Δεν
υπάρχει αμφιβολία ότι το πιο πολυδιαβασμένο βιβλίο της Αγίας Γραφής είναι η
Αποκάλυψη του Ιωάννη. Και, δυστυχώς, επίσης δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο βασικός
λόγος που αυτό το βιβλίο το κάνει τόσο
δημοφιλές είναι η νοσηρή περιέργεια των ανθρώπων για τα μέλλοντα και για τα έσχατα. Συγχωρείστε με, και
διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά νομίζω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αναγνωστών διαβάζει την Αποκάλυψη, όπως διαβάζει τα ζώδια και τον καζαμία!
Τι
ψάχνουν στην Αποκάλυψη;
Τι
θά γίνει στο μέλλον; Έφτασαν οι έσχατοι καιροί; Πότε ΘΑ έλθει ο αντίχριστος;
(έστω κι αν πουθενά στην Αποκάλυψη δεν υπάρχει η λέξη
«αντίχριστος»). Πότε ΘΑ έλθει το τέλος του κόσμου; Έστω κι αν ο Χριστός
κατηγορηματικά μας ‘κόβει τον αέρα’ για τέτοιες ερωτήσεις λέγοντας ότι «δεν
πρέπει να είναι δική σας δουλειά να ψάχνετε για τέτοια πράγματα»: «ουχ υμών
έστι γνώναι χρόνους ή καιρούς, ους ο Πατήρ έθετο εν τη ιδίᾳ
εξουσίᾳ» (Πράξ. α΄ 7).
Παρασυρμένοι
λοιπόν από την περιρρέουσα μελλοντολαγνεία (τι άλλο είναι οι λεγόμενοι
‘Μάρτυρες του Ιεχωβά’ παρά γέννημα αυτής της λαγνείας) και από την περιρρέουσα
χαρισματολαγνεία (τι άλλο είναι οι λεγόμενοι ‘Πεντηκοστιανοί’ παρά γέννημα
αυτής της λαγνείας), ξεχάσαμε πόσο οι άγιοι Πατέρες καταδικάζουν αυτές τις
καταστροφικές ‘λαγνείες’. Και ξεπεράσαμε τους συμπαθείς Προτεστάντες στο μανιώδες
κυνήγι ερμηνείας-δήθεν της Αποκάλυψης. Νά
το! Το Τσέρνομπιλ είναι ο «άψινθος»! Ο γραμμωτός κώδικας είναι το σφράγισμα!
Και άλλα τέτοια φαιδρά, που θυμίζουν θρίλερ του Χόλλυγουντ… Τελικά, πιστεύει
κανείς μας ειλικρινά ότι αυτή η ακατάσχετη εσχατολογική τρομο-φλυαρία μάς ξυπνάει σε σωστή μετάνοια ή το μόνο που κάνει είναι να μας οδηγεί σε ένα πανικό,
που εξαντλείται συνήθως στο να
μαζεύουμε κονσέρβες και ζυμαρικά για τον δήθεν επερχόμενο τρίτο παγκόσμιο πόλεμο;
Πόσο μεγάλη ασέβεια είναι το να
διαστρέφεται έτσι το πνεύμα ενός θεοπνεύστου
βιβλίου! Πόσο μεγάλη βλασφημία είναι το να παρουσιάζεται
η Αποκάλυψη ως ένα εγχειρίδιο μελλοντολογίας και αντιχριστολογίας!
Τελικά, λοιπόν, τι είναι η Αποκάλυψη;
Η Αποκάλυψη σωστά έχει χαρακτηριστεί από
τους ερμηνευτές ως «η Μεγάλη
Λειτουργία της Εκκλησίας»[1]! «Η Μεγάλη Λειτουργία του κόσμου»! «Η Παγκόσμια Θεία Λειτουργία»!
Και τι είναι η Θεία Λειτουργία; Φυσικά δεν
είναι πηγή τρόμου και πανικού, αλλά είναι η κατ’ εξοχήν πηγή της όντως Ειρήνης,
της όντως χαράς και της μόνης αληθινής Ελπίδας του ανθρώπου. Γι’ αυτό και, όποιος βλέπει την Αποκάλυψη σαν ένα τρομακτικό θρίλερ, θα μπορούσε να μοιάζει με εκείνον που – μπαίνοντας
μέσα στην Εκκλησία – δεν βλέπει τίποτε άλλο παρά τους δράκοντες που συνήθως τοποθετούμε στο τέμπλο κάτω από
τον Σταυρό και συμβολίζουν τις καταχθόνιες δαιμονικές
δυνάμεις! Λες και δεν υπάρχουν άλλες παραστάσεις μέσα στο Ναό! Μα
και εδώ οι δράκοντες τοποθετούνται για να δοξαστεί η
νίκη του Εσφαγμένου Αρνίου. Οι δράκοντες δεν είναι
οι νικητές. Είναι οι ηττημένοι. Νικητής είναι ο Χριστός! Μάχη γίνεται, και από
εικόνες μάχης είναι γεμάτος ο Ναός. Τι άλλο είναι ο Σταυρός παρά η εικόνα της
πιό λαμπρής και νικηφόρου μάχης του Χριστού! Τι άλλο είναι οι παραστάσεις με τα
φρικτά μαρτύρια των αγίων, παρά εικόνες της σκληρής αλλά νικηφόρου μάχης των
μαρτύρων εναντίον των δυνάμεων του σκότους!
Αυτή την σκληρή μάχη και αυτή την
λαμπροφόρο νίκη του Αρνίου, ουσιαστικά αυτά τα δύο, παρουσιάζει
η Αποκάλυψη! Μα και η Θεία Λειτουργία τί είναι; Απλούστατα είναι η συμμετοχή
μας στην μάχη και στην νίκη του Χριστού! Τι άλλο σημαίνει αυτό που ψάλλουμε στην
Θεία Λειτουργία του αγίου Ιακώβου
του Αδελφοθέου: «Τον θάνατον Σου,
Κύριε, καταγγέλλομεν και την
Ανάστασίν Σου ομολογούμεν»;
Μέσα λοιπόν σ’ αυτή την σταυροαναστάσιμη
χαρά, που μας χαρίζει ο Μαχητής και Νικητής Χριστός, θα επιχειρήσουμε να δούμε
μερικές από τις ωδές και τους ύμνους, που συναντάμε στην Θεία Λειτουργία της Αποκαλύψεως.
Πόσο πρέπει να μας συγκλονίζει το γεγονός
ότι αυτοί οι ύμνοι δεν είναι
συνθέσεις ανθρώπινες αλλά δοξολογίες αγγελικές. Είναι ξεχείλισμα αγάπης και λατρείας του Θεού, που βγαίνει
από τις αγιασμένες καρδιές των αγγέλων, των υψηλοτέρων δημιουργημάτων του Θεού. Και μάλιστα οι ύμνοι αυτοί αποκαλύπτονται στον Ιωάννη σε χρόνο που οι άγγελοι, μετά την
Σάρκωση του Λόγου, έχουν πάψει πλέον
(φυσικά και με τον δικό τους αγώνα) να είναι τρεπτοί. Έχουν πάψει να
κινδυνεύουν να εκπέσουν από την υπακοή και την λατρεία
προς τον Θεό. Και έχουν γίνει τελείως άτρεπτοι και εδραίοι στην αγάπη του Θεού
και στην ακατάπαυστη δοξολογία Του.
Ας επιτραπεί και μια ακόμη επισήμανση: Θα
πρέπει εξ ίσου να μας συγκλονίζει το γεγονός ότι οι ύμνοι αυτοί μας αποκαλύπτονται σε γλώσσα όχι
των αγγέλων αλλά των ανθρώπων. Σε γλώσσα κατανοητή από τον
κτιστό νου των ανθρώπων. Σε γλώσσα που μπορούμε κι εμείς να καταλάβουμε και να
χρησιμοποιήσουμε, και έτσι να
αξιωθούμε – «τα χερουβίμ μυστικώς εικονίζοντες» – να ενωθούμε με τους αγγέλους στην δοξολογία του Θεού. Δόξα τῇ
συγκαταβάσει Σου, Κύριε!
* * *
Τούς πρώτους ύμνους τούς συναντάμε στο
τέταρτο κεφάλαιο της Αποκάλυψης, στους στίχους 8 και 11. Από αυτό το κεφάλαιο
αρχίζει και η περιγραφή της ουράνιας Θείας Λειτουργίας.
Εδώ
παρουσιάζεται ο Παντοκράτωρ Θεός μέσα σε υπερκόσμια
λαμπρότητα να κάθεται επί θρόνου και να περιστοιχίζεται αφ’ ενός από τους είκοσι τέσσερεις πρεσβυτέρους και αφ’ ετέρου απο τα
πολυόμματα Χερουβείμ και τα εξαπτέρυγα Σεραφείμ.
Και τα μεν Χερουβείμ και Σεραφείμ, αυτές οι
«υπέρτατες των ουρανών δυνάμεις» «ανάπαυσιν ουκ έχουσιν [λέει το κείμενο στον
στίχο 8] ημέρας και νυκτός λέγοντες· άγιος, άγιος, άγιος Κύριος ο Θεός ο
παντοκράτωρ, ο ἦν και ο ὤν και ο ἐρχόμενος».
Σταματάμε πρώτα στη φράση: «ανάπαυσιν ουκ
έχουσιν ημέρας και νυκτός λέγοντες
[ψάλλοντες]». Κάποιος χριστιανός αναρωτιόταν πώς θα περνάμε την ώρα μας, αν πάμε στον παράδεισο: «Καλά», λέει, «από το πρωί
ως το βράδυ θα ψάλλουμε; Δεν θα βαρεθούμε ποτέ κάνοντας το
ίδιο πράγμα στους αιώνες των αιώνων;» Ακούγεται αστεία η ερώτηση αλλά φαίνεται και δικαιολογημένη, αν λάβουμε υπ’ όψη μας την τεμπελιά που – όχι
σπάνια – μας δέρνει, όταν έρχεται η ώρα να κάνουμε προσευχή. Άσε και την ακόμα
χειρότερη ακηδία, που καμιά
φορά μας κάνει να βαριόμαστε να πούμε έστω και ένα «Δόξα Σοι ο Θεός» στη
διάρκεια της ημέρας! Πως μετά, στη Λειτουργία της
Κυριακής, ξαφνικά θα «εικονίσουμε μυστικώς τα Χερουβείμ», αν
κάθε μέρα δεν ασκούμαστε στην ευλογημένη βία της προσευχής;
Μόνο
με τέτοια βία «αρπάζουμε» την Βασιλεία του Θεού. Μόνο με τέτοια βία μπορούμε να ελπίζουμε ότι ο Θεός θα μας
χαριτώσει να νιώσουμε την
προσευχή και την δοξολογία Του, όχι σαν αγγαρεία, αλλά σαν την κατ’ εξοχήν ανάπαυση και χαρά, ώστε ποτέ
να μην κουραζόμαστε – μαζί με τους αγγέλους – να ψάλλουμε: «άγιος, άγιος, άγιος
Κύριος ο Θεός ο παντοκράτωρ, ο ἦν και ο ὤν και ο ἐρχόμενος».
Σ΄
αυτή την υπέροχη δοξολογία τονίζονται ιδιαίτερα δύο από τις ιδιότητες του
Τριαδικού Θεού: η παντοδυναμία Του και η αιωνιότητά Του. Η παντοδυναμία Του υμνείται με την φράση «ο Θεός ο
παντοκράτωρ». Ας θυμηθούμε ότι με αυτή τη φράση Τον επικαλούμεθα και στην Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου. Την ώρα του
καθαγιασμού των Τιμίων Δώρων, αντί του «Σε υμνούμεν» ψάλλουμε τρείς φορές: «Ελέησον ημάς, Κύριε ο Θεός, ο
Πατήρ ο παντοκράτωρ».
Η
αιωνιότητά Του φανερώνεται, στον ύμνο που εξετάζουμε, με την φράση: «Εσύ
είσαι», λέει, «ο ἦν και ο ὤν και ο ἐρχόμενος». Εσύ είσαι
Αυτός που δεν έχεις ούτε αρχή ούτε
τέλος. Είσαι έξω από κάθε έννοια χρόνου. Πάντοτε όντως υπήρχες, και πάντοτε
υπάρχεις. Και πάντοτε είσαι ο ερχόμενος. Για μας είσαι ο ερχόμενος, όχι μόνο
στα έσχατα. Όχι μόνο την ημέρα της Δευτέρας Παρουσίας Σου. Αλλά εμείς σε καλούμε και σε περιμένουμε να έρχεσαι κάθε
στιγμή στη ζωή μας. Και κυρίως στην κορυφαία επί γης συνάντησή μας, που Εσύ
όρισες, δηλαδή την ώρα της Θείας Ευχαριστίας.
Μέσα
στην Θεία Λειτουργία δεν απολαμβάνουμε μόνο τους καρπούς της Πρώτης Παρουσίας του Χριστού («Θεός Κύριος και επέφανεν ημίν»)
αλλά και προγευόμαστε την χαρά και την δόξα της
Δευτέρας Παρουσίας Του («ευλογημένος
ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου»). Θυμηθείτε ότι
αυτή τη φράση, με την οποία δοξάζουμε και τις δύο παρουσίες του Χριστού, και
μάλιστα με διαφορετική σειρά («ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου· Θεός Κύριος και
επέφανεν ημίν») την λέμε όταν κοινωνούμε στην Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων.
Εξ
άλλου δεν είναι τυχαίο, ότι και την φράση, «ο ἦν και ο ὤν
και ο ἐρχόμενος» (από τον ύμνο της Αποκάλυψης),την λέμε παραλλαγμένη στην Θεία Λειτουργία του αγίου Χρυσοστόμου όταν
εμείς οι ιερείς δίνουμε τον ασπασμό της αγάπης στους συλλειτουργούς μας: «Ο
Χριστός εν μέσῳ ημών», λέει ο ένας. Και ο άλλος απαντάει: «Και ήν, και
εστί και έσται». Ο Χριστός είναι ανάμεσά μας. Είναι και ήταν και θα είναι
πάντοτε. Ποιά μεγαλύτερη πηγή ελπίδας και παρηγορίας από αυτήν την βεβαιότητα:
Ήταν, είναι και θα είναι πάντοτε μαζί μας. Φυσικά,
αν Τον αφήνουμε να μένει μαζί μας!
Θα
προσέξατε ότι από τον πρώτο κιόλας ύμνο της Αποκάλυψης επισημάναμε ήδη
δυό-τρεις επιδράσεις στην λατρεία των πρώτων αιώνων: στις
Λειτουργίες του αγίου Ιακώβου, του αγίου Ιωάννου
του Χρυσοστόμου και των Προηγιασμένων. Οι γνώμες βέβαια των ερευνητών διίστανται για το ποιός επέδρασε σε ποιόν και πόσο. Η Αποκάλυψη επέδρασε στη
λατρεία ἤ η πρώιμη λατρεία επέδρασε στον άγιο
Ευαγγελιστή Ιωάννη. Θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε την βαρύνουσα γνώμη του μακαριστού καθηγητή Παναγιώτη
Μπρατσιώτη, ο οποίος δέχεται ως
πιθανώτερη την αμοιβαία επίδραση της πρώτης χριστιανικής λατρείας και της Αποκαλύψεως του
Ιωάννη[2].
Εν
πάσῃ περιπτώσει είναι φανερό ότι – έστω κι αν η Αποκάλυψη ποτέ δεν μπήκε στην
λατρεία ως ανάγνωσμα – είναι όμως παρούσα με την όλη λειτουργική θεολογία της, με πολλές εικόνες
της, συμβολισμούς και φράσεις της. Και πως
αλλιώς, αφού – όπως και ο μακαριστός καθηγητής
Στέργιος Σάκκος τονίζει – «η Αποκάλυψη από την αρχή μέχρι το
τέλος παρουσιάζει την ακατάπαυστη ουράνια λατρεία, που επιτελείται ενώπιον του
θρόνου του Θεού»[3].
* * *
Και
αφού ακούσαμε τον Χερουβικό ύμνο («άγιος, άγιος, άγιος Κύριος ο Θεός ο
παντοκράτωρ, ο ἦν και ο ὤν και ο ἐρχόμενος»), ερχόμαστε
και στον στίχο 11 του τετάρτου κεφαλαίου, για να ακούσουμε και τον ύμνο των εικοσιτεσσάρων Πρεσβυτέρων, οι
οποίοι – αφού εναποθέτουν τους στεφάνους
των ενώπιον του Θρόνου του Θεού, Τον προσκυνούν και
ψάλλουν:
«Άξιος ει, ο Κύριος και Θεός ημών,
λαβείν
την δόξαν και την τιμήν και την δύναμιν,
ότι
συ έκτισας τα πάντα,
και
δια το θέλημά σου ήσαν και εκτίσθησαν».
Το
ποιοί κατ’ αρχήν είναι οι 24 πρεσβύτεροι είναι ένα επίσης ανοικτό θέμα. Ο όρος
πρεσβύτερος, όπως συχνά σε όλη την Καινή Διαθήκη, σαφώς εκφράζει
εκκλησιαστική διακονία και εκκλησιαστικό αξίωμα. Διατυπώθηκε η γνώμη ότι οι 24 πρεσβύτεροι αντιπροσωπεύουν τους 12
πατριάρχες της Παλαιάς και τους 12 Αποστόλους της Καινής
Διαθήκης[4] ἤ γενικά τις ψυχές των δικαίων[5]. Ενδιαφέρουσα όμως φαίνεται και η γνώμη του καθηγητή στο ΑΠΘ
π. Ιωάννη Σκιαδαρέση, ο οποίος
συνδέει την παράσταση των 24 πρεσβυτέρων με τις 24 πατριές
των ιερέων και τις ισάριθμες τάξεις των Λευϊτών, στις οποίες
διαίρεσε ο Δαυίδ το σύνολο των ιερέων και Λευϊτών
του Ισραήλ, στα πλαίσια των προετοιμασιών για την οικοδόμηση του Ναού, και με
στόχο την πιό απρόσκοπτη διακονία τους σ΄ αυτόν[6]. Η σύνδεση των 24
πρεσβυτέρων με ανθρώπινα και όχι αγγελικά όντα, δεν εναρμονίζεται μόνο με το λατρευτικό έργο που
κυρίως επιτελούν οι 24 πρεσβύτεροι στην Αποκάλυψη, αλλά και με την
κεντρική θέση του Ιωάννη ότι οι άνθρωποι έν Χριστῷ γίνονται βασιλείς και ιερείς. «Και
εποίησας αυτούς τῷ Θεῷ ημών βασιλείς και ιερείς» (Αποκ. 5, 10). Λατρεύουν τον Θεό
και συμβασιλεύουν μετ’ Αυτού. «Ει υπομένομεν και
συμβασιλεύσομεν», που λέει και ο απόστολος Παύλος (Β΄ Τιμ.
β΄12).
Οι
πρεσβύτεροι λοιπόν δοξολογούν τον «καθήμενον επί του θρόνου» με τον ύμνο:
«Άξιος είσαι Συ, ο Κύριος και Θεός μας, να λάβεις
την δόξα και την τιμή και την δύναμη, γιατί Εσύ δημιούργησες τα πάντα, και ‘δια το θέλημά Σου ήσαν και εκτίσθησαν’». Δηλαδή, δεν είσαι μόνο ο Δημιουργός και
Συντηρητής του κόσμου, αλλά είσαι και ο τελικός σκοπός πάντων. Είσαι ο ύψιστος
και τελικός σκοπός, προς τον οποίον αποβλέπουν
όλα τα δημιουργήματα. Όπως λέει και ο απόστολος Παύλος: «Εξ αυτού και δι΄
αυτού και εις αυτόν τα πάντα» (Ρωμ. 11, 36).
Το
ότι ο Θεός – στην Ουράνια Λειτουργία της Αποκαλύψεως -δοξάζεται ως Δημιουργός και Κτίστης των απάντων και όχι μόνο
ως Αιώνιος και Παντοδύναμος (όπως είδαμε στον προηγούμενο ύμνο) το βλέπουμε και σε
όλες τις Λειτουργίες της Εκκλησίας μας. Έτσι στην Λειτουγία του
Μεγάλου Βασιλείου Τον λατρεύουμε και Τον
προσκυνούμε ως «Κύριο ουρανού και γης και
πάσης κτίσεως ορωμένης τε και ουχ ορωμένης», ενώ στην
Λειτουργία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου Τον ευχαριστούμε, διότι «εκ του μη όντος εις το
είναι ημάς παρήγαγε».
Είναι
πολύ σημαντικό ότι ΚΑΙ στην ουράνια ΚΑΙ στην επίγεια Λειτουργία η Εκκλησία μάς αποκαλύπτει και μας στηρίζει
στην βεβαιότητα ότι ο Θεός είναι ο Κτίστης και ο Δημιουργός των απάντων, διότι οι κατά καιρούς «αέρηδες της αθεΐας»,
από αυτή συνήθως την πλευρά πάνε να σβήσουν την φλόγα της πίστης στον Θεό, αμφισβητώντας την εκ του μηδενός
δημιουργία των πάντων από προσωπικό Θεό-Δημιουργό. Και μάλιστα το κάνουν φορώντας
τον μανδύα της ψευδο-επιστήμης.
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα ο και αποκληθείς σύγχρονος «ευαγγελιστής» του αθεϊσμού,ὁ
βρετανός τάχα-ἐπιστήμονας Ρίτσαρντ Ντόκινς, ὁ ὁποῖος
πρόσφατα ἦλθε στήν χώρα μας καί μίλησε μπροστά σέ –
δυστυχώς – ἐνθουσιώδη ἀκροατήρια. Δεν θα χάσουμε τον χρόνο μας
με τον εν λόγῳ κύριο. Απλώς να αναφέρουμε ότι σε πρόσφατη συζήτηση
(debate) στην Οξφόρδη ο Ντόκινς υποστήριξε ότι «οι νόμοι της φύσης συνωμότησαν για να δημιουργηθεί ο κόσμος, και ότι αυτή η συνωμοσία είναι που δημιουργεί την
ψευδαίσθηση του ευφυούς σχεδιασμού από κάποιο δήθεν θεό». Τότε ο σύγχρονος φιλόσοφοςAnthony Kenny
(έστω κι αν είναι αγνωστικιστής) δεν άντεξε και
τον ρώτησε: «Και ποιος επί τέλους δημιούργησε τους νόμους της φύσης;». Και ο Ντόκινς
«επιστημονικότατα» απάντησε: «Ο μόνος νόμος είναι η τυχαιότητα»!
Ας αφήσουμε τον Ντόκινς και τα
‘πνευματικοπαίδια’ του να αδικούν κατάφωρα την λογική τους ανεγείροντας ναούς
στην … θεά Τύχη, και ας προχωρήσουμε στον επόμενο
ύμνο. Θα παρακάμψουμε το πέμπτο κεφάλαιο, όπου περιγράφεται η υπέροχη
λειτουργική σκηνή της δοξολογίας του Αρνίου. Θα απολαύσετε την παρουσίαση και
ερμηνεία της από τον π. Δανιήλ.
* * *
Ερχόμαστε στο ενδέκατο κεφάλαιο και στους
στίχους 15-19, για να δούμε την επουράνια λειτουργική σκηνή του θριάμβου της
Βασιλείας του Θεού.
Υπενθυμίζουμε τους τρεις κύκλους των δραματικών γεγονότων της πάλης των αντιθέων δυνάμεων του διαβόλου εναντίον της
Βασιλείας του Θεού, εναντίον της Εκκλησίας, τα οποία γεγονότα
καταλήγουν στην τελική θριαμβευτική νίκη του Κυρίου. Είναι οι κύκλοι των 7 σφραγίδων, των 7 σαλπίγγων και των 7 φιαλών.
Εδώ βρισκόμαστε στο σάλπισμα των 7 σαλπίγγων.
Ενώ λοιπόν με τις πρώτες 6 σάλπιγγες
αποκαλύπτονται οι πληγές της οργής του Θεού
εναντίον των αμαρτωλών και ασεβών και εναντίον και αυτής της κτίσεως, η οποία
μολύνθηκε από την αμαρτία των ανθρώπων, στην 7η
σάλπιγγα αποκαλύπτεται η θριαμβεύουσα εν ουρανοίς Εκκλησία, η οποία υμνεί και
δοξολογεί την νίκη του Κυρίου και τον
θρίαμβο της Βασιλείας του Θεού.
Μέσα στους ύμνους και τις ωδές της
λειτουργικής αυτής σκηνής προαναγγέλλεται η
Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, ως Κριτού και Βασιλέως. Το
λειτουργικό σκηνικό είναι το ίδιο, όπως και στις προηγούμενες λειτουργικές
σκηνές: Ο θρόνος του Θεού και γύρω από τον θρόνο οι Αρχαγγελικές Δυνάμεις και
οι 24 Πρεσβύτεροι πάνω στους δικούς
τους θρόνους. Δηλαδή, όλη η εν ουρανοίς θριαμβεύουσα
Εκκλησία.
Πρώτα ακούμε τις Αρχαγγελικές Δυνάμεις να
ψάλλουν τον ύμνο του θριάμβου της Βασιλείας του Θεού, της οποίας «ουκ έσται
τέλος». Ο ύμνος αυτός είναι:
Εγένετο
η βασιλεία του κόσμου
του
Κυρίου ημών και του Χριστού αυτού,
και
βασιλεύσει εις τους αιώνας των αιώνων.
«Εγένετο» λέει «η βασιλεία του κόσμου».
Αυτός ο προφητικός αόριστος (εγένετο), όχι σπάνιος στον προφητικό λόγο της
Αποκαλύψεως, δηλώνει την
σιγουριά ενός γεγονότος. Πρόκεται για ένα γεγονός, που έχει ήδη αρχίσει αλλά η
τελική του έκβαση βρίσκεται στο μέλλον. Το «εγένετο» όμως δηλώνει και την
εδώ-και-τώρα μετοχή μας στις συνέπειες
αυτής της νίκης. Ήδη με την πρώτη παρουσία του Χριστού και με την επί γης
εγκαθίδρυση της Εκκλησίας Του ζούμε αυτό τον θρίαμβο. Και μάλιστα σε τι βαθμό;
Σε βαθμό, που πολλοί μάρτυρες (όπως ο νεομάρτυρας άγιος Λουκάς ο εν Μυτιλήνῃ)
να πηγαίνουν στον τόπο της μαρτυρικής τους εκτέλεσης χοροπηδώντας από χαρά. Και, όταν ο Τούρκος τον ρώτησε: ‘Μπρε,
σε γάμο πας;’ ο άγιος απάντησε: ‘Ναι, αν ήξερες που
πάω, δεν θα με ρώταγες!’
Μα
κι εκείνος ο αποστολικός Πατέρας, ο πρωταθλητής του Κολοσσαίου, ο άγιος
Ιγνάτιος, τι έλεγε; «Σιτάρι είμαι του Θεού και πάω να με αλέσουν με τα δόντια
τους τα θηρία, για να γίνω άρτος καθαρός του Χριστού. Σας παρακαλώ καλοπιάστε
τα θηρία να μην αφήσουν αφάγωτο ούτε ένα κομματάκι από το σώμα μου, για να
γίνουν εκείνα ο τάφος μου και να μη σας κουράσω μετά για την ταφή μου! Εάν πάθω
… αναστήσομαι εν αυτῳ
ελεύθερος!…»[7]. Νάτη, η εδώ-και-τώρα
σταυροαναστάσιμη μετοχή στον θρίαμβο της Βασιλείας του Θεού.
Ξαναγυρίζουμε
στον ύμνο:
Εγένετο
(λέει) η βασιλεία του κόσμου, του Κυρίου ημών και του Χριστού αυτού. Μέχρι τώρα
η βασιλεία του κόσμου ήταν στα χέρια του διαβόλου. Κατά τους λόγους του ίδιου
του Κυρίου «άρχων του κόσμου» ήταν ο
διάβολος. Τον αφήσαμε και τον δεχτήκαμε να γίνει «άρχοντας του κόσμου». Τώρα
όμως, την Όγδοη Ημέρα (που άρχισε με την Σάρκωση του Λόγου), η βασιλεία του
κόσμου, [γίνεται] του Κυρίου ημών
και του Χριστού αυτού. Και φυσικά γίνεται, πάλι στο βαθμό που δεχόμαστε να
βασιλεύσουν ο Κύριος και Θεός μας και ο Χριστός Αυτού. Στον βαθμό
που – ελεύθερα από κάθε καταναγκασμό – φωνάζουμε με
λαχτάρα το ‘ελθέτω η Βασιλεία Σου’.
Μόνο
έτσι (μόνο δηλαδή στο βαθμό που ελεύθερα καλούμε και δεχόμαστε την βασιλεία του
Θεού) η κυριαρχία του σατανά στον κόσμο αποδεικνύεται προσωρινή. Παρέρχεται. Και η βασιλεία του Θεού θριαμβεύει και στο τέλος θα
θριαμβεύσει επί πάντων: Σε εκείνους μεν που την δέχονται, θα θριαμβεύσει ως
Βασιλεία Αγάπης, Ζωής και Σωτηρίας,
Βασιλεία Χαράς αναφαιρέτου. Εκείνοι δε που επιμένουν να την απορρίπτουν, αυτή
την ίδια Βασιλεία της Αγάπης του Θεού θα την βιώνουν ως ‘γέενναν πυρός’. Ας
θυμηθούμε εν προκειμένῳ τα πολύ διαφωτιστικά λόγια του αββά Ισαάκ
του Σύρου:
«Οι
κολαζόμενοι στη γέεννα θα τιμωρούνται με την μάστιγα της αγάπης του Θεού… Είναι άτοπο να πιστεύει κανείς ότι οι αμαρτωλοί στην κόλαση στερούνται την αγάπη του Θεού. Η αγάπη
του Θεού δίνεται αδιάκριτα σε όλους. Ενεργεί όμως κατά δύο τρόπους: τους μεν
αμαρτωλούς κολάζει, τους δε δικαίους ευφραίνει[8]».
Αυτή
λοιπόν η βασιλεία αγάπης είναι (λέει ο ύμνος που εξετάζουμε) του Κυρίου ημών
και του Χριστού αυτού. Του Κυρίου ημών, δηλαδή του Θεού Πατρός, του καθημένου επί του Θρόνου, και του Χριστού αυτού,
δηλαδή του Υιού και Λόγου
του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος είναι
Σύνθρονος, Συναΐδιος και Ομοούσιος με τον Πατέρα.
Και επειδή τα δύο Πρόσωπα είναι ομοούσια, είναι Μια Θεότητα, γι΄ αυτό και δεν
λέει «θα βασιλεύσουν εις τους αιώνας
των αιώνων» αλλά λέει «βασιλεύσει [ο Ένας Θεός] εις τους αιώνας των αιώνων».
Σ’ αυτόν τον ύμνο των αγγέλων απαντούν
αντιφωνικά οι 24 πρεσβύτεροι, πέφτοντας ‘επί τα πρόσωπα αυτών’ και προσκυνώντας τον Θεό. Και με τον δικό τους ύμνο επιβεβαιώνουν,
ομολογούν και δοξάζουν τον θρίαμβο της Βασιλείας του Θεού. Ποιός είναι ο
ύμνος-απάντηση των 24 πρεσβυτέρων;
Ευχαριστούμεν
σοι, Κύριε ο Θεός ο Παντοκράτωρ,
ο
ών και ο ήν και ο ερχόμενος,
(θυμηθείτε:
ακριβώς την ίδια προσφώνηση προς τον Θεό την ακούσαμε στον πρώτο ύμνο του
τετάρτου κεφαλαίου στον στίχο 8),
ότι
είληφας την δύναμίν σου την μεγάλην και εβασίλευσας.
(Πήρες
πλέον όλη την εξουσία στα χέρια σου και εβασίλευσες, αφαιρώντας κάθε δύναμη από
τον Αντίχριστο και τα όργανά του).
Και
τα έθνη ωργίσθησαν.
Ποιά είναι τα έθνη; Είναι τα τάγματα των
δαιμόνων και των απίστων ανθρώπων, λέει ο ερμηνευτής Οικουμένιος. Και γιατί οργίσθηκαν αυτά τα τάγματα;
[Θυμηθείτε τον ψαλμό: Ο Κύριος εβασίλευσεν, οργιζέσθωσαν λαοί (Ψαλμ. 98, 1)]. Οργίσθηκαν (που
επίσης σημαίνει ‘ταράχθηκαν’ και
‘τρομοκρατήθηκαν’, διότι – όπως σχολιάζει ο Ανδρέας
Καισαρείας – δεν μπορούν να πιστέψουν ότι ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ο οποίος ως
Θεός είχε την Βασιλεία εξ αρχής, τώρα την ανέλαβε
και ως άνθρωπος. Και ως Θεάνθρωπος πλέον θα βασιλεύει εις τους αιώνας. Και μαζί
Του θα συμβασιλεύουν άγγελοι και άνθρωποι που Τον πιστεύουν και Τον προσκυνούν.
Για τους άλλους, που δεν Τον πίστεψαν –
συνεχίζει ο ύμνος των 24 πρεσβυτέρων -
ήλθεν
η οργή σου και ο καιρός των νεκρών κριθήναι
και
δούναι τον μισθόν τοις δούλοις σου τοις προφήταις
και
τοις αγίοις και τοις φοβουμένοις το όνομά σου,
τοις
μικροίς και τοις μεγάλοις,
και
διαφθείραι τους διαφθείροντας την γην.
Θα
σταθούμε λίγο στην φράση ήλθεν η οργή σου και στην συνέπεια αυτής της οργής
που λέει ο τελευταίος στίχος: διαφθείραι τους διαφθείροντας την γην.
Τα
υπόλοιπα λόγια: ήλθεν ο καιρός των νεκρών κριθήναι και δούναι τον μισθόν τοις
δούλοις σου τοις προφήταις και τοις αγίοις και τοις φοβουμένοις το όνομά σου,
τοις μικροίς και τοις μεγάλοις, είναι πολύ κατανοητά, και φυσικά αναφέρονται
στην ανάσταση των νεκρών και στην τελική Κρίση του Θεού.
Στεκόμαστε
τώρα ιδιαίτερα στη φράση ήλθεν η οργή σου, διότι
τα όντως πολλά χωρία, που υπάρχουν μέσα στην Αγία Γραφή και μιλάνε για την
‘οργή του Θεού’, μα ιδιαίτερα ολόκληρο το βιβλίο της Αποκαλύψεως (το οποίο, για πολλούς δυστυχώς, δεν
είναι τίποτε άλλο παρά ‘αποκάλυψη της οργής του Θεού’), συχνά παρερμηνεύονται,
παρουσιάζοντας ένα Θεό, στην καλύτερη περίπτωση ‘αυστηρό χωροφύλακα’, που
βασική δουλειά του είναι να ‘κόβει’ κλήσεις και πρόστιμα για
παραβάσεις μας. Και στην χειρότερη περίπτωση διαστρέφουν την
εικόνα του Θεού σε ένα σαδιστή τύραννο (ήμαρτον, Θεέ μου!), που
ικανοποιείται κολάζοντας
αμείλικτα τους παραβάτες των εντολών Του! (Θυμηθείτε το παράπονο του συχωρεμένου υπαρξιστή φιλοσόφου Σάρτρ, που έλεγε ότι περίμενε από
τους χριστιανούς να του δείξουν ένα Θεό-στοργικό Πατέρα και του έδειξαν ένα άσπλαχνο
αφεντικό).
Αν
ανοίξουμε τη Φιλοκαλία, στις πρώτες κιόλα σελίδες θα ακούσουμε τον Καθηγητή της
Ερήμου, τον Μέγα Αντώνιο, να λέει:
«Ο
Θεός είναι αγαθός και απαθής και αμετάβλητος. Αν δε κάποιος αυτό το θεωρεί
εύλογο και αληθές, αλλά απορεί πώς ο Θεός χαίρεται μεν για τους αγαθούς, ενώ
αποστρέφεται τους κακούς, και πώς οργίζεται εναντίον εκείνων που αμαρτάνουν,
ενώ γίνεται ίλεως σε κείνους που μετανοούν, πρέπει να πούμε ότι ο Θεός δεν
οργίζεται· γιατί η οργή είναι πάθος.
»Δεν
πρέπει να κρίνουμε τον Θεό με ανθρώπινα μέτρα:, συνεχίζει ο Μέγας Αντώνιος.
Και καταλήγει: Το να λέμε ότι ο Θεός αποστρέφεται τους κακούς, είναι σαν να
λέμε ότι ο ήλιος κρύβει το φως του από τους τυφλούς.»[9]
Θα
επαναλάβουμε τα θεόσοφα λόγια του αββά Ισαάκ του Σύρου:
«Οι
κολαζόμενοι στη γέεννα θα τιμωρούνται με την μάστιγα της αγάπης του Θεού… (Δηλαδή δεν θα τιμωρούνται από ένα Θεό που νευρίασε,
οργίστηκε επειδή Τον προσβάλανε, και τώρα γεμάτος εκδίκηση βγάζει το άχτι Του
[ήμαρτον, Κύριε!] πάνω στους απίστους, για να ικανοποιηθεί
δήθεν η Θεία Δικαιοσύνη). Είναι άτοπο (συνεχίζει ο αββάς Ισαάκ) να πιστεύει κανείς ότι οι αμαρτωλοί στην κόλαση στερούνται την αγάπη του Θεού. Η αγάπη
του Θεού δίνεται αδιάκριτα σε όλους. Ενεργεί όμως κατά δύο τρόπους: τους μεν
αμαρτωλούς κολάζει, τους δε δικαίους ευφραίνει».
Τα
ίδια λέει και ο θεολογικώτατος νους του αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού: «Αυτό
πρέπει να ξέρετε», λέει με σαφήνεια ο άγιος Ιωάννης, «ότι ο Θεός κανένα δεν
κολάζει, αλλά έκαστος εαυτόν δεκτικόν ποιεί της μετοχής Θεού. Έστι η μεν μετοχή
Θεού ΤΡΥΦΗ, η δε αμεθεξία αυτού ΚΟΛΑΣΙΣ[10]»
Ο
Θεός κανέναν δεν κολάζει. Δεν διάκειται εχθρικά απέναντι σε κανέναν. «Ο Θεός
ουδέποτε εχθραίνει», λέει και ο Χρυσόστομος Ιωάννης, ερμηνεύοντας το του Παύλου
«ει γαρ εχθροί όντες κατηλλάγημεν τω Θεώ δια του
θανάτου του Υιού Αυτού». Εμείς λέει γίναμε εχθροί Του, και
εμείς πρέπει ελεύθερα να πάμε να συμφιλιωθούμε μαζί Του.
Συμπέρασμα:
Όλα αυτά τα φρικτά, η λίμνη του πυρός, το πυρ το άσβεστον, ο βρυγμός των
οδόντων, το σκότος το εξώτερον και τα όμοια, δεν είναι καρποί της εκδικητικής
μανίας ενός οργισμένου τιμωρού Θεού, αλλά απλώς περιγράφουν το πως βιώνουν τον
πύρινο ποταμό της θεϊκής
αγάπης, όσοι από μόνοι τους, τελείως ελεύθερα δεν θέλησαν να μοιάσουν στον Θεό και να ανταποκριθούν στην αγάπη Του. Δεν θέλησαν να αγωνιστούν για να
γίνουν δεκτικοί της μετοχής του
Θεού. Ελεύθερα διάλεξαν να γίνουν «χόρτος» και γι΄ αυτό «ταχύ αποξηρανθήσονται» (ψαλμ. 36, 2). Ενώ, όσοι ελεύθερα διάλεξαν να γίνουν χρυσάφι (έτσι ονομάζει ο Παροιμιαστής τις «εκλεκτές καρδιές» ‘παρά
Κυρίῳ’), αυτοί «ως φωστήρες του ουρανού
φανούσιν και ωσεί τα άστρα του ουρανού εις τον
αιώνα του αιώνος» (Δανιήλ 12, 3).
Τα
ίδια επιγραμματικά λέει και ο Μέγας Βασίλειος. «Το πυρ της αγάπης του Θεού
διχάζεται σε δύο ενέργειες: το μεν καυστικόν του πυρός ενεργεί στους
αμαρτωλούς, το δε φωτιστικόν στους δικαίους[11]». Τους
αμαρτωλούς τους κατακαίει, ενώ τους δικαίους τους φωτίζει. Το ίδιο πυρ και για
τους δυό. Πυρ αγάπης και για τους δυό. Όχι πυρ οργής και εκδίκησης για τους αμαρτωλούς
και πυρ αγάπης για τους δικαίους. Πυρ αγάπης και για τους δυό.
* * *
Θα τελειώσουμε με την θριαμβευτική επινίκια
ωδή, που συναντάμε στο 15ο κεφάλαιο. Είναι και η τελευταία επινίκια ωδή που περιλαμβάνεται στην Αποκάλυψη.
Στο προηγούμενο κεφάλαιο (στο 14ο) ο
Θεολόγος Ιωάννης μας προανήγγειλε την τελική
κρίση. Πριν από αυτήν όμως θα γίνει η φοβερότερη σε ένταση και έκταση δοκιμασία του κόσμου, η οποία εδώ
σκιαγραφείται με την οπτασία των επτά φιαλών.
Θέλοντας λοιπόν ο Θεός να παρηγορήσει και
να ενισχύσει τους πιστούς πριν από το φοβερό άδειασμα των επτά φιαλών, αποκαλύπτει στον Ιωάννη την θριαμβευτική εικόνα των νικητών του θηρίου, οι οποίοι με την συνοδεία ουράνιας μουσικής ψάλλουν ύμνο επινίκιο. Ψάλλουν τον ύμνο
της ελευθερίας. Ψάλλουν, θα λέγαμε, τον εθνικό ύμνο της Εκκλησίας, τον οποίο
καλούμαστε όλοι όσοι αποτελούμε το ‘εθνος άγιον και το βασίλειον ιεράτευμα’ της
Εκκλησίας να συμψάλλουμε και
να συμπανηγυρίσουμε. Ακούστε αυτόν το υπέροχο επινίκιο δοξολογικό ύμνο:
Μεγάλα
και θαυμαστά τα έργα σου,
Κύριε
ο Θεός ο Παντοκράτωρ·
δίκαιαι
και αληθιναί αι οδοί σου,
ο
βασιλεύς των εθνών.
Τις
ου μη φοβηθή, Κύριε,
και
δοξάσῃ το όνομά σου;
Ότι
μόνος όσιος,
ότι
πάντα τα έθνη ήξουσι
και
προσκυνήσουσιν ενώπιόν σου,
ότι
τα δικαιώματά σου εφανερώθησαν.
Κατ’ αρχήν σχετικά με την προσφώνηση Κύριε
ο Θεός ο Παντοκράτωρ θυμίζουμε ότι είναι μια πολύ αγαπητή έκφραση στον Θεολόγο
άγιο Ιωάννη. Εννιά φορές την συναντούμε στο βιβλίο της Αποκαλύψεως και μόνο μια
φορά στην υπόλοιπη Κ. Διαθήκη.
Σ΄ αυτή την ευφρόσυνη ωδή των νικητών
δικαίων ομολογείται ότι ο Θεός ενεργεί με δικαιοσύνη και αλήθεια (δίκαιαι
και αληθιναί αι οδοί σου). Όλες οι ενέργειές
Του διακηρύττουν την μεγαλοπρέπεια και το ένδοξο μεγαλείο Του (μεγάλα και θαυμαστά τα έργα σου).
Ακόμη, η ωδή βεβαιώνει ότι «βασιλεύς των
εθνών» δεν είναι ο αντίχριστος, αλλά ο Θεός ο Παντοκράτωρ. Η ασέβεια και η αποστασία, που καλλιεργεί ο
διάβολος (πάντοτε κατά ανοχήν ἤ παραχώρηση Θεού και φυσικά κατά ελεύθερη συγκατάθεση των ανθρώπων) είναι προσωρινές καταστάσεις.
Τέλος, η ωδή είναι αποστωμοτική απάντηση
στον εωσφορικό κομπασμό του θηρίου και
των οπαδών του, που έλεγαν: «Ποιός είναι όμοιος με το θηρίο και ποιός μπορεί να πολεμήσει μαζί
του;» (Αποκ. 13, 4). Σ’ αυτό το δαιμονικό θράσος οι νικητές δίκαιοι απαντούν με υγιή ταπείνωση: «Τις ου μη φοβηθή, Κύριε, και δοξάσῃ το όνομά σου; Ότι μόνος
όσιος, ότι πάντα τα έθνη ήξουσι και προσκυνήσουσιν ενώπιόν σου». Εσύ είσαι ο μόνος άγιος και αναμάρτητος. Και όλα τα έθνη θα έλθουν και θα Σε προσκυνήσουν.
Και έτσι θα ενταχθούν και αυτά στο ένα άγιον έθνος των πιστευόντων στο όνομά
Σου. «Γιατί τώρα πιά φανερώθηκαν τα δικαιώματά Σου». «Ότι τα δικαιώματά σου
εφανερώθησαν». Φανερώθηκε το θέλημά Σου. Φανερώθηκες
Εσύ, ο μόνος αληθινός Θεός: «Θεός Κύριος και επέφανεν ημίν».
Αυτή η τελευταία φράση του ύμνου είναι και
η περίληψη όλου του βιβλίου της
Αποκαλύψεως: «Τα δικαιώματά σου εφανερώθησαν». Η Αποκάλυψη
δεν είναι τίποτε άλλο παρά Αποκάλυψη, φανέρωση Αυτού που είναι η Αλήθεια. Φανέρωση και Αποκάλυψη Αυτού που είναι ο Ων, ο Ην και ο Ερχόμενος. Φανέρωση βέβαια
όχι της Ουσίας Του, αλλά της Αγάπης Του, της Δόξας Του και του σωτηρίου θελήματός Του.
Αυτό θα πει «φανέρωση των δικαιωμάτων Του». Φανέρωση – πάνω από όλα – του
τρόπου με τον οποίο λατρεύεται εν ουρανοίς και με
τον οποίο θέλει να Τον λατρεύουμε και επί της γης, προετοιμαζόμενοι για ενδοξότερη
μετοχή μας στην Επουράνια Λειτουργία. «Δίδου ημίν εκτυπώτερον Σού μετασχείν εν τη ανεσπέρῳ
ημέρᾳ της Βασιλείας Σου», ψάλλουμε
το Πάσχα.
Αυτή η φανέρωση της μοναδικής Αλήθειας, της
Αλήθειας που επί τέλους μάθαμε ότι δεν είναι θεωρίες και ιδέες αλλά Ένα Πρόσωπο, ο Χριστός, αυτή είναι και η μοναδική αιτία και πηγή
της όντως Ελευθερίας μας. Μόνο η Αλήθεια μπορεί να
μας ελευθερώσει ουσιαστικά από οτιδήποτε μας υποδουλώνει, και τελικά και από
τον θάνατο. Μόνο η Αλήθεια μπορεί να μας χαρίσει αληθινή ζωή και αληθινή
ελευθερία. Το πρόβλημα της ελευθερίας μας δεν είναι πρωτίστως ηθικό. Είναι
οντολογικό. Αν δεν έχω σχέση με Αυτόν που είναι ο Ων, ο Ην και ο Ερχόμενος,
τότε ελάχιστα θα με ωφελήσει η ηθικότητά
μου. Ηθικοί άνθρωποι υπάρχουν σε όλες τις θρησκείες. Αληθινά όμως ζωντανός και
ελεύθερος άνθρωπος, ελεύθερος από κάθε ανάγκη,
από κάθε πάθος, από κάθε φθορά και τελικά ελεύθερος και από τον θάνατο, μπορεί
να γίνει μόνο όποιος πιστέψει και ακολουθήσει τον Κύριο της
Αποκαλύψεως, τον Αποκεκαλυμμένο Θεό, τον Θεό που είδε και εκήρυξε ο Ευαγγελιστής Ιωάννης και όλοι
οι θεόπτες Προφήτες, Απόστολοι και Άγιοι.
Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την
υπέροχη επινίκια ωδή ο Ιωάννης την συνδέει με την ωδή του Προφήτη Μωυσή. Από
πού και ως πού αυτή την ωδή την ονομάζει ο Ιωάννης «ωδήν Μωϋσέως, του δούλου
του Θεού»; Απλούστατα γιατί και οι δυό ωδές είναι οι πιό υπέροχοι ύμνοι στην
ελευθερία. Στην όντως ελευθερία της δόξης των τέκνων του Θεού.
Θυμηθείτε ότι ο Μέγας Ελευθερωτής του
Ισραήλ, ο Μωυσής, όταν ελευθέρωσε τον λαό του από τους Αιγυπτίους και πέρασε
την Ερυθρά θάλασσα, συνέθεσε μια επινίκια ωδή, ένα θαυμάσιο ύμνο ελευθερίας, που τον ψάλλουμε καθημερινά στον όρθρο κατά την
Μεγάλη Σαρακοστή: «Άσωμεν τω Κυρίῳ
ενδόξως γαρ δεδόξασται· ίππον και αναβάτην έρριψεν εις θάλασσαν· βοηθός και
σκεπαστής εγένετό μοι εις σωτηρίαν· ούτος μου Θεός και δοξάσω αυτόν· Θεός του
Πατρός μου και υψώσω αυτόν…» (Έξοδ. 15, 1-2). Εξ
άλλου, όχι μόνο κατά τη Σαρακοστή αλλά καθ΄ όλη την διάρκεια του εκκλησιαστικού έτους, όλοι
οι ειρμοί της α΄ ωδής των κανόνων της Παρακλητικής, του
Πεντηκοσταρίου και των Μηναίων έχουν μόνιμο θέμα την
απελεύθερωση των Ισραηλιτών από τους Αιγυπτίους και την διάβαση
της Ερυθράς Θαλάσσης. Κάθε μέρα αρχίζουμε την προσευχή
μας με επινίκιους ύμνους ελευθερίας. Ουσιαστικά ξεκινάμε την κάθε μέρα μας με
το: «Χαίρε, ώ χαίρε, ελευθεριά!».
Κατά τον τύπο, λοιπόν, της ωδής της Εξόδου,
την οποία έψαλλαν ο Μωυσής και ο απελευθερωμένος λαός του, τώρα ο νέος Ισραήλ, οι δίκαιοι και οι μάρτυρες της Καινής Διαθήκης, οι
απελεύθεροι νικητές του θηρίου, αυτοί που μετέχουν
στην όντως Ζωή και στην όντως ελευθερία της δόξης των τέκνων του Θεού, ψάλλουν
επινίκια ωδή στον Νέο Ηγέτη του Ισραήλ, στο Εσφαγμένο Αρνίο, στον Χριστό, ο
οποίος πραγματοποιεί νέα έξοδο και νέα διάβαση του λαού Του. Τώρα μας λυτρώνει
όχι από τους Αιγυπτίους αλλά από όλες τις δαιμονικές δυνάμεις, από όλα τα πάθη
και τελικά και από τον θάνατο.
Και επειδή η λύτρωση αυτή έγινε με την
εκούσια θυσία Του επάνω στον Σταυρό, την εκούσια Σφαγή του Αρνίου, του οποίου
προτύπωση αποτελούσε ο πασχάλιος αμνός που εσφάγη προ της εξόδου των Ισραηλιτών
από την Αίγυπτο, γι΄ αυτό την ωδή αυτή, εκτός από ωδή του Μωϋσέως, την ονομάζει
ο Ιωάννης και «ωδή του Αρνίου».
* * *
Η κατά το δυνατόν αντιπροσωπευτική αυτή
παρουσίαση ύμνων και ωδών της Αποκαλύψεως ελπίζουμε και ευχόμαστε να
επιβεβαιώνει αυτό που είπαμε στην αρχή:
Η Αποκάλυψη του Ιωάννη είναι ουσιαστικά ένα
«Εγκόλπιο Θείας Λειτουργίας». Εγκόλπιο και προετοιμασίας με τις επιστολές στις
επτά Εκκλησίες και τις παιδαγωγικές τιμωρίες των σφραγίδων και των φιαλών, αλλά
και εγκόλπιο τελέσεως της Ουράνιας Θείας Λειτουργίας, στην οποία έχουμε αρχίσει
από τώρα να μετέχουμε ‘τα Χερουβείμ μυστικώς εικονίζοντες’. Τώρα μεν ‘δι’
εσόπτρου εν αινίγματι’, τότε δε ‘πρόσωπον προς πρόσωπον’. Τα όσα τελούμε και
ζούμε εδώ και τώρα είναι καθρέφτισμα των επουρανίων. Είναι καθρέφτισμα όχι
σκηνών τρόμου και φρίκης, αλλά καθρέφτισμα εκείνης της πραγματικότητας, ‘ένθα ο
των εορταζόντων ήχος ο ακατάπαυστος και η απέραντος ηδονή των καθορώντων το
κάλλος το άρρητον του Προσώπου του Χριστού’ (όπως λέμε στην ακολουθία της
Ευχαριστίας της Θείας Μεταλήψεως).
Και
ο πιό καθαρός παραδεδομένος καθρέφτης αυτής της επουράνιας δόξας, είναι η
Αποκάλυψη του Ιωάννη. Κάτω από αυτό το φως, ευχηθείτε Σεβασμιώτατε και σεβαστοί
Πατέρες, να διαβάζουμε το θεόπνευστο αυτό βιβλίο, ώστε να αποβαίνει πηγή
ειρήνης, χαράς και δοξολογίας του Αποκαλυφθέντος Κυρίου της Δόξης, του Κυρίου
μας Ιησού Χριστού.
[1]
Π. Μπρατσιώτου, Η Αποκάλυψις του Ιωάννου, Αθήναι 1950. σελ. 51
[2]
Π. Μπρατσιώτου, έ.α., σελ. 51
[3]
Στ. Σάκκου, Η Αποκάλυψις του Ιωάννου, τ. Α΄, εκδ. ‘Χριστιανική Ελπίς’, Θεσ/νίκη
2011, σελ. 247
[4]
Π. Μπρατσιώτου, έ.α., σελ. 119
[5]
Ανθίμου, πατρ. Ιεροσολύμων, Ερμηνεία εις την Ι. Αποκάλυψιν, εκδ. Ρηγοπούλου,
Θεσ/νίκη 1981, σελ. 50
[6]
π. Ιω. Σκιαδαρέση, Λειτουργικές σκηνές και ύμνοι στην Αποκάλυψη, εκδ. Πουρναρά,
Θεσ/νίκη 1999, σελ. 120
[7]
αγ. Ιγνατίου, Επιστολή προς Ρωμαίους, IV, 1-3
[8]
αγ. Ισαάκ Σύρου, λόγος πδ΄
[9]
Φιλοκαλία των ιερών Νηπτικών, εκδ. Αστήρ 1974, τ. Α΄, σελ. 24
[10]
Αγ. Ιω. Δαμασκηνού, Κατά Μανιχαίων διάλογος, PG 94, 1545D-1548A
[11]
Μ. Βασιλείου, Εις τους Ψαλμ. 28,6, PG 29, 297BC
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου