Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2015

Τρεῖς δεῖχτες.........



Κάλλιστος Γουέαρ (πίσκοπος Διοκλείας)

Θεός εναι νας πού γαπμε, προσωπικός μας φίλος. Δέν χρειάζεται ν” ποδείξουμε τήν παρξη νός προσωπικο φίλου.
Θεός, λέει Olivier Clement, «δέν εναι ξωτερική μαρτυρία, λλά τό μυστικό κάλεσμα μέσα μας». ν πιστεύουμε στό Θεό, εναι γιατί τόν γνωρίζουμε μεσα πό τή δική μας μπειρία καί χι πό λογικές ποδείξεις. Παρ” λ” ατά, εναι νάγκη νά γίνει δ μία διάκριση νάμεσα στήν «μπειρία» καί στίς «μπειρίες». μεση μπειρία μπορε νά πάρξει χωρίς νά συνοδεύεται ναγκαστικά πό διαίτερες μπειρίες. πάρχουν πράγματι πολλοί πού φτασαν νά πιστέψουν στό Θεό πό κάποια φωνή πό κάποιο ραμα, σάν κι ατό πού δέχθηκε π. Παλος στό δρόμο γιά τή Δαμασκό (Πράξ. 9, 1-9). πάρχουν μως πολλοί λλοι πού ποτέ δέν χουν περάσει πό διαίτερες μπειρίες ατο το τύπου λλά μπορον νά βεβαιώσουν τι, σ” λη τή διάρκεια τς ζως τους καί στό σύνολό της, ασθάνονται μία λοκληρωτική μπειρία το ζωντανο Θεο, μία πεποίθηση πού φίσταται σ” να πίπεδο πιό στέρεο π” λες τίς μφιβολίες τους. κόμη κι ν δέν μπορον νά δώσουν μαρτυρία γιά μίαν ρισμένη θέση στιγμή, πως μπόρεσε γ. Αγουστνος, Pascal Wesley, μπορον νά σχυριστον μ” μπιστοσύνη: Ξέρω τό Θεό προσωπικά.

Τέτοια πομένως, εναι βασική «μαρτυρία» γιά τήν παρξη το Θεο: μία πρόσκληση γιά μεση μπειρία (λλά χι ναγκαστικά γιά μπειρίες). μως, ν δέν μπορον νά πάρξουν λογικές ποδείξεις γιά τή θεία πραγματικότητα, πάρχουν ρισμένοι «δεχτες». Στόν κόσμο γύρω μας πως πίσης μέσα μας, πάρχουν γεγονότα, πού ζητον μίαν ρμηνεία, λλά πού μένουν νερμήνευτα, ν δέν φεθομε στήν πίστη σ” να προσωπικό Θεό. Τρες τέτοιοι δεχτες πρέπει ν” ναφερθον διαίτερα.
*
Πρτος, εναι κόσμος γύρω μας. Τί βλέπουμε; Πολλή καταστασία καί φανερή φθορά, πολύ τραγική πελπισία καί φαινομενικά χρηστο πόνο. Ατό εναι λο; Βέβαια χι. ν πάρχει να «πρόβλημα κακο», πάρχει πίσης κι να «πρόβλημα καλο». πουδήποτε κοιτάξουμε, δέν βλέπουμε μόνο σύγχυση λλά καί μορφιά. Στή χιονονιφάδα, στό φύλλο στό ντομο, νακαλύπτουμε σχέδια δομημένα μέ μίαν εαισθησία καί σορροπία πού τίποτε φτιαγμένο π” τήν νθρώπινη πιδεξιότητα δέν μπορε νά τό φτάσει. Δέν πρόκειται νά ρμηνέψουμε συναισθηματικά ατά τά πράγματα λλά δέν μπορομε νά τ” γνοήσουμε. Πς καί γιατί μφανίστηκαν ατά τά σχέδια; ν πάρω να πακέτο μέ κάρτες μόλις φερμένες πό τό ργοστάσιο, μέ τίς τέσσερις κρες τακτικά τοποθετημένες σέ σειρά κι ρχίσω νά τό νακατεύω, τότε σο νακατεύονται τόσο τό ρχικό σχέδιο θά ξαφανίζεται καί θ” ντικαθίσταται πό μίαν νόητη ντιπαράθεση. λλά στήν περίπτωση το σύμπαντος χει συμβε τό ντίθετο. Μεσ” πό να χάος ρχικό χουν ξεπηδήσει σχέδια μέ πολυμορφία καί νόημα πού λοέν” αξάνουν, κι νάμεσα σέ λ” ατά τά σχέδια τό πιό πολύμορφο καί τό πιό σημαντικό εναι διος νθρωπος. Γιατί θάπρεπε διαδικασία πο συμβαίνει στό πακέτο μέ τίς κάρτες ν” ντιστραφε κριβς στό πίπεδο το σύμπαντος; Τί ποιός εναι πεύθυνος γι” ατή τήν κοσμική τάξη καί τό σχέδιο; Τέτοια ρωτήματα δέν εναι παράλογα. Εναι δια λογική πού μέ σπρώχνει νά ψάξω γιά μίαν ρμηνεία πουδήποτε διακρίνω τάξη καί νόημα.

«Τό Καλαμπόκι ταν νατολή καί θάνατο Σιτάρι πού ποτέ δέν θάπρεπε νά θεριστε, μήτε ποτέ εχε σπαρθε. Νόμιζα πώς ταν κε αώνια. Σκόνη καί ο Πέτρες το Δρόμου ταν πολύτιμα σάν Χρυσάφι… Τά Πράσινα Δένδρα, ταν τά πρωτοεδα μέσα πό μία Πύλη μέ γήτεψαν καί μέ μάγεψαν• Γλύκα τους καί λλόκοτη μορφιά τους καναν τήν καρδιά μου νά πηδήξει, καί σχεδόν τρελός πό κσταση πού πρχαν τέτοια περίεργα καί θαυμάσια Πράγματα…» ντίληψη τς παιδικς λικίας το Thomas Traherne γιά τήν μορφιά το κόσμου μπορε νά παραλληλιστε μέ πολυάριθμα κείμενα πό ρθόδοξες πηγές. δ π.χ. εναι τά λόγια του Πρίγκηπα Vladimir Monomakh το Κιέβου:

Κοίταξε τόν ορανό, τόν λιο καί τή σελήνη καί τ” στέρια, τό σκοτάδι καί τό φς, καί τή γ πού εναι πλωμένη πάνω στά νερά, πς εναι ρυθμισμένα, Κύριε, πό τήν πρόνοιά σου!

Κοίταξε τά διάφορα ζα καί τά πουλιά καί τά ψάρια πς στολίζονται μέ τή στοργική σου φροντίδα, Κύριε! Καί γι” ατό τό θαμα, πίσης πορομε: πς χεις δημιουργήσει τόν νθρωπο πό τή σκόνη καί πόσο διαφέρουν στήν μφάνιση τ” νθρώπινα πρόσωπα: κόμη κι ν μπορούσαμε νά συγκεντρώσουμε λους τους νθρώπους π” λο τόν κόσμο, δέν θά πρχε οτε νας μέ τήν δια μφάνιση λλά καθένας, μέ τή σοφία το Θεο, χει τή δική του μφάνιση. ς θαυμάσουμε κόμη πς τά πουλιά τ” ορανο φεύγουν π” τόν παράδεισό τους: δέ μένουν σέ μία χώρα λλά φεύγουν δυνατά καί δύνατα μαζί, πρός λες τίς χρες στήν προσταγή το Θεο, σ” λα τά δάση καί τούς γρούς.
*
Ατή παρουσία το νοήματος μέσα στόν κόσμο μαζί μέ τή σύγχυση, τς συνοχς καί τς μορφις μαζί μέ τήν σημαντότητα μς δίνει να πρτο «δείχτη» πρός τό Θεό. Βρίσκουμε να δεύτερο «δείχτη» μέσα μας. Γιατί, περ” π” τήν πιθυμία μου γιά εχαρίστηση καί τήν παρέσκειά μου γιά τόν πόνο, νά χω μέσα μου να ασθημα καθήκοντος καί θικς ποχρέωσης, μίαν ασθηση το σωστο καί το λάθους, μία συνείδηση; Καί ατή συνείδηση δέν μο λέει πλς νά πακούω σέ κανόνες πού μέ δίδαξαν λλοι• εναι προσωπική. Γιατί, πί πλέον, τσι καθώς εμαι τοποθετημένος μέσα στό χρόνο καί στό χρο, βρίσκω μέσα μου ατό πο Νικόλαος Καβάσιλας νομάζει «πέραντη δίψα» δίψα γιά ,τι εναι αώνιο; Ποιός εμαι; Τί εμαι;

πάντηση σ” ατές τίς ρωτήσεις κάθε λλο παρά φανερή εναι. Τά ρια το νθρώπου εναι ξαιρετικά πλατιά• καθένας πό μς ξέρει πολύ λίγα γιά τόν ληθινό καί βαθύ αυτό του. Μέ τίς ξωτερικές κι σωτερικές ντιληπτικές μας κανότητες, μέ τή μνήμη μας καί μέ τή δύναμη το συνειδήτου, κτεινόμαστε πάνω π” τό διάστημα, πλωνόμαστε πρός τά πίσω καί πρός τά μπρός μέσα στό χρόνο, καί φτάνουμε περ” π” τό χρο καί τό χρόνο μεσ” τήν αωνιότητα. «Μέσα στήν καρδιά εναι πύθμενα βάθη», βεβαιώνουν ο μιλίες το γ. Μακαρίου. «Δέν εναι παρά να μικρό σκεος: κι μως πάρχουν κε δράκοι καί λιοντάρια καί δηλητηριώδη πλάσματα καί λοι ο θησαυροί τς κακίας: γρια, πότομα μονοπάτια πάρχουν κε καί νοιχτά χάσματα. κε πίσης πάρχει Θεός, πάρχουν ο γγελοι, πάρχει ζωή καί Βασιλεία, πάρχει φς καί ο πόστολοι, ο οράνιες πολιτεες καί ο θησαυροί τς χάριτος: τά πάντα πάρχουν κε»

Μ” ατό τόν τρόπο χουμε καθένας μέσα στή δική μας καρδιά, να δεύτερο «δείχτη» Τί σημαίνει συνείδησή μου; Ποιά εναι ρμηνεία γιά τήν ασθηση το πείρου πο χω; Μέσα μου πάρχει κάτι πού, συνέχεια, μέ κάνει νά κοιτάζω περ” π” τόν αυτό μου. Μέσα μου φέρνω μία πηγή θαύματος, μία πηγή γιά μία συνεχ ατοϋπέρβαση.
*
να τρίτος «δείχτης» πρέπει νά βρεθε στίς σχέσεις μου μέ τούς λλους νθρώπους.

Γιά τόν καθένα πό μς -σως μία δύο φορές μόνο σ” λη τήν πορεία τς ζως μας- χουν πάρξει ξαφνικές ποκαλυπτικές στιγμές, που μς φανερώθηκε πιό βαθειά παρξη καί λήθεια νός λλου, καί ποκτήσαμε μπειρία τς σωτερικς του ζως σάν νά ταν δική μας. Καί ατή συνάντηση μέ τήν ληθινή προσωπικότητα νός λλου εναι, γι” λλη μία φορά, μία παφή μέ τό περβατικό καί τό χρονο, μέ κάτι πιό δυνατό π” τό θάνατο. Τό νά πομε στόν λλο, μ” λη μας τήν καρδιά, «Σ” γαπ», εναι σάν νά λέμε, «Δέν θά πεθάνεις ποτέ». Σέ τέτοιες στιγμές προσωπικς μετοχς ξέρουμε, χι πό πιχειρήματα λλ” πό μεση βεβαιότητα, τι πάρχει ζωή περ” π” τό θάνατο. Γι” ατό στίς σχέσεις μας μέ λλους, καθώς καί στήν μπειρία μας μέ τούς αυτούς μας, χουμε στιγμές περβατικότητας πού μαρτυρον τι κάτι βρίσκεται πιό πέρα. Πς θά μπορέσουμε νά εμαστε πιστοί σ” ατές τίς στιγμές καί νά τίς νοιώθουμε;

Ατοί ο τρες «δεχτες» – στόν κόσμο γύρω μας, στόν κόσμο μέσα μας, καί στίς διαπροσωπικές μας σχέσεις- μπορον νά βοηθήσουν λοι μαζί, σάν νας τρόπος προσέγγισης, φέρνοντάς μας στό κατώφλι τς πίστης στό Θεό. Κανείς π” ατούς τούς «δεχτες» δέν ποτελε μία λογική πόδειξη. λλά ποιά εναι λλη κλογή; Μπορομε νά πομε τι φανερή τάξη στό σύμπαν εναι πλή σύμπτωση, τι συνείδηση εναι μόνο τό ποτέλεσμα το κοινωνικο θισμο, καί τι, ταν ζωή σ” ατό τόν πλανήτη τελικά κλείψει, λ” ατά πού τό νθρώπινο γένος χει ζήσει ς μπειρίες καί λες ο δυνατότητές μας θά εναι σάν νά μήν εχαν πάρξει ποτέ; Μία τέτοια πάντηση μο φαίνεται χι μόνο καθόλου κανοποιητική καί πάνθρωπη, λλά καί τρομερά παράλογη.

Εναι βασικό στοιχεο στό χαρακτήρα μου σάν νθρώπου νά ψάχνω παντο γιά σημαντικές ρμηνεες. Τό κάνω ατό καί μέ τά μικρότερα πράγματα στή ζωή μου: δέν θά τό κάνω μέ τά μεγαλύτερα; πίστη στό Θεό μέ βοηθάει νά καταλάβω γιατί κόσμος θάπρεπε νναι πως εναι, χι μόνο μέ τήν μορφιά του λλά καί μέ τήν σχήμια του• γιατί θάπρεπε νμαι πως εμαι, χι μόνο μέ τήν εγένειά μου λλά καί μέ τήν ετέλειά μου καί γιατί θάπρεπε ν” γαπ τούς λλους, βεβαιώνοντας τήν αώνιαν ξία τους. Δίχως τήν πίστη στό Θεό δέν μπορ νά δ λλη ρμηνεία γιά λ” ατά. πίστη στό Θεό μέ κάνει κανό ν” ντιλαμβάνομαι τά πράγματα, νά τά βλέπω σάν να σύνολο ρμονικό, μ” να τρόπο πού τίποτε λλο δέν μπορε νά μο τό δώσει. πίστη μέ κάνει κανό νά κάνω πό τά πολλά τό να.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου