Δευτέρα 20 Ιουλίου 2015

Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΜΟΝΟΦΥΣΙΤΙΣΜΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ



ν Πειραιε  18-7-2015
Πρωτοπρεσβ. π. γγελος γγελακόπουλος φημ. . Ν. γίας Παρασκευς Νέας Καλλιπόλεως Πειραις

Μα π τς αρσεις, πο θεσαν κα θτουν κόμη κα σμερα τήν ρθδοξη πστη κα τήν σωτηρα το νθρώπου σ κνδυνο, εναι αρεση το Μονοφυσιτισμο. Ο αρετικο Μονοφυστες πρεσβεουν τι Χριστς, μετ τήν νανθρπησ Του, δηλ. μετ τήν νωση τν δο τελεων φσεν Του (θεας κα νθρωπνης) στ να πρσωπ Του, εχε μνο μα φση, τήν θεα, ποα πορρφησε τήν νθρπινη φση το Χριστο κα κυριρχησε π'ατς.

Ο γιοι Πατρες, μως, τς γας κα Οκουμενικς Δ΄ Συνδου, (πως ο γιοι Φλαβιανός Κων/λεως, Προτέριος λεξανδρείας, νατόλιος κ..), ποα συνεκλθη στ Χαλκηδνα τς Βιθυνας τό 451 μ.Χ. κατεδκασαν τήν μεγλη αρεση το Μονοφυσιτισμο κα τούς μονοφυστες αρεσιρχες Ετυχ, Δισκορο κα Σεβρο, κα δογμτισαν τι ο δο τλειες φσεις το Χριστο (θεα κα νθρπινη), μετ τήν νωσή τους στ να πρσωπο το Θεο Λγου, παρμειναν μεταξ τους νωμνες συγχτως, διαιρτως, τρπτως κα χωρστως. Δν πρξε καμμα πορρφηση προσχρηση σγχυση διαρεση τροπ τν δο φσεων, λλ παρμειναν κα ο δο κραιες, διατηρντας κθε μα τ διατερα χαρακτηριστικ της γνωρσματα κα παραμνοντας στ ρι της. Δηλ. ο δο τλειες φσεις νώθηκαν στν μα πσταση το Θεο Λγου. πομνως, τό ρθδοξο εναι ν κνουμε λγο γι δυοφυσιτισμ, δηλ. γι δο τλειες φσεις μετ τήν νωση, κα χι γι μονοφυσιτισμ, δηλ. γι μα φση, κα συγκεκριμνα τήν θεα, μετ τήν νωση[1].

Σμφωνα μ τόν μακαριστ παν. ρχιμ. π. Γεργιο Καψνη, «ντιχαλκηδνιοι Μονοφυστες νομζονται ο Χριστιανο, ο ποοι δν δχθησαν τήν Δ΄ κα τς πμενες Οκουμενικς Συνδους, πεκπησαν π τήν κκλησα κα σχημτισαν τς μονοφυσιτικς «κκλησες» τς νατολς, δηλ. τν Κοπτν τς Αγπτου, τν Αθιπων, τν ρμενων, τν Συροϊακωβιτν κα τν νδν το Μαλαμπρ»[2].  

Μονοφυσιτισμς δημιουργθηκε π τήν λανθασμνη ρμηνεα τς Χριστολογας το γου Κυρλλου λεξανδρεας. καθ'πστασιν νωση τν δο φσεων στ πρσωπο το Λγου δηλνεται, κατά τόν γιο Κριλλο, σαφστατα μ τή φρση «μα φσις το Θεο Λγου σεσαρκωμνη». φρση ατ το γου Κυρλλου δν νοεται μονοφυσιτικ, διτι τό «μα φσις» ναφρεται στν θεα φση το Λγου, ν τό «σεσαρκωμνη» ναφρεται στν νθρπινη φση Του. τσι, ν μ τήν φρση ατ δηλνεται κεραιτητα τς νθρωπνης φσες Του, τονζεται παρλληλα πραγματικτητα κα ντητα το προσπου Του. μφαση μλιστα ατ, πο δνει γιος Κύριλλος στήν νότητα το προσώπου το Χριστο καί τήν ταυτότητά του μέ τόν Θεό Λόγο («να καί τόν ατόν») μετά τήν νωση τν δύο φύσεων, ποτελε τό κυριότερο χαρακτηριστικό γνώρισμα τς χριστολογίας του[3].  

Ο δρυτς τς αρσεως το Μονοφυσιτισμο ρμνευσαν μονοφυσιτικς τήν παραπνω φρση το γου Κυρλλου στν προσπθεια ντιδρσες τους στν αρεση το Νεστοριανισμο. δυστυχς ρχιμανδρτης Ετυχς δδασκε τι στν Χριστ δν πρχουν πλον, μετ τήν νανθρπηση, δο φσεις, λλ μνο θεα, πο προλθε οσιαστικ μετ π τή σγκραση τν δο φσεων[4]. Εναι χαρακτηριστική αρετικ δλωση το Ετυχος «δο φσεις πρ τς νσεως, μα φσις μετ τν νωσιν». Δισκορος πατριρχης λεξανδρεας δν εχε ρθδοξη Χριστολογα, πειδ κφραση «κ δο φσεων», πο ποστριζε, δν εναι δογματικς σοδναμη μ τήν κφραση «ν δο φσεσιν». κφραση «κ δο φσεων», ν κα ρθδοξη καθ'αυτ, χωρς τήν κφραση «ν δο φσεσιν», δν ξασφαλζει π τήν κτροπ το χριστολογικο φρονματος στή σεβηριαν Χριστολογα. Δισκορος ποκατστησε τόν Ετυχή στ ληστρικ σνοδο το 449, πειδ μφορονταν π τήν μονοφυσιτικ Χριστολογα κα χι τήν Χριστολογα το γου Κυρλλου. Δικαως καθαιρθηκε π τήν Δ΄ γα κα Οκουμενικ Σνοδο, πειδ κλθηκε τρες φορς κα δν προσλθε. λλ, κα ν προσερχταν, πλι θ καταδικαζταν ς αρετικς, πειδ ρνονταν τήν κθεση Πστεως τν Διαλλαγν. Γι’ατ λλωστε τόν ναθεμτισαν Δ΄ κα λες ο μεταγενστερες γιες κα Οκουμενικς Σνοδοι. μεταγενστερη παρδοση τς κκλησας κα τά στορικοδογματικ δεδομνα τς ποχς του μαρτυρον γι τό μονοφυσιτικ φρνημα το Διοσκρου κα τόν καταδικζουν ς μφρονα κα περασπιστ το Ετυχος[5]. Σεβρος μιλε γι μα σνθετη φση, ποα, μ τήν φαντασα το νο, μπορε ν ναλυθε σ δο φσεις. π τήν ννοια ατ λεγμενος δυοφυσιτισμς το Σεβρου εναι φανταστικς καί πινημα, κα δν συνιστ δο πραγματικς φσεις. πδειξη το γεγοντος εναι σχυρισμς το Σεβρου τι στν Χριστ πρχει μα σνθετη φυσικ νεργητικ κνηση (μονοενεργητισμς), νλογη πρς τήν σνθετη φση[6].

πομνως, « διαφορ μας μ τούς ντιχαλκηδονους φορ ατ τ Πανγιο Πρσωπο το Κυρου κα Θεο κα Σωτρος μας ησο Χριστο. Ο γιοι κα Θεοφροι Πατρες μας, π τν Δ΄ γα κα Οκουμενικ Σνοδο κα ντεθεν πεσμαναν τι χι μνο Ετυχής, λλ κα Σεβρος κα Δισκορος δν εχαν ρθ πστη περ το Προσπου το νανθρωπσαντος Λγου κα τν δο ν Ατ τελεων φσεων, τς θεας κα τς νθρωπνης. Κα κμη τι συνχεαν τς φσεις, πρεσβεοντες τι Θενθρωπος δν εναι Λγος το Θεο, τό δετερο Πρσωπο τς Παναγας Τριδος, τό ποο προσλαβε τήν νθρπινη φση κα τήν νωσε ν τ ϊδω ποστσει Του μ τήν θεα φση, λλ κποια λλη θεανθρπινη παρξις, ποία προλθε π τήν νωση τν δο φσεων»[7].

ρκομενοι στ παραπνω σχετικ μ τόν Μονοφυσιτισμ το χθς, κα ναφερμενοι στ Μονοφυσιτισμ το σμερα, στν σγχρονο Μονοφυσιτισμ, διαπιστνουμε τι ατς παραμνει διος κα παρλλακτος. Στ σαρντα χρνια «πατριαρχας» το ψευδοπατριρχη τν Κοπτν Σενοντα, πολλς αρσεις πωλεας εσχθησαν στν κοπτικ κοιντητα. Μελετώντας κανείς τό βιβλίο του                 « φύσις το Χριστο. Θεότητα το Χριστο»[8], διαπιστώνει τι υοθετε τν αρετικ παπικ θεωρα το μεσαωνα περ κανοποισεως τς θεας δικαιοσνης κα ρνεται κατηγορηματικς τήν πατερικ διδασκαλα τς κατ χάριν θεσεως το νθρπου ς μα π τς σωτηριολογικς συνπειες τς νανθρωπσεως το Θεο Λγου. Ο Κπτες σμερα μπορε ν κφρζονται μ τρπο, πο δνει τήν ντπωση τι ρθοδοξον, τι χουν λεκτικ ρθοδοξα (Orthodoxie Verbale), λλ στν πσημη διδασκαλα τους πολεμον μετ μανας τά ρθδοξα δγματα. Τό βασικ ργο το Χριστο, σμφωνα μ τό κρυγμα τν Κοπτν, εναι πλς ν ντιπροσωπεει τήν νθρωπτητα μπροστ στν Θε, κα χι ν νσει τους νθρώπους μ τόν Θε. Χριστς, στ γραπτ τν Κοπτν, εναι νας προφτης, ποος μεσολαβε στν Θε, λλ δν ννεται διος στν Θεα φση ποστατικ. Ατ φανεται π τήν ρνηση το ψευδοπατριρχου τν Κοπτν ν ναγνωρσει τήν πραγματικτητα τς Θεας Εχαριστας. πορρπτει τήν «βυζαντινς κατασκευς κα προελεσεως», πως σχυρζεται, ντίληψη τι κοινωνομε τήν Θεότητα, κα δν μπορε ν διακρνει τήν θεωμνη νθρπινη φση π τήν θεα φση το Χριστο, ποα (νθρπινη φση) νθηκε μ τήν θεα φση. Ατ ξηγε κα τό γιατ ο Κπτες, νευ ξαιρσεων, ρνονται τήν κατ χριν θωση το νθρπου, λλ κα κθε ππειρα γιασμο. Ο ρθδοξοι, μως, στν Θεα Εχαριστα δν κοινωνομε τήν οσα το Θεο, λλ τρμε τό Τμιο Σμα κα τό Τμιο Αμα το Χριστο, τ ποα νθηκαν μ τήν Θεα Φση συγχτως, τρπτως, διαιρτως κα χωρστως, σμφωνα μ τον ρο τς Χαλκηδνας.

Κπτης «μητροπολτης» Δαμιτας Bishoy, συμπρεδρος τς Μικτς πιτροπς το Θεολογικο διαλγου μεταξ ρθοδξων (Χαλκηδονων) κα ντιχαλκηδονων, δημοσευσε προσφτως, στς 30-1-2015, στ πσημο περιοδικ το «Πατριαρχεου» τν Κοπτν « εραποστολή», ρθρο μ ττλο «Διατ πειρασμς»[9], τό ποο μετφρασε π τ ραβικ στ λληνικ π 15 χρνια προϊστμενος τς Κοπτικς Κοιντητος θηνν κα μεταφραστς το Bishoy, σμερα μως ρθδοξος ερες, αδ. πρωτ. π. θανσιος Χενεν, φημριος το Παλαιο Ναο Μεταμορφσεως το Σωτρος Παλαις Κοκκινις τς . Μ. Πειραις.

Στ ρθρο ατ Bishoy ρνεται μ τόν πι κατηγορηματικ τρπο τήν πραγματικτητα τς πρξεως τς νθρωπνης φσεως στ πρσωπο το νανθρωπσαντος Υο κα Λγου το Θεο, κα κατ'πκτασιν ρνεται τό ατεξοσιο στν νθρωπο ησο. Πλον συγκεκριμνα ναρωτιέται : «Ποαν φλειαν δναται ν φρη πειρασμς ες τόν Κύριον ησον Χριστν»; Κα παντ διος: «Διτι γνωρζομεν κ τν προτρων τι Χριστς το πολτως κα νευ οδεμις συζητσεως προορισμένος ν κριθ ξιος ες τήν ξτασιν, ν πιτχη ες τήν δοκιμασαν κα ν νικση τόν πειρασμν». Κπτης ψευδεπσκοπος μιλ γι τόν πειρασμ το Χριστο κα φαιρε τραγικς τήν προσωπικ λευθερα το Χριστο ς τελεου νθρπου. Μιλ μ' να προτεσταντικ τρπο γι τόν πλυτο προορισμ το Χριστο κα μ'να κορανικ τρπο γι τό κισμτ, τήν μορα το Χριστο. κακμοιρος Χριστς, στν ντιλψη το Κπτη ψευδεπισκπου, δν χει τήν λευθερα ν δεχθε λευθρως τόν πειρασμ, λλ εναι καταδικασμνος, χωρς καμμι συζτηση, ν νικσει. σβσε Κπτης ψευδεπσκοπος λα τά χωρα τς γας Γραφς, τά ποα μιλον κα περιγρφουν τόν γνα, λλά καί τήν γωνία το Θεανθρπου μπροστ στν φρικτ θνατο το Σταυρο. Κατργησε τήν νθρπινη θληση το Χριστο.

Στ διο ρθρο Bishoy, πως κα Σενοντα, ιοθετε τν αρετικ παπικ θεωρα περ  κανοποισεως τς θεας δικαιοσνης. Λει : «Τ δετερον σημεον ερσκεται ες τ ν ποθνσκη π το σταυρο κπροσωπν τος πντας ς κπρσωπος λου το νθρωπνου γνους δι ν κανοποιση πολτως τν πλυτον θεαν δικαιοσνην, οτος στε ν δυνηθ ν ξιλεση τς μαρτας πντων τν νθρπων, ο ποοι θ τν δεχθον ς λυτρωτν κα σωτρα». Τά παραπάνω σημεία μς παρέχουν τήν δυνατότητα νά μιλομε γιά κλατινισμό ξουνιτισμό τν Κοπτν, τύπου Μαρωνιτν το Λιβάνου.

Παραβλποντας τν σαφς αρετικ Χριστολογα τν Μονοφυσιτν, Θεολογικς Διλογος μεταξ ρθοδξων κα ντιχαλκηδονων (1964-1971, 1971, 1979, 1985-1993) τυπικ λοκληρθηκε μ τήν δημοσευση τν Α΄ κα Β΄ Κοινν Δηλσεων (1989, 1990), μ τς ποες διακηρσσεται τι Χριστολογα τν ντιχαλκηδονων εναι οσιαστικ ρθδοξη, παρ τν λεκτικ διαφοροποησή της π κενη τς ρθοδξου κκλησας. π τ βσει ατς τς παραδοχς χει προταθε δυναττητα ν ρθον τά ναθματα, πο ο γιες Οκουμενικς Σνοδοι ξεφνησαν κατ τν ντιχαλκηδονων αρεσιαρχν, φ'σον ποδειχθε τι ο συγκεκριμνοι αρεσιρχες χουν καταδικασθε χι π αρσει, λλ πειδ προκλεσαν τό ντιχαλκηδνιο σχσμα στν κκλησα (δηλ. γι κανονικος λγους). ποτλεσμα το διαλγου ταν πογραφ πό πλευρς ρθοδξων τν παρδεκτων κα πασχυντων θσεων τς συμφωνας το Σαμπεζ τό 1990 μ τούς Μονοφυστες[10].

Προωθντας ο σημερινοί ρθδοξοι Οκουμενιστς Πατριρχες, ρχιεπσκοποι, Μητροπολτες, πσκοποι κα καδημαϊκο θεολγοι τό σχδιο τς παναιρσεως το διαχριστιανικο οκουμενισμο γι ψευδονωση μ τούς Μονοφυστες χουν προβε σ παρδεκτες κα καταδικαστες π ρθοδξου πλευρς οκουμενιστικς νργειες, πως συγγραφ διδακτορικν διατριβν, μ τς ποες συμπερανεται σφαλμνως τι χριστολογα τν Διοσκρου κα Σεβρου εναι ρθδοξη, ναγνριση ποστολικς διαδοχς, ερωσνης, κκλησιαστικτητος κα μυστηρων τν Μονοφυσιτν, ο συμπροσευχς μ Μονοφυστες, συμμετοχ σ μονοφυσιτικές θρησκευτικς κδηλσεις, ο κοινς ελογες, νταλλαγ δρων (πως μτρες, ποιμαντορικς ρβδοι, γκλπια), εσοδος Μονοφυσιτν σ ρθοδξους ναος κα μλιστα στ ερ Βμα, τέλεση δοξολογίας πρός τιμήν τους, προσκύνηση λειψάνων ρθοδόξων γίων, ναγρευση Μονοφυσιτν σ πτιμους διδκτορες[11] κα τλος μετδοση τν χρντων Μυστηρων σ μονοφυστες[12].

Παραλλήλως, εναι τελεως παρδεκτο ν συμμετχει ρθδοξος κκλησα στν καρικατορα το διαλγου το παμπροτεσταντικο λεγομνου Παγκοσμου Συμβουλου τν «κκλησιν» (ΠΣΕ), πο οσιαστικ εναι Παγκσμιο Συμβολιο τν Αρσεων, το ωσφρου κα το ΠΣΕδους, καί χι τν κκλησιν, κα Παγκσμιο Συνονθλευμα τν Αρσεων, τήν στιγμ πο τό ΠΣΕ, ναγνωρζει τούς Μονοφυστες ς ρθοδξους, τούς ποκαλε «ρχαες νατολικς ρθδοξες κκλησες», κα ο ποοι παρακθονται στ τραπζι το διαλγου μαζ μ τούς ρθοδξους ς «ρθδοξοι».

Ο ρθόδοξοι, μως, ντιθέτως μέ τήν πικρατούσα παναιρετική συγκρητιστική οκουμενιστική τακτική, «μετ τν γίων Πατρων κα τν Συνδων πορρί­πτουμε κα ναθεματζουμε λες τς αρσεις, πο παρουσιά­σθηκαν κατ τήν στορικ διαδρομ τς κκλησας. π τς παλαις αρσεις, πο πιβινουν μχρι σμερα, κατα­δικάζουμε τόν Μονοφυσιτισμ, τόν κραο το Ετυχος κα τόν μετριοπαθ το Σεβρου κα Διοσκρου, σύμφω­να μ τς ποφσεις τς Δ' ν Χαλκηδνι Οκουμενικς Συνδου κα τήν χριστολογικ διδασκαλα μεγλων γίων Πατρων κα Διδασκλων, πως το γου Μαξμου το μολογητο, το γίου ωννου Δαμασκηνο, το Με­γάλου Φωτίου κα τν μνων τς λατρείας»[13]. πίσης, «ποκηρύττουμε κα πορρίπτουμε δημσια τν συγκατάθεση τν Τοπικν ρθοδόξων κκλησιν στν διάλογο το Chambesy, βάσει το ποίου ο ντιχαλκηδόνιοι αρετικοί, ο μονοφυσίτες, ο λεγόμενοι μιαφυσίτες, διάδοχοι τς αρέσεως το Σεβήρου ντιοχείας, ναγνωρίζονται ς ρθόδοξοι»[14].

Γι ν γνει μα συνεπς πρς τήν ρθδοξη κκλησιολογα νωση τν ντιχαλκηδονων μ τήν ρθδοξη κκλησα, θά πρπει ο Μονοφυστες ν ποδεχθον τς Οκουμενικς Συνδους Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ κα Ζ΄ μ ,τι ατ ποδοχ συνεπγεται˙ ν ποκηρξουν δηλ. τήν σεβηριαν Χριστολογα τους, ν ποδεχθον τς καταδκες, πο χουν πιβληθε στος αρεσιρχες Δισκορο κα Σεβρο κα ν διακψουν τήν κκλησιαστικ κοινωνα μ σους παραμνουν στ ντιχαλκηδνια φρονματ τους. Ατ τακτικ εναι σμφωνη μ τήν μπειρα τς κκλησας π τς νωτικς προσπθειες, πο πτυχαν, κα π κενες, πο καρποφρησαν τήν ληθιν ντητα, πως π γου Φωτου. μεθδευση, πο θ παρακμψει τς νωτρω στοιχειδεις παιτσεις, δθεν ς οκονομα, θ ζημισει τήν κκλησα.

[1] ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδλιον, κδ. Β. Ρηγπουλος, Θεσ/κη 2003, σσ. 180-185.

[2] Εναι ο ντιχαλκηδόνοι ρθόδοξοι; Κείμενα τς ερς Κοινότητος το γίου ρους καί λλων γιορειτν Πατέρων περί το διαλόγου ρθοδόξων καί ντιχαλκηδονίων (Μονοφυσιτν), κδ. . Μ. σίου Γρηγορου, γιον ρος 1995, σ. 9, βλ. καί ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ, «ρθοδοξία» τν ντιχαλκηδονίων Μονοφυσιτν, Θεσ/κη 1994.

[3] ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΡΤΖΕΛΟΣ, στορία τς ρθόδοξης Θεολογίας καί πνευματικτητας, κδ. πηρεσία Δημοσιευμάτων ΑΠΘ, Θεσ/κη 2000-2001, σσ. 74-75.

[4] .π., σσ. 84-85.

[5] Διόσκορος και Σεβήρος˙ ο ντιχαλκηδόνιοι αρεσιάρχαι. Κριτική δύο διδακτορικν διατριβν, κδ. . Μ. σίου Γρηγορίου, γιον ρος 2003, σ. 94.

[6] .π., σ. 216.

[7] Εναι ο ντιχαλκηδόνοι ρθόδοξοι;…, σ. 10.

[8] ΣΕΝΟΥΝΤΑ Γ΄, Πατριάρχης Κοπτοορθόδοξης κκλησίας λεξάνδρειας τς Αγύπτου, φύσις το Χριστο. Θεότητα το Χριστο, κδ. ρμς 1996.

[9] www.alkerazamagazine.com

[10] 26-11-2013 συμφωνία τς ντροπς στό Σαμπεζύ τς λβετίας Οκουμενιστν ρθοδόξων καί αρετικν Μονοφυσιτν, http://entoytwnika1.blogspot.gr/2013/11/blog-post_5337.html

[11] γιον ρος˙ Διαχρονικ μαρτυρα στος γνες πρ τς Πστεως, κδ. γιορειτν Πατρων, γιον ρος 2014, σσ. 96-103.

[12] Μητροπολίτης Διοκλείας Κάλλιστος Ware : πρτος πσκοπος πο δωσε τ χραντα Μυστήρια ες τούς αρετικωτάτους Κόπτας!!! 30-5-2015 http://katanixis.blogspot.gr/2015/05/ware.html

[13]ΣΥΝΑΞΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΩΝ, μολογία Πίστεως κατά το Οκουμενισμο, πρίλιος 2009, http://www.impantokratoros.gr/B742476A.el.aspx

[14] ΣΥΝΑΞΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΩΝ, Νέα μολογία Πίστεως κατά τς παναιρέσεως το Οκουμενισμο, 23-5-2015,
http://www.impantokratoros.gr/46A08503.el.aspx, http://www.impantokratoros.gr/dat/storage/dat/C5E5C0FD/nea_omologia_pisteos.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου