Τετάρτη 12 Αυγούστου 2015

Ποιὸ εἶναι τὸ πραγματικὸ κακό;

Πολλο νθρωποι θεωρον τν ­θάνατο ς τ μεγαλύτερο πʼ λα τ κακά. πίσης θεωρον μεγάλα κακ λα σα δημιουργον φθορ θίγουν τ κύρος κα τν ξιοπρέπεια το νθρώπου. Λόγου χάριν, θεωρον μεγάλα κακ τος σεισμούς, τ κραα καιρικ φαινόμενα, τς δημεύσεις τς περιουσίας, τς σθένειες, τς ξορίες, τς συκοφαντίες κ.τ..

    ερς Χρυσόστομος, στ λόγο του «τε τς κκλησίας ξω ερεθες Ετρόπιος», τονίζει τι δν εναι θάνατος τ πραγματικ κακό, διότι μ τν σωματικ θάνατο πηγαίνουμε γρηγορότερα στ κύμαντο λιμάνι τς Βασιλείας το Θεο. Οτε ο δημεύσεις τς περιουσίας εναι μεγάλο κακό, διότι γράφει στ βιβλίο το ώβ: «Γυμνς βγκα π τν κοιλι τς μητέρας μου, γυμνς κα θ φύγω» (α΄ 21). Οτε ο ξορίες εναι μεγάλο κακό, διότι γράφει στ βιβλίο τν Ψαλμν: «Στν Κύριο νήκει γ κα ,τι πάρχει πάνω σ’ ατήν» (κγ΄ [23] 1). Οτε ο συκοφαντίες εναι μεγάλο κακό, διότι Κύριος μακαρίζει ατος πο κακολογονται μ ψεύτικες κατηγορίες: «Ν χαίρεσθε κα ν γάλλεσθε, ταν σς κακολογον μ κάθε ­ψεύτικη κατηγορία, διότι μισθός σας θ εναι πολς στος ορανούς» (Ματθ. ε΄ ­11-12) (ΕΠΕ 33, 110).
    Ο νθρωποι θεωρον ατ πο προαναφέρθηκαν μεγάλα κακά, διότι προξενον μεγάλες καταστροφές. Ο μεγάλοι σεισμο σοπεδώνουν πόλεις λόκληρες μ χιλιάδες νεκρος κα νυπολόγιστες λικς ζημιές. Τ κραα καιρικ φαινόμενα προξενον βιβλικς καταστροφές. Ο θανατηφόρες σθένειες ταλαιπωρον πλήθη νθρώπων. Ο συκοφαντίες διασύρουν δημοσίως κα καταρρακώνουν τ κύρος πλείστων νθρώπων.
    Δν εναι μως ατς ο συμφορς τ πραγματικ κακό. κόμη κι ν βλάπτουν, πο σφαλς βλάπτουν, μόνο ξωτερικ πράγματα βλάπτουν: τ σωματικ γεία μας, τ κτήματά μας, τν περιουσία μας. Τν ψυχή μας μως δν μπορον σ τίποτε ν τ βλάψουν. Κύριος επε σ παρόμοια περίσταση: «Μ φοβηθτε π τν ποκτεννόντων τ σμα, τν δ ψυχν μ δυναμένων ποκτεναι» (Ματθ. ι΄ [10] 28).
   Πάλι ερς Χρυσόστομος ξηγε γιατί δν θεωρε ατς τς συμφορς πρα­γματικ κακό: βλεπα τ ξίφη κα σκεφτόμουν τν ορανό. Περίμενα τν θάνατο κα ε­χα τ νο μου στν νάσταση. βλεπα τ παθήματα κα μετροσα τ νω βραβεα. βλεπα τς πιβουλς κα στοχαζόμουν τ οράνιο στεφάνι. τελικς σκοπς λων τν παλαισμάτων τς παρούσας ζως ταν ρκετς γι ν μ νισχύσει κα ν μ παρηγορήσει. ξορίστηκα, λλ ατ δν εναι προσβολ γι μένα. Πραγματικ προσβολ να πράγμα μόνο εναι, μαρτία. Κι ν λη οκουμένη σ προσβάλει, ἐὰν σ δν προσβάλεις τν αυτό σου, δν προσβλήθηκες. Προδοσία εναι μόνο προδοσία τς συνειδήσεως. Μν προδώσεις σ τ συνείδησή σου κα κανες δν μπορε ν σ προδώσει (ΕΠΕ 33, 110-112).
   Σ λλη του μιλία λέει σαφέστερα τι γι τος νθρώπους πο ζον συνειδητ χριστιανικ ζωή, ατς ο συμφορς μόνο νόματα συμφορν χουν, χωρς πραγματικ περιεχόμενο. ληθιν συμφορ εναι τ ν προσ­κρούσει νθρωπος στ θέλημα το Θεο κα τ ν προβαίνει σ νέργειες πο δν ρέσουν στ Θεό. «Τ προσκροσαι Θε κα ποιεν τι τν μ δοκούντων ατ» (μιλία Ε΄ Πρς νδριάντας, ΕΠΕ 32, 104). Πραγματικ κακ εναι ατ πο βλάπτει τν θάνατη ψυχή μας, ατ πο διακυβεύει τν αώνια σωτηρία μας. Τέτοιο κακ εναι μόνο μαρτία, «τ κρον πάντων τν κακν», κατ τν γιο Νικόδημο τν γιορείτη (Πνευματικ Γυμνάσματα, Μελέτη ΣΤ, β΄, σελ. 41).
   Γιατί εναι μαρτία τ πραγματικ κακό; Διότι ντιστρατεύεται τ γιο θέλημα το Θεο, ντιμάχεται τ νόμο το Θεο, χωρίζει τν νθρωπο π τν Θεό. σο κι ν προσπαθον ο νθρωποι στν ποχή μας ν τν ραιοποιήσουν, δν παύει ν εναι τ μόνο ληθιν κακό. σως δν φοβηθήκαμε σο πρέπει τν μαρτία, οτε συνειδητοποιήσαμε τι μαρτάνοντας προσβάλλουμε τν γιο Θεό. «Δι τς παραβάσεως το νόμου τν Θεν τιμάζεις», γράφει πόστολος Παλος στν «Πρς Ρωμαίους» πιστολή του (β΄ 23).
   μαρτία, κα μάλιστα πρς θάνατον, εναι βρις κα σέβεια στν Πατέρα κα Πλάστη μας· χαριστία κα γνωμοσύνη στν Κύριο κα Θεό μας· ποστασία κα πομάκρυνση π τ γιο θέλημά Του· καταπάτηση τς θείας ντολς Του· περιφρόνηση τς σταυρικς Θυσίας το Υο Του. μαρτία εναι «χαλεπωτάτη δουλεία» στν νθρωποκτόνο διάβολο· «νόσος κα τραμα κα μητέρα τς κολάσεως». που εσχωρήσει, μαυρώνει, μολύνει, φθείρει κα καταστρέφει. Τυφλώνει τν ψυχή, θολώνει τ διάνοια, σκληρύνει τν καρδιά, παραλύει τ θέληση, δηγε στ θάνατο, κα μάλιστα στν «θάνατον θάνατον», πως λέει ερς Χρυσόστομος (PG 63, 657). Τ κυριότερο π λα· μαρτία εναι χωρισμς το νθρώπου π τν Θεό. Ατ εναι πι πώδυνη συνέπειά της. σοι παραμένουν μετανόητοι, δν ντιλαμβάνονται πόσο χαμηλ πέφτουν μετ τ διάπραξη τς μαρτίας. Γι’ ατ λένε τι δν εναι τίποτε μαρτία.
   λλ ν μν παίζουμε μ τ φωτιά. ν να πράγμα πρέπει ν ποφεύγουμε στ ζωή μας, ατ εναι μαρτία. «ν δέδοικα μόνον, μαρτίαν. Μή μέ τις λέγξ μαρτάνοντα, κα οκουμένη πσα πολεμείτω μοι», πιλέγει χρυσορρήμων Πατήρ. να πράγμα φοβήθηκα μόνο, τν μαρτία. ς μ μ κατηγορήσει κανες γι μαρτία, κα ς μ πολεμάει οκουμένη λόκληρη (ΕΠΕ 33, 116).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου