χω μάτια ν σ δ!
Είμεθα λοιπν λοι συνένοχοι. Κα μι βλαστήμια κόμα ν κουγότανε στν λλάδα, πρεπε ν χτυπον νεκρικ ο καμπάνες σν τ Μεγάλη Παρασκευή. Τώρα χιλιάδες βλαστημον, κα κανείς δν νοχλεται!

Προσπαθστε λοιπόν. Βρτε τρόπο, στε ν σβήσ βλαστήμια π τν τόπο μας, κα κοινωνία μας ν γίν μι κιθάρα πο θ μν μέρα κα νύχτα τν Παναγία κα τν Υόν της, τν Κύριον μν ησον Χριστόν· ν, παδες λλήνων, μνετε κα περυψοτε ες πάντας τος αἰῶνας. μήν.

πίσκοπος Αγουστνος
πομαγνητοφωνημένη μιλία του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου ποία γινε στν ερό να του γίου Παντελεήμονος Φλωρίνης 10-8-1989, μέρα Πέμπτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου